Gå til innhold

Ett lite dilemma ang bilsete... Hva hadde dere gjort? Please?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita stoor jente som nå sitter i bakovervendt bilsete 0-13 kg. Da vi måtte begynne med tykkere dress i setet så er det ikke plass til henne. Har selene på det lengste og bare så vidt jeg får dem igjen.

Har ett sete fra storesøsteren som er 9-18 kg, men det er framovervendt. Storesøster var ca 9 mnd da vi begynte med det. Lillesøster er nå 7 mnd og godt over 9 kg.

Vi har en Audi A4 avant, med sinnsykt dårlig plass i baksetet, så tror nok nesten ikke vi har plass til ett større bakovervent sete. Allerede nå med det lille setet Akta graco m/base, så må den i framsetet sitte som en prest og har nesten ikke plass til beina.

Hva hadde dere gjort? Satt henne i det framovervendte setet, eller presset henne i det lille?

Skrevet

Jeg ville latt henne sitte bakovervendt. Synes hun er altfor lita til å sitte forovervendt allerede. Jeg hadde ikke turt å ta sjansen, i tilfelle det skulle skjedd noe. Du kan ikke la være å ha på henne den tykke dressen når hun sitter i bilstolen? Ha på godt med varme klær under i stedet, f.eks. veldig godt ullundertøy?

Lykke til med avgjørelsen.

Skrevet

jeg satte min på 7mnd i fremovervendt sete da vi var på ferie i usa i to uker, var så mange at vi måtte ha minivan, og da hadde kunne vi visst ikke ha bakovervendt. Men ville ikke gjort det hjemme til daglig, velger å følge anbefalingen vi, da får heller den i fremsetet ha det litt trangt. De skal forresten ikke ha så tykt på seg under selene, kan du ev ta på henne litt mindre?

Skrevet

Jeg brukte en stund vanlig tøy i bilen og la over gutten min dyne. Han var god og varm og hadde god nok plass. Nå var det ikke av samme grunn som deg jeg gjorde det, men kanskje du kan bruke tipset?

Skrevet

De sier jo at man ikke skal sitte framovervendt før minst 15 kg... Jeg hadde ikke villet gjort det... Dere får kjøpe ny bil.. :):)

Skrevet

jeg hadde kjøpt et bakovervendt bilsete å satt det i framsete (koble ut airbagen,hvis dere har det) heller det en framovervendt bak;)

Skrevet

vi har forovervendt sete til barnet vårt.. 9 mnd.. det går bare godt,og han sitter kjepmegodt i det.

Skrevet

ja han sitter sikkert helt fint i det, poenget til trygg trafikk og andre som driver litt med sånne ting, er vel at de små nakkene deres er så svake at risikoen for alvorlig skade ved krasj og barnet i forovervendt er 90%.

Skrevet

Vi har sånn "kjørepose" oppi bilstolen til jenta vår. Altså slik at hun sitter i bilbelte inni posen. Og den er så god og varm at hun trenger bare innetøy når hun sitter i den og får dermed god plass og kan lettere bevege på armer og ben enn om hun hadde hatt på seg dress eller jakke. Og den kjøreposen kostet kun 199 kr på Barnas Hus. Vi er kjempefornøyd med den. Det er veldig greit når det begynner å bli varmt i bilen også, da drar vi bare ned glidelåsen i posen så hun ikke blir for varm. Og når vi kommer hjem så kan hun fortsette å sove i setet sitt til hun våkner, vi bare setter setet i gangen og drar ned glidelåsen, trenger ikke vekke henne for å ta av utedress.

Skrevet

Kjørepose hadde jo vært genialt da:-))))

Noen som vet hvilke andre steder dem har det enn Barnas Hus? Har det ikke her jeg bor. Hvor langt oppi str går det da?

Skrevet

hadde du virkelig gjort det? Skifta bil altså?

Skrevet

Hadde kjøpt nytt sete til denne jenta uansett, et kombisete. Hun bør jo sitte bakovervendt i sete nr 2 alikevel, i og med at hun ikke er så gammel når det blir for lite. Det er nok trangt i bilen deres ja, men prøv å montere det (nye setet) i midten, er nesten sikker på at det blir god plass framme da.

Skrevet

jupp.... hadde ikke tatt meg to kalorier engang...

Skrevet

Vi hadde forresten også det babysetet, og måtte bytte når hun var 7 mnd. fordi det ble for korte seler når hun hadde tykke klær-

Skrevet

Haha, for et standard mindre begavet svar, høres ut som noen av mine venninner.

Skrevet

da tror jeg heller jeg ville gått for Gutsbestebarn sitt forslag - å gå over til annet sete som kanskje tar mindre plass. Mange seter i mellomstørrelsen tar mindre plass enn baseseter - selv om de er bakovervendte. Kjøreposetrikset er også verdt å prøve ut.

ps: det er ikke gjort i en håndvending å skifte bil. Med mindre man har penger nok til bare å kjøpe en ny da.

Skrevet

Nå har jeg skifta bil mer enn en gang.. (hobby) så jeg ser ikke på det som et problem. Solgte faktisk A4en vår når jeg blei gravid fordi det er en så liten bil... :P

Men om det blir for drastisk å skifte bil er det jo andre ting man gjerne prøver først da, som å kjøpe nytt sete e.l... men man setter iallefall ikke sin 7 mnd gamle baby i fremovervendt sete...

Skrevet

tror du han sitter like godt i en kræsj???

begynte nesten å grine når jeg så denne...

Skrevet

Å bytte ut bilen fordi man skal ha barn er så sin sak, da har man flere mnd på seg. Men det tar ikke to dager for folk flest som ikke har bil som hobby. Og på de ukene det tar å kjøpe ny og selge den gamle er knotten vokst enda mer.

Skrevet

Til dere over som diskuterer det med å kjøpe en stol som tar mindre plass, kjøpe ny bil osv.

Når vi kjøpte stol nr 2, fant vi ut at i vår bil blir det trangt for den som sitter foran i passasjersetet, omtrent uansett hvilken bilstol vi har. Prøvde flere med hjelp av dama i butikken, og det ble trangt foran. Men den som sitter i passasjersetet får heller ha det trangt, enn å risikere sikkerheten til lillegutt.

Men ellers kan man jo ha bilstolen i midten bak også, mulig det kan gi bedre plass for den som sitter foran.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...