Gå til innhold

Fleres med menn som har antistoffer i sæden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi trodde ikke det hadde noen betydning,er det vi har fått beskjed om,men på tirsdag var vi på Riksen og fikk beskjed om at det kanskje kunne være det som gjorde at jeg ikke har blitt gravid.

Noen flere som har det?

Er ikke den værste typen han produserer,heldigvis,men alikevell....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva betyr dette da? Fikk han påvist det på ny prøve nå i forbindelse med ivf? Eller fikk han påvist det første gang han testet? I så fall er det jo rart om de ikke sa noe den gangen...

Skrevet

Heia!

Det er ganske sannsynlig at mannen min har antistoffer i sæden. Vi var hos dr. Purvis på onsdag og da tok de blodprøve i forhold til det. Vi venter i spenning på svaret. Ved alle tre forsøkene våre har flere egg blitt befruktet, men alle har stoppet opp i utviklinga etter hvert. Purvis mente det kunne skyldes antistoffer.

IVF-klinikken her har ikke gjort noe for å finne årsaken til at eggene stopper opp i utviklinga etter befruktning. De har bare sagt "vi vet ikke hvorfor". AAArrrrrgggg!!!! De foreslo for oss å gjøre flere forsøk her, bare at da måtte vi betale som ved en privat klinikk. Det var ikke aktuelt for oss etter tre forsøk uten noen forklaring på hvorfor vi ikke lykkes.

Skrevet

Vi har visst det hele tiden,men gyn sa at det ikke hadde noe betydning....

men det kan det visst ha...

så før forsøket skal svømmerne blandet med et medium som skal gjøre ett eller annet,fikk ikke med meg hva..

Off,ble stressa jeg nå "tromsøjenta".vet du hvilket stoff det er snakk om?

så utrolig kjipt!hva skal dere gjøre nå da?

er så sykt lei hele opplegget jeg nå....!!!

Skrevet

Purvis snakket om to typer antistoffer, men jeg husker ikke hvilken type det er sannsynlig at mannen min har. Det var litt mye info på en gang, så en del har ikke festet seg i hodet mitt...

I tillegg til de sannsynlige antistoffene har mannen min en tett sædleder, tegn på gammel eller pågående infeksjon (Purvis så det på UL) og få svømmere som svømmer som de skal (tro om det kanskje kunne skyldes de evt antistoffene?)... Foreløpig skal han få tre medisiner (!). Det er antibiotika mot infeksjonen, Pregnyl intramuskulære sprøyter for sædkvaliteten og Pergotime for å løse opp proppen i sædlederen...

Dersom det viser seg at han har antistoffer er det mulig han skal få Prednisolon i tillegg. Det demper immunforsvaret. Spermantistoffene blir produsert fordi immunforsvaret oppfatter sædcellene som fremmede og potensielt farlige. En slags feilprogrammering.

Det mediumet du skriver om skal kanskje også ta knekken på antistoffene på en eller annen måte... Det er jo ikke sikkert at antistoffene har like mye å si i deres tilfelle som de kanskje har i vårt. Vi vet jo ikke sikkert enda at mannen har antistoffer...

Det er frustrerende å prøve og prøve uten å lykkes... vi håper vi nærmer oss et svar på hvorfor.

Skrevet

Tror ikke det antistoffet har noe med at det er få svømmere å gjøre,min har hvertfall maaaaange,så hvis det er det samme vi snakker om så kan det kanskje være en annen grunn til det.

hvis vi ikke lykke på første eller andre forsøk tror jeg vi skal ta oss en tur til han dr Purvis også.hørt athan er veldig flink.

Skrevet

Om han produserer antistoffet mot egne sædceller kan være en årsak, men ved IVF levere jo mannen en sædprøvd som blir dyrket og de beste svømmeren blir plukket ut - det er viktig at mannen er avholdene, helst ikke røyker, tar folat og E-vitaminer for å "styrke" mengden. Viktig at du også tar folat før og i de første 3 mnd etter at du har blitt gravid. Det er iallefall det vi har fått opplyst. Antistoffer trenger ikke være årsaken, kommer helt ann på mengden. Et vennepar av oss ble gravide med IVF og født en nydelig liten gutt i slutten av oktober. Han produserer ikke noe selv, men fikk hjelp til å starte en liten produksjon. Så alle har en mulighet, bare ikke gi opp håpet. Lykke til

Skrevet

Ok,vi har vært i gamet en stund,så vet at jeg skal ta folat.

han har ikke akkurat problemer med mengden.

det tar 3 mnd å produsere sædceller,så om han drikker eller røyker nå(noe han ikke gjør) så tror jeg ikke det har så stor betydning.

blir spennende å høre på trsdag om de har klart å hukke opp med eggene... :-)

Skrevet

hvis du har svar på alt selv, hvorfor spør du da?

Skrevet

men du svarte jo ikke på det jeg lurte på...

jeg lurte på om noen hadde fått vite noe om antistoff i sæden.

er en del som har vært hos han dr på majorstua,er visst veldig flink,

tenkte kanskje noen hadde samme "problemet".

men får bare vente til torsdag og høre om svømmerne har funnet fram:-)

Skrevet

Da beklager jeg.

Du kan jo se litt på:

http://www.doktoronline.no/lex/f/nedsatt_fruktbarhet_menn.html

der har du f.eks dette:

...Noen ganger er sædcellene fra naturens side uregelmessig utformet eller har manglende evne til å la seg drive fremover mot det endelige målet. Andre ganger er det blokkeringer i passasjen mellom testiklene og penis. En annen forklaring på nedsatt sædkvalitet kan være at mannen produserer antistoffer mot egne sædceller eller mot partneren.

Symptomer

Når par har problemer med å bli gravide er det viktig at mannen utredes før man retter blikket mot kvinnens eventuelle fertilitetsproblemer. Utredningen består i undersøkelser av testiklene, penis og prøver/telling av sædcellene. Telling av sædceller skal under normale omstendigheter vise minst 50 millioner celler, hvorav minst 60 prosent er mobile og de fleste er normalt utformet. Selv om det bare trengs én sædcelle for at befruktning skal finne sted, er svinnet så omfattende at et redusert antall sædceller begrenser mulighetene for unnfangelse betraktelig.

Mer avanserte tester består i å måle mannens antistoffer utviklet mot sædceller, og å utføre en såkalt post-coital test, som er en undersøkelse av livmorhalsslimet (og mannens sæd) etter samleie.

Behandling

Det er en kjent sak at menn ved å unngå tobakk og alkohol bidrar til at sædkvaliteten bedres. Sædcellene blir dessuten flere i antall og av bedre kvalitet opp til syv dager etter at en har avstått fra samleie, men deretter blir både kvaliteten på, og antallet, sædceller lavere igjen. Det er derfor viktig at det er sammenfall mellom optimal sædkvalitet og det tidspunktet hvor kvinnen er mest fruktbar.

Behandling er et alternativ i de tilfellene hvor fertilitetsproblemene skyldes en hormonell lidelse, som f.eks. en forstyrrelse i hypofysen. Fjerning av åreknuter i pungen kan føre til at produksjonen av sædceller tiltar. Man har så langt ikke fullt ut lykkes med å behandle tilstander der mannen utvikler antistoffer. Den mest hensiktsmessige løsningen for mange par sin del, er og blir kunstig inseminering.

Lykke til!

Skrevet

Man har så langt ikke fullt ut lykkes med å behandle tilstander der mannen utvikler antistoffer.

det var jo oppløftende...hehe.

jaja,får se om det fubker med IVF da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...