Mamma til gutt 08.07.2008 Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Er det farlig å ha katt når man er gravid?
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Vi har 2 katter som jeg desverre må holde meg unna :-( De kan gi deg toxoplasmose. Dette er ikke noe farlig for deg, men spiren tåler det ikke. La vær og kose med den, vask deg godt på hendene dersom du har tatt i den. Hold deg langt unna kattekassen og katteavføring! Når du skal til legen husk å nevne at du har katt og bed de ta blodprøve for å se om du har antistoffer mot toxoplasmose. Dersom du har vært smittet av det før kan du ha antistoffer mot det. Selv har jeg fått vite at jeg ikke har antistoffer så da må jeg være ekstra forsiktig med kattene.
Nætte;mortil2 Skrevet 10. november 2007 #3 Skrevet 10. november 2007 Å stakkar deg da Bjørnen Collargol!! Jeg har også to katter, men har fått sjekket med forrige graviditet at jeg ikke er utstatt for toxo, så kan kose med dem. Men det man kan gjøre til man har fått sjekket (og som jeg heller ikke kan gjøre, fordi det er så stor konsentrasjon av stoffer der) er å la være å røre kattekassen, og vaske fingrene etter kos, og ikke la dem slikke på meg. Har en som er veeeeeeeldig glad i å ligge oppover magen mot ansiktet, men han har nå blitt henvist til fanget. Uff.. må være kjedelig å ikke kunne kose med kattene sine, er det ingenting som kan gjøres med det?? Jeg husker ikke alt legen sa forrige gang, så jeg husker ikke om det var noen "kur".. .
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 Det er ikke farlig å ha katt.Jeg hadde to katter under 1 svangerskapet mitt og jeg koste med de ,de lå oppå meg ,de klorte meg ,sleika på meg .ikke noe av dette er farlig,Det man ikke skal gjøre er og tømme kattekassa.det er det man kan få toxmo av.Kos deg med katten din du.Har du hatt katten lenge så kan det hende at du er smittet av toxmo før du ble gravid og da er babyen din imun mot det.Hold deg unna kassa så går det nok bra
Annthe og gutta :) Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 Har fem katter vi da, det gikk strålende med første mann og regner ikke med noe annet denne gangen heller. Tror det er litt hysteri ute og går med dette...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 Anbefaler deg fortsatt å holde deg unna kattene dine til du har fått sjekket om du har antistoffet mot toxo. Ser det er noen her som har vært heldige og ikke blitt smittet av det under sine svangerskap, men vær obs på at dersom du blir smittet av det ender det med abort eller hjerneskade på fosteret dersom du ikke mister. Er du heldig rekker de å få behandlet dette før det evt går til det skrittet. JEG holder meg i alle fall unna, vil ikke risikere å miste denne spiren også! Vet jeg hadde blitt helt knust dersom jeg kunne unngått det! Skal finne en link jeg...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/komplikasjoner_under_svangerskapet/toxoplasmose her kan du lese om det selv!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Man kan ikke få toxsmo av og klappe en katt!!!!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 Det er større kjangs for og bli smittet av toxmo gjennom mat enn av en katt..
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 Ikke noe som kan gjøres nei, min lege ville at vi skulle kvitte oss med kattene, men det er ikke aktuelt. Jeg har siden jeg var lita jente kost med katter og gjerne kose med ansiktet og gjør det fortsatt (bortsett fra nå da...), men har ikke blitt smittet av toxo før. Ser det er noen som er totalt uenige med meg, men de får gjøre som de vil, synes det er viktig at de som spør får et ordentlig svar så blir det opp til hver enkelt hvor nøye de vil bry seg! missunner deg som har antistoffet slik at du kan kose så mye du vil :-)
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 11. november 2007 #11 Skrevet 11. november 2007 Det er vel rundt regnet 1% av norske katter som faktisk er smittebærere av toxoplasmose, så det skal vel godt gjøres å bli smittet. For å bli smittet må man praktisk talt spise kattebæsj, og det regner jeg med at de fleste oppegående mennesker, gravide eller ikke, tar avstand fra Selvsagt bør man få eventuelt mannen til å ta kattedoen, eller bruke engangshansker og skrubbe seg godt når man er ferdig. Å klappe og kose med katten din er IKKE farlig, og som en over her sier; større sjanse å bli smittet gjennom mat enn av en katt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå