Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #1 Skrevet 10. november 2007 hei! noen her med erfaring på mme og lactulose? akkurat begynt å gi min 2 mnd gamle sønn dette, og det virker som om han får vondt i magen. men det er vel bare i starten, også går det over? MEner å ha lest at de kan få litt vondt i magen av lactulosen i begynnelsen.noen som har erfart det samme?
lizzie har blitt 2barns mor Skrevet 10. november 2007 #2 Skrevet 10. november 2007 har du prøvd å putte malt i melken? det må jeg gjøre til min, ellers får han kjempe hvondt i magen. mme er ik like lett fordøyelig som vanlig mm.
Matja Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Har ikke hørt om lactulose en gang jeg. Hva er det for noe?
maja_73 Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Vi brukte malt helt fra begynnelsen av, har fått mme fra nyfødt. Han ble ikke noe bedre av malt, hadde seig, sort avføring en gang i uken. Gikk over til Lactulose når han var 3 mnd. Fikk mykere og grønn avføring, ca 2 gr/uken. Virket ikke som han fikk vondt i magen av det. Ga 6 ml i døgnet. Nå er han 4 mnd og får ingenting i mme, det funker like bra. Er du sikker på at det ikke er melken han reagerer på? Prøv å bytte merke... Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Vi bruker det, men det har ikke gitt vondt i magen her, det er veldig effektivt og gir fin myk avføring hos babyen min.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Laktulose (selges også under navnet Duphalac på noen apotek) er et di-sakkarid som består av store sukkermolekyler som (fordi de er store) ikke tas opp av kroppen før det kommer til tarmen. Unedbrutt sukker i tarmen holder tilbake væske og gjør avføringen mykere. (Dette er samme effekten som f.eks at et symptom på laktoseintoleranse er diare, fordi kroppen ikke klarer å bryte ned melkesukkeret før det kommer til tarmen, og mye væske blir holdt tilbake osv.) Laktulose virker etter samme prinsipp som malt, men er mye mer effektivt, sier barnelegen vi har vært hos. Det er også mye lettere å dosere fordi det er helt flytende og man kan bruke doseringssprøyte, og dessuten lukter det ikke gammelt øl av babyen når den raper, sånn som det gjør med malt. Laktulose er nevnt som alternatv til malt i Kolikk-brosjyren (...eller heter den "Når barnet er urolig og gråter mye" (?) som apoteket og helsestasjonen deler ut.) Vi brukte uendelige mengder malt på eldstemann som var ekstremt plaget av hard mage, uten at vi synes effekten var spesielt god og selv om yngstemann ikke er like plaget må det litt hjelpemidler til, og da er det alltid Laktulose som brukes her i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå