Gå til innhold

Dagen Julie ble født, min fødselshistorie! :)

Anbefalte innlegg

Det hele startet kl 5 torsdag 1.11.07. Jeg våknet av et tak i magen og ryggen, gikk en tur opp og gikk og la meg igjen. Sto opp kl 9, da kjente jeg drag i magen/ryggen.

Skrev melding til Sambo kl 10 om at antakelig måtte gjøre seg klar for å komme hjem fra kurs, men jeg ville vente å se litt. Jeg skulle på kontroll til jordmor kl 11 så jeg ville vente og se hva hun sa.

Kjente at takene begynte å bli mer intense og regelmessige. Jeg satt meg i bilen og da begynte det skikkelig. Ikke den beste bilturen jeg har hatt.

Da jeg kom frem til jordmor måtte jeg sette meg med en gang, hadde ganske vondt og hun så det med en gang. ”Her er noe på gang!” sa hun med en gang hun så meg.

Jeg var der en god stund og hun målte riene og undersøkte meg. Jeg hadde ikke åpning, men jeg var veldig moden! Hun mente det ikke ville ta så lang tid nå. Hode var godt nede! Hun ville jeg skulle ringe Sambo med en gang og si i fra slik at han kunne komme seg hjem så fort som mulig. Han var der på 15 min. Vi kjørte en tur innom Pappa for å hente et par saker før vi dro hjem for å vente litt. Vi puslet litt rundt, redde opp sengene osv. Takene var like regelmessige, 5 min mellom og varte i 40-50 sekunder. Jeg tok meg en dusj, det hjalp en del. Kl 14.30 sa jeg til Sambo at han måtte ringe inn til føden. Vi fikk beskjed om å bare komme inn. Hadde veldig vondt og følte at nå nærmet det seg noe.

Vi kom inn på føden rett over kl 15. Jeg ble satt på registrering på et av badene. På den andre rien jeg hadde der inne hørte jeg et ”paff” på maskina. Det var vannet som gikk. Dro i alle snorene, fikk litt panikk. Barnepleieren kom inn og sjekket at var bra med vannet. Det var det. Så kom det en jordmor inn og hun undersøkte meg. Jeg hadde bare 2 cm åpning. Ble heldigvis ikke sendt hjem siden riene var så regelmessige!

Var på badet en liten stund, dusjet osv. Men det var veldig intenst og jeg følte vann ikke hjalp lengre. Jeg måtte ha annen smertelindring. Jeg spurte om dette og da ble jeg overført på en fødestue, da var kl 16. Der ble jeg mer og mer ør og husker veldig lite. Det var ganske vondt og følte jeg ikke fikk slappet av nok mellom riene. Jeg måtte ha smertelindring! Spurte om dette, jordmor ramset opp det de hadde av muligheter. Jeg valgte epidural. De begynte forberedelsene og ringte anestesilegen. Jeg husker ikke så mye, men rett før kl 18 tok riene seg opp betraktelig og hun undersøkte meg igjen. Da hadde jeg 7 cm. Hun sa da: ”Du?! Den epiduralen... Tror ikke vi rekker det nå.” Da kom legen inn akkurat! Spurte om jeg ikke kunne få likevel. Det fikk jeg, heldigvis!!! Med engang jeg fikk den var verden forandret. Jeg kunne se, følte meg mye bedre! Klarte å snakke igjen når jeg ble snakket til. Jeg kjente riene, men det var liksom ikke vondt. :) Riene var fortsatt veldig gode. Jordmor var veldig fornøyd. De ordnet i stand stua til slik at bebisen kunne komme. Fikk slappet av en time før hun undersøkte meg og jeg hadde 10 cm. Pressriene kom kl 20 og jeg fikk beskjed om å presse! Jeg jobbet ganske hard med disse riene. Følte jeg presset og presset, men ikke fikk det ut. Riene begynte å bli korte og dårlige. Legen kom inn fordi pulsen til bebisen ble så høy. Overjordmor og barnepleier kom inn for å hjelpe til. Jeg hadde presset i en time og hun hadde ikke kommet frem dit hun skulle. Jeg var veldig sliten og følte jeg ikke fikk det til. Det endte med at overjordmor og barnepleieren måtte presse på magen mens jeg presset, det var helt surrealistisk.

Og plutselig, kl 21.17, ble vi foreldre. Der var hun, lille perfekte jenta vår. Etter 12 timer intensitet..

Fikk endel "skrubbsår" og de måtte klippe meg, men det gikk helt fint, har ikke hatt vondt bare ubehagelig.

Nydelige Julie, 3880g og 52 cm lang!

Nå koser vi oss hjemme!

Fortsetter under...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...