Gå til innhold

Boikott Nestlè!

Anbefalte innlegg

Jeg klipper og limer fra ammehjelpen.no

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=108

Boikott Nestlè

Nestlé boikottes i 20 land på grunn av sin aggressive markedsføring av barnemat, brudd på World Health Assembly markedsføringsregler og sine bidrag til barns død og lidelse rundt om i verden.

WHO anslår at 1.5 millioner barn dør hvert år fordi de ikke får tilstrekkelig med morsmelk. Boikotten vil opprettholdes til Nestlé akseptere og samtykker i Baby Milk Actions 4 punkts plan:

″ Nestlé må skriftlig akseptere at den internasjonale koden og den påfølgende World Health Assembly Resolution er et minimumkrav i alle land.

″ Nestlé må skriftlig love å foreta de påkrevde forandringer i sin markedsføring av barnemat slik at den er i tråd med den internasjonale koden.

″ Baby Milk Action skal bringe de overstående uttalelsene videre til den internasjonale Nestlé boikott komite og foreslå et møte hvor det fastsettes frister for å utføre endringene.

″ Hvis IBFANs overvåking ikke finner noen brudd på koden i 18 måneder vil boikotten avsluttes.

Hva er den internasjonale koden?

WHO/UNICEFs internasjonale kode for markedsføring av morsmelkserstatning ble valgt av Resolution of the World Health Assembly i 1981. Koden forbyr all reklame av flaskemat og setter krav til merking og informasjon av barnemat. All aktivitet som undergraver amming vil være brudd på koden. Koden og dens påfølgende resolusjon er minimumkrav i alle land.

Barnematprodusenter har ikke lov å:

- fremme sine produkter i sykehus, butikker eller andre steder

- gi ut gratisprøver til mødre

- gi gratis eller subsidiert prøver til sykehus eller svangerskapsavdelinger

- gi gaver til helsearbeidere eller mødre

- fremme sine produkter til helsearbeidere: all informasjon fra firmaene må være vitenskaplig og saklig.

- fremme mat eller drikke til babier

- gi villedene informasjon

- selgere av barnemat skal ikke ha kontakt med mødre

- merking må være på mødrenes språk og inneholde tydelig helsevarsel.

- Det er ikke tillatt med bilder av babyer i merking av morsmelkserstatning.

- Det er ikke tillatt å bruke språk i merkingen som idealiserer produktet.

Nestlé godtar ikke at den internasjonale kode gjelder alle land, og bryter koden systematisk.

Derfor: boikott Nestlé!

Her finner dere de forskjellige produktene Nestlè har interesser i.

http://no.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A8#Produkter

Håper så mange som mulig har mulighet til å boikotte de.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10874655-boikott-nestl%C3%A8/
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Fortsetter under...

For en bra link! Mammaen min har boikottet Nestle siden jeg var liten tidlig paa 80-tallet, og selv har jeg derfor ogsaa altid styrt unna Nestle sine produkter (selv om det blr vanskeligere og vanskeligere). Jeg kommer ikke til aa gi min unge Nestleprodukter heller, og kanskje kommer han til aa gjoere som mamman og bestemamman sin, boikotte Nestle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...