Gå til innhold

Å få barn i løpet av master...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg vurderer å begynne på master høsten 2008. Har ingen barn fra før og synes det nå er på tide.. så dette må planlegges nøye. Noen som har erfaring med å ta master og få barn i løpet av studietiden? Tenker å ta studiet på fulltid (2 år). Er det slik at man må ha mottatt lån og stipend fra lånekassa i minimum 6 mnd før man føder for å ha krav på fødselsstipend? Og hvor mye er dette fødselsstipendet på? Jeg kommer til å jobbe frem til studiet begynner. Håper noen kan svare!:) Jeg spør her i håp om at noen er i denne situasjonen mens de er gravid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

fikk ikke barn i løpet av master, men i siste året før avsluttning av can jur for en del år tilbake. Når det gjelder lånekassa bør du gå inn på nettsidene deres, det står en del der, jeg er ikke oppdatert lengre. Studiemessig opplevde jeg å ha nøyaktig halvparten så mange timer i døgnet disponibelt til studier som før og kutta all ekstrajobbing. Synes det var en fin tid, selvfølgelig tøft til tider men det er utrolig hvor effektive vi jenter blir når vi føler vi må. En fordel ved å være student med små barn er jo også at man har noe større frihet til å være hjemme når det er behov for det og heller lese når pappaen kommer hjem fra jobb, krever selvfølgelig selvdisplin, men det gjør de fleste studier, jeg syntes selv eksamenspresset var enklere enn hele tiden å skulle forholde seg til arbeidsgivers press, brukte tiden som jeg og barnet hadde behov for og leste når han sov etc. Det viktige er vel at du innser at en del andre ting må hvile så lenge det pågår, men husk at to år med fulltidsstudier tross alt er en begrenset tid ! Bruk tia på studier og baby så får annet komme senere.

Lykke til !

Skrevet

Hei, dette blir litt langt, ser eg, men du får lese om du orkar. :)

Eg vart gravid sommaren før eg byrja på master. I forhold til lånekassa, så er det slik at du må ha hatt rett på lån og stipend dei siste 6 mnd før du føder. Då får du også støtte frå lånekassa medan du har permisjon. Det du får frå dei er det same som fullt lån og stipend, men alt kjem som stipend, i 10 mnd, trur eg det er. Dette står det veldig greitt forklart inne på lånekassen.no Dersom du fullfører master før du føder, har du ikkje rett på støtte frå lånekassa. Det er altså veldig lurt å få barn tidlegare i studieforløpet. Dersom du ikkje har jobba deg opp rett til fødselspengar frå ein arbeidsgivar, får du også eingongsstønaden som er på ca 33 000 kr.

Angåande det å kombinere graviditet/ det å ha barn med masterstudiar, så har eg litt blanda erfaringar. Eg var litt dårleg det første semesteret, og greidde dermed berre å ta 20 av 30 stp då, slik at eg vart litt forsinka. Ettersom dottera mi vart fødd i april, var det heller ikkje så gunstig. Eg fekk det svært hektisk kan du seie, før eg gjekk ut i permisjon. Det vart på ein måte to veldig korte semester, men eg var i god form etter kvalmen gav seg og fram til permisjon. På to semester vart det slik at eg tok 40 stp. Men eg må seie at universitetet kunne vore meir behjelpelege slik at eg fekk fullført det siste semesteret. Greitt å ha nokon andre å skulde på og. ;)

Eg byrja å studere att når jenta mi var 9 mnd. Vi hadde dagmamma eit par dagar i veka, elles studerte eg på kveldstid før vi reiste til mor og far min som passa dotter mi slik at eg kunne studere "døgnet rundt" den siste månaden før eksamen. Eg syns eigentleg det gjekk fint, eg. Det er klart livet vert litt annleis, men eg syns og at eg hadde stor friheit som mor og student. Vi var mykje saman, og eg syns eg vart meir effektiv når eg jobba. Men å ha ein ekstrajobb på sida hadde ikkje gått for min del, men det har kanskje noko med prioriteringar å gjere. Eg ville heller ha det litt trangt økonomisk og meir tid med dotter mi.

Vel i gong med sjølve masteroppgåva må eg seie at det stiller høgare krav til sjølvdisiplin enn når ein tek emne, og at eg har slite med det innimellom. Men i bunn og grunn syns eg det har gått veldig bra å kombinere det å vere mor og student.

No er situasjonen min litt anna, då eg fortsatt er student, men kjem til å bli ferdig med masteroppgåva mi før fødselen. I allefall om denne kvalmen gir seg snart.. Då får eg ikkje noko med lånekassa, verkar det som.

Konklusjonen min etter at laaangt innlegg blir altså; berre gå for det! Det er fantastisk å vere mor! :D Lukke til med valet. ;)

Skrevet

Jeg tar en master nå, og venter barn nr to ila studietiden :-) det er slik at du må ha hatt rett til støtte fra lånekassa i seks mnd. før termindato eller tiden du føder dersom dette er før termindato. fødselsstipendet er på totalt det du ville hatt krav på i lån+stipend, bare at alt blir til stipend i denne perioden. jeg får 6 000 per måned, pluss 16 000 i august og januar. jeg skal ikke si at det er praktisk lett å få barn mens man studerer, men er man strukturert og motivert får man det til. jeg er ferdig utdannet om to uker!! melder meg opp til noen ekstra fag til våren for å få rett til ny runde med fødselsstipend ;-)

lykke til!

Skrevet

Jeg har vært igjennom det. Jeg var så studielei at jeg trengte en pause, men det var ikke lett å få begynt igjen å skrive, for ikke hadde vi barnehageplass for ettåringen det første halvåret, og så var jeg heller ikke helt motivert. Men til slutt tok jeg meg sammen, og oppgava ble levert:)

Ser de andre har svart deg bra på fødselstipend fra lånekassa. I tillegg til dette stipendet kan du tjene opp retten til fødselstipend. Du nevnte noe at du jobba - vil det si at du tjener penger via jobb? Hvis ikke du gjør det, så kan du få engangsstønad.

Hvis du skulle slite både med studie og jobb mens du er gravid (en del synes dette er tøft pga plager i svangerskapet), så ikke si opp jobben din, men forsøk å få deg sykemelding. Det er noen regler der, men jeg kommer ikke på de.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...