Gå til innhold

Noen her som har gullfisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei - vi har et tomt akvarium med pumpe og lys + steiner på bunnen. Hva mer må vi ha for at to gullfisker skal kunne ha det fint der? Plante og mat, regner jeg med...noe mer?

Er forøvrig helt blanke. Andre ting vi bør tenke på? Og hva skal til av vedlikehold, rengjøring mm?

Hvilke fisker anbefaler dere å begynne med?

Takknemlig for svar :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Dere bør ha varmekolbe, så det holder rett temperatur til de fiskene dere velger. Skal dere ha gullfisk veit jeg ikke hva annet dere kan ha av fisk, for det har jeg aldri hatt. Men en algespiser er alltid en fordel, den rengjør både karet og plantene i beste Byggmester Bob-stil, "kan det fikses? klart det kan!". Kan anbefale Otocinclus som algespiser, den blir ikke så diger som noen av de andre, om dere ikke har så stort akvarium.

Skrevet

Eeh...kaller liksom alt oppi et akvarium for gullfisk, jeg da ;-). Så der ser du nivået. Varmekolbe og Otocinclus eller annen tilsvarende algespiser er skrevet på lista. Thanx.

Skrevet

Ok, da snakker vi! Skal absolutt ikke si jeg er ekspert, men har hatt littegrann fisk. Min hovedfisk var kampfisk, og jeg er fortsatt svak for dem, men ser i ettertid at jeg kunne starte enklere. Kampfisk er flotte og imponerende, men selv om de beskrives som enkle å ha er det så mye som kan skje dem (finneråte og prikksyke og annen generell hangling). Butikken kan sikkert anbefaler noen andre som er superenkle og dekorative om du skal ha noen litt større.

De enkleste jeg har hatt med å gjøre er kardinaltetra, som er tre-fire cm stimfisk med fantastiske røde og blå farger, de må være minst ti og gjerne tjue og skaper masse liv. Og Black Molly er greie, og sitrontetra, og en eller annen Botia som jeg ikke husker hva het...

Skrevet

mollyer er ganske greie fisker å ha, men de lever i par så man må ha minimum ha to stk gutt og jente.

nå inneholder akvariumet vårt to japanske glassmaller, en panser ål, en pilnebb ål, to safran mollyer, en alge-eter og en sneglespiser :)

Skrevet

det du også skal vite er at prydfisker med lange slør er veldug utsatt for andre fisk, de liker å nappe i dem.. :)

Annonse

Skrevet

Vi hadde en single molly som hadde det helt fint et langt liv, visste faktisk ikke at de skulle være par. Vår var en glipp, en liten svart tråd på en knapp cm som ble med i posen med noen andre fisk fra butikken, men den ble stor og fet og fornøyd aleine. Mulig den bare var en avviker, skal tenke på det til neste gang.

Skrevet

Hvor stort akvarium har dere ?

På www.akvaforum.no har de fiskebase (klikk på kunnskap øverst til venstre så finner du frem)

Der kan du sette inn str. på akvariumet så får du opp liste over fisk som kan trives der ;)

Det er ikke sikkert at du trenger varmekolbe, gullfisker liker det mest litt kaldt.. var det ikke rundt 18 grader eller noe.. finner det også i fiskebasen. Men det er jo greit å ha en kolbe for å ha stabil temperatur.

Ellers er det greit å ha en sånn slamsuger (er det ikke det de kalles?) som du bruker ved rengjøring av akvariumet. Og så er det greit med

aquasafe som du tilsetter ved vannskifte.

planter, mat... så har du en god start iallefall. Så kan du jo alltid ønske deg en kjempegod akvariumbok i julegave :)

Nå har jeg 1 kampfisk, 3 dverg gurami (helt nydelige), 20 neon tetra, og et par algespisere.

Skrevet

Glemte å si at kampfisken er jo ikke sammen med de andre fiskene !... hehe.. det hadde nok gått litt dårlig.

Forløpig så svømmer han alene i et mindre akvarium, til jeg får erstattet lokk m/lys på det større akvariumet som gik i stykker. De andre fiskene svømmer rundt i 100 literen :)

Skrevet

Hehe - mange gode tips her. Har bestilt akvariebok på biblioteket, innser så absolutt mine begrensninger på dette fagområdet. Har jo ikke akkurat et ønske om gullfiskbegravelse og stor sorg hos 4-åringen første dagen... ;-)

Akvariet er ikke så innmari stort, så jeg bør nok ikke satse på å ha FOR mange oppi der. Foreløpig er det uttesting av en hobby, med lånt akvarium - uten at jeg ønsker å bli meldt til Dyrebeskyttelsen av den grunn. Spørs bare om ikke jeg skal sette hengelås på lokket, så ikke småtten forer fiskene i hjel :-P.

Skrevet

Det som er med akvarium interessen, en kan fort bli hekta :)

Lykke til :)

Skrevet

varmekolbe,oksygen pumpe (utenom vanlig pumpe,kommer litt ann på str på akv).

planter, evt "pynt"

pH måleutstyr

algeskrape. da har dere et ganske ok begynnerkar.

Allt etter hvilke fisker dere skal ha, så trengere dere jo tilsetninger til vannet, for å få den riktige pH,tettehet, o.l på vannet

Ville anbefale å ha guppyer evt mollyer og noen stimfisk

Anbefaler å sjekke ut

www.nettakvariet.no

de har egne nybegynner forum osv.

Har selv VEEELDIG lyst å sette opp igjenn min 375L, men har ikke plass =(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...