Gå til innhold

Er dere virkelige?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det som slår meg når jeg leser her inne er at dere som forsvarer rus og bruk av rus umulig kan være virkelige? Jeg tenker at dere må være noen tenåringer som har det skikkelig morro med å skremme gravide kvinner her inne med å male rus rosenrød....

Det å lese at en mor med barn i magen forsvarer det å røyke seg en joint eller en mariuhana-sig eller 2 gjør at jeg får skikkelig vondt i brystet og jeg blir så skrekkelig lei meg på vegne av deres ufødte og evt fødte barn.

Jeg er ikke her for å dømme dere, overhode ikke. Jeg synes bare at det er skrekkelig trist at dere bærer på noe som gjør at dere har behov for å rømme fra det virkelige liv i noen timer, slik at dere kan slappe av. Det er årsaken til at dere ruser dere som gjør meg vondt like mye som det at dere faktisk gjør det.

Jeg kan med hånden på hjertet si at ALL RUS skader ditt barn. I mer eller mindre grad. På et eller annet nivå. Være seg alkohol, marihuana, hasj, LSD.....whatever. Og være seg at barnet ditt er i magen eller i stua. Skade er garantert når man ruser seg! 100% sikkert!

Jeg skulle ønske jeg kunne vært hos dere og funnet en vei ut av dette sammen med dere! Virkelig!

Jeg skulle egentlig ikke være anonym her, men jeg orker ikke evt hetse-mail, derfor gjør jeg det slik.

Hadde DU visst hvor viktig det er at akkurat DU er kontinuerlig ved dine fulle 5, hadde du aldri tenkt på rus mer! Det spiller ingen rolle om ditt barn ikke er hjemme.... hva om h*n plutselig blir syk, trenger sin mor, havner på sykehus, må høre at mamma synger natta-sang så h*n kan sove...... men mamma er rusa, så det skjer ikke. Mamma kan ikke komme på sykehuset fordi hun er stein. Mamma får ikke med seg beskjeden om at h*n er blitt syk fordi hun er for opptatt med sin egen rus. Mamma kan ikke synge nattasang fordi hun er for høy til å i det hele tatt svare telefonen.

Huffameg!

Måtte dere finne den styrken dere trenger for å legge evig lokk på rusen jenter! Ikke for min del eller for noen andres del av oss som skriver her inne... men for ditt barns del!

Vær helt ærlig med deg selv og tenk slik:

Om mitt barn fikk lov til å velge.... ville h*n da valgt at jeg skulle ruse meg??????

Jeg ønsker deg lykke til og jeg håper du finner den styrken du trenger! Vi trenger ikke flere arveledd med rus i Norge! Det kan DU være med på å påvirke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler du det samme for de som drikker seg fulle i helgene da eller? Tenk på alle som tar seg et glass vin etter barna har lagt seg, eller til maten; de kan ikke kjøre bil de heller...

Det er ikke alltid noen tung psykisk bakgrunn for at folk velger å ruse seg på noe annet enn alkohol. Det kan hende hasjen bare er drug of chioce.

Det at en joint i ny og ne (selvfølgelig uten barn innblandet) skal være så fryktelig farlig, den må du lenger ut på landet med. Alt MISbruk er skadelig, det være seg 'narkotika' eller alkohol, men å bli 'høy' en sjelden gang til fest, det er ikke noe verre en å drikke litt. Etter min mening er det bedre med hasj fordi man slipper fyllesyken og er fin igjen dagen etterpå. Dessuten blir man verken aggressiv eller utagerende. Altså, mitt drug of choice.

Selv om moder Norge har bestemt at hasjen er ulovlig, og dermed sidestilles med tunge opiater som heroin, så betyr ikke det at dette er riktig. Ta en titt på Nederland, der har de skjønt det.

Skrevet

Kan ikke du heller komme her og uttale deg når du VET hva du snakker om? Du kan jo absolutt ingenting om "rus" virker det som.

Jeg har lest mange innlegg her og har ikke sett NOEN som forsvarer å røyke NÅR man er gravid, så skjønner ikke hvor du har det fra!

Skrevet

Det er ikke alle her som er gravide. Dette er en felles side for BiM, DiB og Barnet Mitt.

"Jeg synes bare at det er skrekkelig trist at dere bærer på noe som gjør at dere har behov for å rømme fra det virkelige liv i noen timer, slik at dere kan slappe av."

Du snakker nå om mesteparten av verdens befolkning, om ikke alle. Hovedårsaken til at man ønsker å ruse seg er sjelden smerte. De fleste mennesker ruser seg for å lade opp. Hva med deg selv (om du ruser deg noen ganger)?

All rus skader ikke barn uansett. Det er måten man ruser seg på og hvordan man gjør det som er av betydning. Jeg snakker av erfaring fra da jeg var barn. Når det er sagt tror jeg det er de færreste som bruker illegale rusmidler i nærheten av barna fordi det er ulovlig. Men hvis jeg likevel MÅTTE velge et rusmiddel som jeg skulle være påvirket av i nærheten av dem en hel dag, ville jeg feks valgt amfetamin fremfor alkohol, fordi man har mer kontroll over hva man holder på med.

Hvorfor går du ut i fra at man automatisk blir så overstadig beruset at man ikke er i stand til å foreta seg noe? Blir du automatisk dritings når du drikker? En kan jo begynne å lure, for det er seg selv en kjenner best på andre.

"Jeg skulle ønske jeg kunne vært hos dere og funnet en vei ut av dette sammen med dere! Virkelig!"

God gammeldags arroganse :-) "Du tolker ikke fakta på samme måte som meg, så du må være på ville veier. Kom la meg hjelpe deg å forstå." Du må skille mellom dem som har et rusproblem, og hvem som ikke har det.

Skrevet

Hei igjen

Det er helt greit for meg å bli oppfattet arrogant faktisk. Det spiller liten/ingen rolle for meg. Det var heller ikke min arroganse som var poenget med mitt innlegg.

Jo, jeg kjenner godt til rus og har full kontroll på hva jeg snakker om. Rus er skadelig uansett. Punktum.

La meg si det slik... om rus ikke er skadelig, så vil jeg tro at dere informerer jordmor og lege om disse uskadelige røykene og rusen ellers dere inntar? Jeg vil tro da at jordmor også sier at "joda, en liten joint skader ikke vettu"....... eller noe lignende?

Det er skrekkelig at dere ruser dere. Være seg på hva det nå enn er. Narkotikum eller alkohol! Helt og holdent skrekkelig!

Jeg håper virkelig det går bra med barna deres i livet PÅ TROSS AV deres dumhet! Dere legger det ikke akkurat til rette for dem!

Skrevet

Begynner å lure på hvem som er ruset her jeg :-)

Ingen her inne ruser seg med barn i magen, ok?????

INGEN!!!! Få det inn i det lille hodet ditt da, så blir alt så mye lettere!

Har du noengang ruset deg på annet enn alkohol? For utifra slik du skriver har du IKKE peiling på hva du snakker om,og jeg rødmer nesten på dine vegne...

Skrevet

Det er ikke det at du blir oppfattet som arrogant. Du ER arrogant, og hvis det ikke er et problem for deg...ja...I rest my case :-)

Selvfølgelig er rusmidler skadelige for dem som bruker det. Det er jo ingen her som har prøvd å påstå noe annet. Det (nå snakker jeg på mine vegne, men det gjelder sikkert resten her også) jeg protesterer på er hykleriet når en bedreviter sitter med vinglasset i hånden og forsøker å hudflette meg fordi jeg røyker hasj. At du velger å ikke ruse deg på vedtatter rusmidler, men heller ruser deg på feks kaffe eller sukker er sikkert vel og bra det, men du tilhører en gruppe som ikke faller inn under normen. Du er nesten nødt til å akseptere at ikke alle ønsker din livsstil.

Om jeg forteller at jeg røyker til jordmoren? Hvorfor skulle jeg det? For det første er jeg ikke gravid, og for det andre syns jeg ikke legen har noe med hva jeg velger å ruse meg på. Det er og bør være et privatanliggende og et individuelt valg ettersom vi er forskjellige.

Jeg er forresten veldig nysgjerrig på hvor du har hentet kunnskapene dine. Var du under "Fra bagatell til helvete"-aksjonen?

Skrevet

En annen ting jeg lurer på er hvordan du kan vite at vi ikke legger til rette for barna våre, og hvilket grunnlag du har for å påstå at det kommer til å gå ille med dem. Du vet ingenting om vårt utdannelsesnivå, hvordan vi bor, økonomien, livserfaringen og moralen vår (nei, moral er ikke kun holdning til rusmidler), det sosiale nettverket vårt, kjærlighetsforholdet vårt, hvilken oppvekst og skolegang vi tilbyr, etc, etc...

Hvilken rett har du til å dømme meg og mitt liv kun ut fra hva jeg velger å ruse meg med på fest? Som andre her sier, vi bruker hverken narkotika eller alkohol når vi er gravide (jeg er for øvrig den eneste som har sluttet å røyke sigaretter av mine ikke-hasjrøykende gravide venner..). Og vi tar selvfølgelig ikke med oss barna våre på fest. Vi røyker heller ikke hjemme eller foran barna.

Når noen sier at de røyker hasj, virker det som mange automatisk ser for seg sprøyter og rennestein... Men det er faktisk ingen likhetstrekk mellom oss og tunge narkomane overhode! Vi vanker ikke i de samme miljøene en gang (nei, de selger ikke hasj og heroin på samme sted).

Jeg kan med hånden på hjertet si at barnet mitt blir oppdratt uten fordommer og til ikke å dømme andre mennesker. Kan du?

Skrevet

Hovedinnlegger er ikke arrogant. Det er det dere som er er. Samtidig med at dere er egoister og tenker KUN på dere selv! Jeg uttaler meg på grunnlag av flere innlegg her inne, og jeg mener ærlig og oppriktig at flere her inne skulle ikke hatt barn!! Hva er det som gir dere rett til å oppdra et barn samtidig med at dere bruker rusmidler?

Jeg har aldri skjønt hvorfor mennesker begynner med dette svineriet!

Dere ødelegger jo bare dere selv (og desverre mennesker som står nær dere og er glad i dere)

og det går bare en vei når dere først har begynt med noe sånn hvis dere ikke klarer å slutte. Jeg har selv stått på sidelinjen og sett på at to av mine klassekamerater har gått til grunne pga dette drittet!

Det verste er imedlertid når det er ban i bildet. Det er bare 3 uker siden jeg så ei av de som er verst belastet her jeg bor. Hun er høygravid, og hun var så rusa at hun klarte ikke å stå på bena!! Hun satte seg ned midt i gågata, og der sovnet hun!! Stakkars stakkars ufødte barn.

Jeg forakter dem som ikke engang gidder å prøve å slutte for sitt barn.

Er ikke det grunn nok, så er ingenting grunn nok!

Skrevet

Når jeg sier at jeg mener HI er arrogant, er det fordi hun går ut i fra at jeg bruker illegale rusmidler fordi jeg er ignorant og har et psykisk problem. Hun, som ganske mange, overveier overhodet ikke at jeg har tatt et bevisst standpunkt ut i fra erfaring og mye kunnskap om emnet. Det er arrogant. Hvorfor mener du jeg er arrogant? Samtidig begrunner du ikke hvorfor jeg skulle være egoistisk. Du kan kanskje også fortelle meg hvorfor du mener jeg ødelegger meg selv, hvorfor du mener jeg har et rusproblem, hvorfor du assosierer meg med dine gamle klassekamerater og naboen din samt hvorfor det er synd på barna mine?

Hele innlegget ditt er uten sammenheng i forhold til hva vi diskuterer. Det er også fullstendig uinteressant å diskutere med noen som ikke begrunner påstandene sine. Det resulterer i diskusjoner som: "Jo, det er du!" "Nei, det er jeg ikke", osv i det uendelige. Den slags vokste vi fra på barneskolen, eller?

Skrevet

Hvor nevnte jeg naboen min?

Og egoist er du hvis du bruker rusmidler når du har barn! Er det vanskelig å forstå?

Det valget skulle ikke være vanskelig!

Jeg kuttet røyken så fort vi planla å få barn. Kunne ikke tenkt meg å utsette et uskyldig barn for noe som er farlig, og som jeg som mor kan unngå!

Jeg er heller ikke interressert i å diskutere, for dette blir vi ALDRI enige om. Jeg synes det er helt forferdelig!

Skulle tro det var nok av advarsler rundt omkring til at dere burde skjønne at dette er farlig for deg!

Skrevet

Jeg har da heller aldri brukt noen rusmidler mens jeg var gravid. Men jeg spør igjen: På hvilken måte utsetter jeg barna mine for noe som er farlig?

Du virker dessuten forholdsvis tom for argumenter når du forsøker å avfeie spørsmålene mine med at jeg er dum. Det er fullstendig legitime spørsmål, og i tillegg er det helt vanlig å begrunne argumentene sine i en situasjon. Hvis det virkelig er så lettfattelig å forstå det du skrev i det forrige innlegget, burde det ikke være så vanskelig for deg å forklare.

Skrevet

Den første linken ser jeg ikke relevansen av, men det kan du sikkert forklare. De to siste får jeg ikke opp.

Skrevet

Selv om denne artikkelen har fokus på ungdom og rus, er skadene av cannabis lik uansett alder.

Her er utdrag fra den første linken (som også er den eneste jeg får til å virke...):

De føler at rusen gjør dem oppstemt, konsentrerte, kreative og følelsesmessig sterke. Etter lengre tids bruk har rusen en normaliserende effekt, slik at cannabisrøyking må til før misbrukeren føler seg hel.

Skadene som oppstår i hjernen, er ikke så lett å legge merke til. Det kan være redusert konsentrasjonsevne, dårligere evne til å lagre og bearbeide informasjon i hjernen, svekket evne til å planlegge egen tid, tolke andres ord og handlinger og selv ytre følelser. I neste ledd mister man blant annet evnen til selvkritikk og slutter å bry seg.

Jeg har selv aldri prøvd noen form for narkotika. Men, ingen kan påstå at jeg ikke har erfaring med hva dette medfører for det om. Min mann har brukt mange former av narkotika, og jeg har sett hva dette medfører. Selv om hasjen ofte blir fremmet som snill og veldig uskyldig i forhold til andre narkotiske stoffer, så gjør det noe med kroppen. Man blir sløv, og tiltaksløs. I tillegg til at man bare "må ha det."

Synes at det er litt på kanten at du drar inn sjokolade i dette, selv om jeg skjønner hvor du vil hen. Hjernen/kroppen får jo et kick av sjokolade også, og der føler man vel også at man bare må ha det. Skadene av sjokolade kan vel ikke sies å være på samme nivå som cannabis - men det kommer vel an på hvem det er som argumenterer. Jeg synes ihvertfall at det blir å trekke det litt vel langt å sammenligne disse to tingene....

Siden jeg bor med en tørrlagt alkoholiker, så har vi ikke alkohol i vårt hjem. Så jeg sitter ikke med et glass vin i hånden mens jeg skriver dette. Ei heller har jeg en sjokolade i skrivebordsskuffen!!

Husk; det er lov å være uenige :)

Skrevet

By the way: det er ikke jeg som er HI.

Hadde bare lyst å være med i diskusjonen :)

Skrevet

Jeg ser med en gang at du ikke er HI, men arrogansen er den samme. Hvorfor er det sånn at fordi jeg tolker fakta på en annen måte en dere, går dere ut i fra at jeg ikke besitter de samme fakta? Tror dere at dette er ny informasjon for meg? Har jeg sagt at cannabis er ufarlig?

Alle rusmidler er farlige på en eller annen måte. Også sukker, om enn ikke først og fremst for sentralnervesystemet. Hva er det egentlig du vil frem til?

Skrevet

Jeg er HI

Jeg synes også at du er en kvasiarrogant deltaker i diskusjonen Lillejonas Mekkemikkel.

Det er greit for meg at du har det synet du har på rus og rusmidler. At du sammenligner sukker og hasj. Versågod. Jeg bare håper at det ikke finnes så mange av ditt slag rundt omkring.

Jeg sa og jeg sier, at jeg synes det er trist at mennesker kombinerer rus/rus bruk/missbruk med barn i magen eller utenfor magen. Det er en trist og sår tanke for meg og veldig mange med meg og det kan du synes er så arrogant du vil for meg, det interesserer meg minimalt, men det forandrer ikke det faktum at jeg er oppgitt og trist over dette.

At min erfaring innen området er en annen enn din får så være, jeg kunne aldri under noen slags omstendighet vært påvirket av noe som helst når jeg enten bærer på barn eller har fått barn. Og jeg skulle ønske at mange av de barna jeg ser rundt meg kunne fått unnslippe jointen om kvelden eller fylla i helgen. Dette betyr ikke at jeg aldri har ruset meg eller levd i rushelvete på et eller annet nivå. Kanskje nettopp derfor blir jeg så trist av å se det?

Jeg er ikke noe dydsmønster av noe som helst sort, men jeg har en sterk motstand i meg når det kommer til rus. Alkohol eller Narkotikum.

Skrevet

IGJEN: Ingen her bruker rusmidler i graviditeten!!!!

Og ingen her er interessert i å høre meningsløs sutring fra folk som deg som overhodet ikke vet hva de snakker om!

Synd at det finnes folk som deg som aboslutt MÅ uttale seg om ting de ikke har grunnlag for å uttale seg om. Det blir bare for dumt, og "argumentene" er så utgått og viser total mangel på kunnskap at man bare må le av deg.

Finn deg en annen side å kveruler på, for her har du ingenting du skulle sagt, lille naive deg :-)

Skrevet

Er det virkelig slik at kun rus(mis)brukere har et grunnlag for å uttale seg om omgang med rusmidler? Det mener ikke jeg! Tror de fleste i teorien kan være enige om at barn og rus ikke hører sammen. På tross av det hører man stadig historier om voksne som ikke klarer å skille de to tingene og dermed skaper en utrygg oppvekst for barna sine. Desverre er man ikke selv så flink til å vurdere sin egen dømmekraft når man er ruset, det ligger i sakens natur..

En viktig side av debatten synes jeg, er at man som forelder er ansvarlig for å lære barne sine om etikk og moral. Enkelte rusmidler er av flertallet i samfunnet vurdert som mer avhengighetsskapende og "farlige", disse er derfor forbudte. Dersom de benytter disse stoffene støtter du jo en kriminell bransje. Er det et ok budskap å formidle til barna sine?

Hilsen en som desverre vet altfor mye om rus..

Skrevet

Tviler på du kan altfor mye, heller altfor lite.

Leger og rusmiddelforskere har faktisk uttalt at de heller hadde villet tillatt hasj enn alkohol i Norge, så det har ingenting med at det er "farlig" å gjøre at det er forbudt, det har med økonomi å gjøre.

Så ja, enten bør du ha faglige argumenter, eller så bør du faktisk ha prøvd å røyk hasj og sett hvor utrolig lite farlig dette er i forhold til alkohol for å kunne uttale deg!

Naive lille deg, du må ikke tro på alt politiet sier, det finnes folk som vet mer- f.eks leger og rusmiddelforskere!!!!!

Skrevet

Hvis man følger logikken din videre, så er det ok å kjøre i 110 i 50 sonen dersom man selv mener fatsgrensen er for lav? Hvis du leser det jeg har skrevet, sier jeg ikke at jeg personlig har noe grunnlag for å å klassifisere ulike rusmidler ut fra hvor farlige de er. Jeg har riktig nok prøvd noen, men mener ikke at det gir meg noen form for ekspertise. Når det gjelder forskning, er den aldri entydig og det vil alltid være leger og forskere med ulike syn, det er det som skaper en faglig debatt.

Det som imidlertid er helt sikkert er at vi lever i et demokrati, og lover og regler blir fattet på grunnlag av hva flertallet mener. Det jeg vil fram til er: Å bruke et illegalt stoff er moralsk sett like ille som å framstille det eller innføre det (etterspørsel skaper tilbud er elementært økonomisk prinsipp.. Dersom man skal ta utgangspunkt i at brukeren velger dette selv på linje med andre forbrukere). Jeg mener med andre ord at som forelder er det minste man kan gjøre å holde god avstand (fysisk og psykisk) fra kriminalitet.

Videre så unskylder jeg den nedlatende tonen i innlegget ditt..

Skrevet

Takk, og jeg unnskylder den uvitende og naive tonen i innlegget ditt.

Det blir for dumt dette her.

Lite poeng i å diskutere med en som deg.

Finn deg en annen hobby lille venn.

Det er jo flott at du ikke bryter noen regler og lover, og at du er blant den ene prosenten som ikke gjør det, men JEG er glad jeg ikke sperrer meg selv inn i samme tragiske fengsel som dere gjør!

Lev livet, så blir du kanskje kvitt bitterheten din :-)

Skrevet

Det var neppe meningen at dette skulle bli en diskusjon på det personlige plan, men vil bare kommentere det du sier en siste gang. Jeg synes det er synd at du må bruke utrykk som "lille venn" og oppdiktede statistikker når du argumenterer. Det blir litt barnslig og tar fokuset vekk fra budskapet ditt.

Min erfaring med rus generelt er ganske bred, uten at det er spesielt interessant i denne sammenhengen. Jeg jobber i en bransje med høyt tempo og stort fokus på prestasjoner, ulike rusmidler er for noen en "hjelp" for å takle dette. Man kan dikutere hvorvidt enkelte rusmidler er farligere enn andre, og det er mange ulike synspunkter på det.

I mine øyne går det likevel et markant skille mellom legale og illegale rusmidler. Dette fordi det dukker opp så mange andre problemstillinger når man velger å bruke et rusmiddel som er forbudt. Narkotikabransjen er gjennomsyret av kriminalitet av ymse slag, noe man bør holde seg unna og i hvertfall ikke bidra til at vokser og utvikler seg. Når man i tillegg har barn, blir dette enda viktigere!

Dersom dette "tragiske fengselet" som du skriver at jeg lever i, er en super familie, god økonomi, gode venner, spennende jobb, og morsomme reiser, så gjerne for meg. Jeg tror du forveksler uvitenhet og naivitet med karakterstyrke..

Skrevet

Jeg smyger meg inn her bare for å applaudere siste innlegg!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...