Gå til innhold

Hva tenker dere barnehage ansatte når...

Anbefalte innlegg

..Foreldrene kommer med ungen og sier:

..hun har hatt spysyken inatt, men har ikke spydd etter kl 4, og virker fin i formen, så hun er sikkert frisk nå?

..hun har feber idag, kan dere gi paracett hvis den blir veldig høy?

..hun kan ikke være ute idag, hun er syk?

..sender med alt for lite klær, og ber oss passe på at hun er varm, for hun var kald igår?(noe vi komenterte da hun ble hentet dagen før og ba om at de kunne ta med varmere klær..noe de ikke kom med..)

Jeg blir ihvertfall litt frustrert..(uten at jeg er ufaglært, på feil sted eller hater jobben min) et barn kan ikke komme i barnehagen uten at det kan følge dagens opplegg!

Fortsetter under...

Det er ikke mange, men de finnes. Min erfaring er at når man møter den type utsagn, så har man ikke med foreldre å gjøre som vil barna sine noe vondt, eller er dumme og slemme, men folk som trenger bedre innsyn i hva det vil si for barna å være i barnehagen og det blir da min jobb å prøve å formidle det.

tosøtesmå-enrødogenblå: Joda, de finnes. Er ikke særlig lenge siden jeg hadde en lang diskusjon med en mor i garderoben i barnehagen som ville levere sønnen som hadde vannkopper! Hun mente, helt på alvor, at det bare ville være en fordel for de andre barna i barnehagen om han smittet dem, for da var de "ferdige med det!" Det hele endte med, da de måtte dra hjem, at hun freste til meg: "Ja, hva skal jeg liksom gjøre nå de? Være hjemme hele dagen?"

Det jeg tenker når "sånne" foreldre står på trappa at de kanskje ikke har tenkt helt klart da de stressa avgårde til barnehagen den dagen, og at presset fra arbeidsgiver kanskje er litt stort. Meeen, jeg sender dem hjem igjen når barna er syke, og jeg minner dem igjen på at "hvis jenta skal holde seg varm så har dere vel med den tykke dressen i dag?" (og om de ikke har det, så graver jeg alltids fram noe lånetøy, lar jo ikke unger gå og fryse.)

Når det gjelder barn og sykdom er vel dette noe som står forklart i barnehagens vedtekter som folk skriver under på/har fått ved at de bekrefter plassen. Så...hvis noen leverer barn som er syke så vis til vedtektene og send dem hjem igjen. Det er dessverre en del foreldre som kun tenker på seg selv i sånne situasjoner og ikke barnet, andre barn og personalet i barnehagen.

Ved mangel på klær...kle på barnet de klærne det har tilgjengelig og heng lapp på plassen med oversikt over hvilke plagg dere savner å ha i barnehagen. Ingen kan kreve at ungene er påkledd mer/bedre enn de klærne de i barnehagen har tilgang til.

Annonse

Vi sier ifra at hvis de har feber kan de ikke være i bhg, og hvis de ikke kan gå ut, må de være hjemme!! Har ikke nok personale til å ha en inne med et barn som ikke er friskt. Vi mener også at hvis de er for syke til å gå ut, er de for syke til å gå i bhg....

Dette er helt alvorlig:

For lite klær: Ring til foreldrene og si at de må komme å hente barnet fordi at barnet ikke har rett utstyr til å være i barnehagen, jeg har gjort det - fungerer helt fint og sen dess har det alltid funnits nok med klær.

Medisin: Dere som ansatte har IKKE lov til å gi medisin uten foresattes godkjennelse...

Sykdom:... og HVIS BARNET ER SYK SKAL DET VÆRE HJEMME! (smitteverntilltak) - det er lov på dette.

Og dette med spysyken, barnet skal være hjemme 1 dag uten oppkast innen den får komme til barnehagen. Jeg har ALDRI og kommer ikke ta emot et sykt barn i barnehagen.

Hvis dere opplever problemer med dette så tar dere opp dette på et foreldremøte (det er for alles beste) og forklarere hvordan dere kommer at agere.

"Det er viktig å huske på at dersom du bringer et sykt barn til barnehagen, blir det en ekstra belastning for de ansatte. Ditt barn trenger mer oppmerksomhet, noe som igjen går utover de andre barna."

(fra: Barnehageboken høst 2007 - det står fine råd om sykdom i den)

jeg blir helt oppgitt.. men jeg sier ifra at om barnet har feber så kan de bare ta barnet med seg å gå hjem igjen. i barnehagen skal vi ikke ha sykebarn. og det er jo for barnets beste

det med klær er en evig diskusjon. bare det å få sko som er i riktig str til barna. noen har enten ALT for store sko eller ALT for små sko... aldri noen som passer.

noen har endelig fått seg varmt regntøy ( har aldri noen varme klær til åha under..så jubelen var stor når det kom foret regntøy).. men hva skjedde, jo foreldrene tenkte at dette regntøyet kunne brukes hele året..så det skulle brukes på sommeren også.. ALT for varmt!!!

jeg blir ofte frustrert. men tenker at min jobb ibarnehagen er jo å ta vare på barnet, ikek foreldrene. så jeg lar barna låne klær av barnehagen (men passer på at foreldrene ikke finner ut av det. pga at da tror de at de slipep ta med varme klær)...

jeg ringer og ringer til foreldrene når barna er syke. f.eks så var det i en barnehgae en gutt som ble syk. 4 timer tok det før moren hentet han. hun jobber 20 min unna. det var ikke på min avdeling( søsteren går på min avdeling) så var ikke jeg som ringte. men skal love dere jeg hadde ringt å purret på.gutten lå med nesten 39 i feber.. stakkars gutt...

Dette hadde jeg gjort, alt i en rolig, bestemt og høflig tone til tross for stoooor frustrasjon innvendig:

- Spysyken: Bedt foreldrene ta med seg barnet hjem igjen og fortalt at barnet må ha en sykdomsfridag før det kommer i barnehagen. Om nødvendig vist til oppslag vi har om sykdom, foreldremøte-referat eller annet. Forklart om smitte etc.

- Feber: Bedt foreldrene ta med seg barnet hjem. Igjen vist til oppslag etc. Fortalt at feberbarn trenger rolige forhold, ikke en aktiv dag i bhg.

- Ikke ute/syk. Bedt foreldrene ta med barnet hjem. Hvis hun er syk skal hun ikke være i bhg, rett og slett. Må kunne dalta på alle aktiviteter i bhg inkludert utetid, ellers må hun holdes hjemme.

- Klær: Be de dra hjem og hente varmere klær til barnet, gjenta det som ble sagt igår. Til slutt må de jo bare innse at barnet MÅ ha varmere klær!

Det er en del foreldre som synder mot sykdomsreglene, spesielt dette med sykdomsfridag før de kan komme i barnehagen igjen. Det er forståelig fra foreldrenes side at det ikke er ønskelig med masse fravær fra jobb med kun halvsyke barn, men når det er de samme barna som kommer litt hanglete gang på gang så er det ikke ok lenger. Da må foreldrene bli fortalt hva som gjelder, og for barnas beste holde dem hjemme frem til de er helt friske.

Hei!

Jeg er ped leder i en barnehagen og detter er noe vi opplever ganske ofte.

Både at foreldre vil at vi skal være inne med barnet eller at vi skal sette febernedsettende når de er syke. I noen tilfeller så mistenker vi at det er satt en febernedsettende i rompa før de kommer i barnehagen og morgenen, for etter tre til fire timer får barn plutselig høy feber.

Hvis noen foreldre begynner å diskutere om barnet skal være i barnehagen når det ikke er helt frisk, så forteller jeg at de må ta det opp med styrer for det er hun som kan ta en slik avgjørelse og da blir tonen ofte en helt annen. DA blir barnet hentet med engang eller de tar det med seg hjem, ikke alltid like blide, men det bryr jeg meg ikke om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...