Gå til innhold

Å få barn løpet av master...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vurderer å begynne på master høsten 2008. Har ingen barn fra før og synes det nå er på tide.. så dette må planlegges nøye. Noen som har erfaring med å ta master og få barn i løpet av studietiden? Tenker å ta studiet på fulltid (2 år). Er det slik at man må ha mottatt lån og stipend fra lånekassa i minimum 6 mnd før man føder for å ha krav på fødselsstipend? Og hvor mye er dette fødselsstipendet på? Jeg kommer til å jobbe frem til studiet begynner. Håper noen kan svare!:)

Fortsetter under...

Du må i alle fall ha vært student de siste 6 mnd, så det er kanskje like greit å vente til du er i gang med studiene til du blir gravid.

Jeg tar ikke master, men studerer medisin, som vel må anses som like tungt, og satser på at det vil gå bra;p Jeg har en mann som stiller opp, og det er helt uvurderlig! Uten ham hadde jeg ikke vurdert å få barn en gang, for det er helt nødvendig å ha en som kan passe på når jeg må lese til eksamen og sånn. Evt bo nært foreldre, men det gjør ikke vi.

Fødselsstipendet er på ca 9000 pr mnd. I tillegg vil du ha rett på støtte fra nav, enten foreldrepenger hvis du har tjent nok, eller engangsstønaden (33.000) hvis ikke. I tillegg kommer barnetrygden, den er på ca 1000 pr mnd.

Du har rett på å ta permisjon i 42 uker, det er i denne perioden du mottar fødselsstipend. Men du kan også velge å studere i denne perioden.

Hvis jeg var deg, ville jeg planlagt fødsel etter at de fagene man må ta som en del av masteren var unnagjort, og være i gang med prosjektet før barnet kom. Så kan du skrive oppgave mens du har den lille, i alle fall hvis det går. Det er visst ganske travelt å få en baby, har jeg hørt rykter om, så jeg tror ikke jeg ville satset på å ta alt på normert tid; det er hardt nok for single:) Men det er sikkert stor forksjell fra studium til studium.

Håper dette ikke ble veldig rotete:) Du kan se på www.lanekassen.no og www.nav.no for mer informasjon, og ringe til lånekassen dersom du har spørsmål:) Når du endelig får svar på telefonen får du vanligvis god hjelp:=)

Lykke til med planleggingen!

Hei!

Har ikke så mye erfaring ennå. Går første året på master og har termin i januar. Hos meg har instituttet vært veldig fleksible, så jeg får i stor grad legge opp løpet slik det passer for meg. I tillegg har jeg vært veldig heldig å hatt minimalt med plager, så jeg ser ut til å komme meg gjennom dette semesteret som normalt. Men vet det er enkelte som sliter med tilrettelegging av studiene. I tillegg er det en del studier som har en del obligatorisk aktivitet og fag som kanskje går en gantg i året eller bare annethvert år, og da blir det ofte mindre fleksibilitet. Jeg ville ha satt meg litt inn i opplegget er på den masteren du har tenkt å ta. Snakk gjerne med noen som er ansvarlige for studiet om hvordan mulighetene er for de som har/får barn i løpet av studiet.

Når det gjelder når man skal sette i gang er vanskelig å si.. Man vet jo ikke hvor lang tid det tar før spiren sitter. En annen ting er at enkelte er mye dårlig på begynnelsen og eller slutten av svangerskapet slik at de blir sykemeldt fra studiene. Så mitt tips er å begyenne så snart du/dere føler deg/dere klar, og at det "passer" å bli gravid på første forsøk.. Man vet jo aldri, her var det full klaff med en gang...Og synes det var greit at vi ventet såpass at vi ungikk termin i desember, for min del var det viktig å få fullført 1.semester iallefall..

Lykke til med planleggingen og prøvingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...