Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Hei. Jeg vurderer å begynne på master høsten 2008. Har ingen barn fra før og synes det nå er på tide.. så dette må planlegges nøye. Noen som har erfaring med å ta master og få barn i løpet av studietiden? Tenker å ta studiet på fulltid (2 år). Er det slik at man må ha mottatt lån og stipend fra lånekassa i minimum 6 mnd før man føder for å ha krav på fødselsstipend? Og hvor mye er dette fødselsstipendet på? Jeg kommer til å jobbe frem til studiet begynner. Håper noen kan svare! Jeg spør her i håp om at noen er i denne situasjonen mens de er gravide.
hagenisse Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Hei! Jeg er student, tar master nå. Venter mitt første barn i januar. Det tror jeg skal gå kjempefint å kombinere! I følge lånekassen må man ha "rett" til lån 6 mnd før fødsel. Jeg vet ikke om man må ha "mottatt". Du har nok de samme rettighetene selv om du begynner til høsten og føder før det har gått seks mnd. Jeg tror det går mer på at du ikke kan få støtte pga. feks forsinkelse i forhold til stryk ved tidligere eksamener og slikt. Men jeg ville ringt lånekassen og forsikret meg om jeg var deg! Fødselsstipendet er det man vanligvis får i måneden(ca 6000) pluss forsørgerstipend på ca 1300. Gå inn her å se: http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx Alt er stipend, ikke noe er lån. I tillegg har du rett på enten foreldrepenger ( fordi du har vært i jobb) eller engangstønad( på 33 000). Dette finner du ut om på nav.no Lykke til! Jeg tror man har mange fordeler med å få barn å være student. Man er iallfall mer fleksibel i forhold til mange som er i jobb. Stå på