Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Hei. Jeg vurderer å begynne på master høsten 2008. Har ingen barn fra før og synes det nå er på tide.. så dette må planlegges nøye. Noen som har erfaring med å ta master og få barn i løpet av studietiden? Tenker å ta studiet på fulltid (2 år). Er det slik at man må ha mottatt lån og stipend fra lånekassa i minimum 6 mnd før man føder for å ha krav på fødselsstipend? Og hvor mye er dette fødselsstipendet på? Jeg kommer til å jobbe frem til studiet begynner. Håper noen kan svare! Jeg spør her i håp om at noen er i denne situasjonen mens de er gravide.
hagenisse Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Hei! Jeg er student, tar master nå. Venter mitt første barn i januar. Det tror jeg skal gå kjempefint å kombinere! I følge lånekassen må man ha "rett" til lån 6 mnd før fødsel. Jeg vet ikke om man må ha "mottatt". Du har nok de samme rettighetene selv om du begynner til høsten og føder før det har gått seks mnd. Jeg tror det går mer på at du ikke kan få støtte pga. feks forsinkelse i forhold til stryk ved tidligere eksamener og slikt. Men jeg ville ringt lånekassen og forsikret meg om jeg var deg! Fødselsstipendet er det man vanligvis får i måneden(ca 6000) pluss forsørgerstipend på ca 1300. Gå inn her å se: http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx Alt er stipend, ikke noe er lån. I tillegg har du rett på enten foreldrepenger ( fordi du har vært i jobb) eller engangstønad( på 33 000). Dette finner du ut om på nav.no Lykke til! Jeg tror man har mange fordeler med å få barn å være student. Man er iallfall mer fleksibel i forhold til mange som er i jobb. Stå på
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Dersom du ikke er student nå har du heller ikke rett på støtte fra lånekassa. For at du skal kunne ha rett på fødselsstipend kan du derfor ikke ha termin/føde før 15. februar 2009, dersom du har tenkt til å starte studiene dine i august igjen. Har du termin/føder tidligere enn februar kan du risikere at du havner midt imellom, slik at du hverken har rett på foreldrepenger fra staten eller fødselsstipend fra lånekassa. Du vil kunne motta støtte selv om du ikke har rett på fødselsstipend, men da vil store deler av pengene bli utbetalt som lån. Får du barn senere enn 15. februar 2009 vil du kunne motta fødselsstipend i 42 uker. Når man mottar fødselsstipend betyr det bare at du vil motta alle penger fra lånekassen som stipend, og at ingenting vil bli utbetalt som lån. Du vil altså motta i overkant av 70 000,- som ikke trengs betales tilbake. Dersom du ikke får rett på fødselstipend vil lånekassen forvente at du tar 30 studiepoeng i halvåret, og hvis du ikke klarer det vil du bli forsinket. Da kan det lønne seg for deg å få en sykemeldig eller lignende så du slipper å henge på etterskudd. Mottar du fødselsstipend krever ikke lånekassen at du fullfører noen studiepoeng nettopp fordi du har fått barn, og det kan jo være litt mer avslappende enn om du "må" stå på alle eksamner for ikke å bli forsinket. =)
Turbo 01 og Sleepy 07's mamma Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Obs obs!! Forsørgerstipendet gjelder kun hvis du er alene eller har en mann/samboer som tjener mindre enn et gitt beløp. Hos oss datt vi mellom to stoler på akkurat den da jeg ikke fikk forsørgerstipend fordi samboer tjente for mye og han ikke fikk skrive av forsørgerfradrag på skatten fordi jeg hadde rett på støtte fra lånekassen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå