Gå til innhold

Hvor tidlig kan vanlig fastlege finne hjertelyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på innv. ultralyd i slutten av uke 8, og alt var bra. Er nå i min 11. uke men har ikke et eneste symtom på at jeg er gravid, og sånn har det vært i ca. 2 uker. Er bekymret for at alt ikke er bra, men synes det er litt drøyt å bestille en privat ultralyd igjen.

Er det derfor noen som vet om jeg kan bestille time hos fastlege - og om de allerede nå kan finne hjertelyd? Trenger å få bekreftet at det er liv der. (Hos jordmor har jeg fått beskjed om å ikke ta kontakt før jeg er i uke 24!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg føler også for å få vite at alt står bra til med barnet siden jeg så og si ikke merker noe til den lille.. er i uke 11 nå og har ikke gjennom jm el privat ul fått bekreftet at alt er som det skal være.. Er bare en uke til jeg går over til 2 tri og kan fortelle den gode nyheten til alle kjente, men skulle gjerne fått en bekreftelse på at alt er bra før jeg gjør det..

Men har desverre ikke fått time hos jm før 13 des og må bare smøre meg med tålmodighet og krysse fingrene for at alt er bra... skulle gjerne gjort om på timen, men uttrykte min bekymring i uke 9 da jeg var hos henne..

Skrevet

Leste nettopp på følgende side: http://www.babyverden.no/templates/Article____27506.aspx

"Når får jeg høre fosterlyden?

- Med spesielle apparater kan du høre fosterlyden allerede i uke 8-10. For å høre fosterlyden utvendig må man vente litt lenger. Livmoren må ha kommet seg opp av bekkenet og fosteret må ligge i rett posisjon for å høre lyd ved hjelp av dopplerapparat.

- Ved hjelp av jordmorstetoskop kan fosterlyden høres fra uke 21. Det er vanlig å lytte til fosterhjertelyden ved hver kontroll fra uke 22-24. "

Vet ikke helt, men ser ut som hos vanlig lege så kan de ikke måle fosterlyd før uke 21, så TROR kanskje din eneste mulighet er privat dessverre.

LYKKELYKKE TIL!!!!!

Skrevet

Takk for svar! Da får jeg bare smøre meg med tålmodighet en stund til og krysse fingrene for at alt er i orden... Men skulle svært gjerne følt meg litt mer gravid :/

I likhet med deg kaalrot så vil vi fortelle til familie i neste uke og uken etter - men det hadde jo vært fint å vite at man faktisk hadde liv der inne før man fortalte det...

Lykke til til dere!!!

Skrevet

takk og lykke til til deg også:) vi må huske at i de aller aller fleste tilfeller så går det jo bra!!:)

Skrevet

Man kan høre hjertlyden alt fra uke 10 til uke 16. Det er ikke vanlig å høre den så tidlig som uke 10, men enkelte finner den allerede da. Jeg var hos jordmor i uke 13 sist gang og da fant hun hjertelyden med dopler utenpå magen.

Skrevet

Jeg fikk se hjertet slå i uke 6 med førsta og legen fant hjertelyden på kontyroll ca 8 uker på vei..

Men han leita leeeenge før han fant den og sa at det var veldig tidlig og finne den så jeg måtte ikke bli redd om han ikke fant den.

Så du kan jo alltids prøve men ikke bli redd eller nervøs om legen ikke finner den helt enda...

Skrevet

Jeg var hos legen da jeg var 9+6 og spurte om han kunne høre etter om hjertelyd. Jeg sa at jeg var fult klar over at det var veldig tidlig og at det derfor ville væra liten sjangs. Så da greide jeg og overtale han og sannelig hørte vi et hjerte som slo med engang. Det er ikke du og det er ikke meg sa han, så da fikk du høre tidlig hjertelyd.

Veit jeg var heldig, men det KAN altså gå utvendig så tidlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...