Gå til innhold

Hvor mye er nattesøvnen innskrenket da jenter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Foreløpig ser det bra ut. Minsten sover om natta, bare avbrutt av et par-tre måltider. Siden han er nr3 i rekken så er det ekstra viktig at han sover om natta. Når han sovner om kvelden varierer litt, men morgen er det rundt klokka seks - det kan han ikke styre selv med to storesøsken som vil kose lillebror!

Det er dette med nettene jeg har vært mest engstelig for på forhånd. Skyldes at jeg ikke har tålmodighet i det hele tatt om natten - blir helt koko av ikke å få sove! Så minsten er en grei unge!!!

Etter tre første uker med nesten uutholdelig lite søvn, med nesten våkenetter og dager uten mulighet til å sove selv om gutten sover (pumping, koking a utstyr, gå på do..., spise...) så er vi på vei inn i en slags rutine som passer oss. Han får siste måltidet rundt midnatt, noenganger litt tidligere hvis det passer seg sånn. (han spiser forresten bare av flaske siden han han ganespalte og ikke har vakum til å ammes..), og våknet etter ca. 4 timer for et måltid (og jeg må pumpe meg mens pappan mater), og så sover han forhåpentligvis fort igjen, og sover i 3-4 timer. Så, det funker veldig bra de nettene det funker! :)

Hos oss er det ikke så stor forskjell på natt og dag enda. Hun sover mye fra kl 3 om natten til kl 22 om kvelden igjen. Fra 22-03 er hun uforskammet våken. Fortvilende av og til, men nå den første tiden er det rett og slett hun som styrer døgnet. Kommer nok inn i bedre rutiner etterhvert :o)

Her går det i 3 timers intervall om natten hvis jeg er heldig. Men tulla sovner igjen raskt heldigvis. Men hun tar seg en liten våkenstund i 4/5 tida på natta. kan være våken i en time for så å såve til halv åtte. Passer dårlig siden storebror våkner kl 6 :(

Men men alt går for en periode....

Vår gullgutt sovner en gang mellom 22 og 23 om kvelden, å da sover han til 5-6 tiden om morgenen. Da vil han ha første nattmåltidet, så sovner han og sover til i 8 tiden, dette er som en drøm for meg, da storesøster hadde kolikk å var mye våken om natta..minnes netter der jeg måtte opp å gå med henne for å få henne til å roe seg. Det behøver jeg ikke med lillebror :)

Annonse

Gullet sovner gjerne i 22-23 tiden......men ikke i går. Da var hun våken til klokka var 01. Hun våkner i hvertfall 3 ganger fra klokka 23 til 09, noen ganger 4. Er heldigvis rolig og trøtt om formiddagen, så da får jeg hentet meg inn litt :-) SÅ jeg skal ikke klage, synes gullet mitt generelt virker fornøyd.....det er i hvertfall ikke mye skriking.

Jeg synes det dår greit, jeg. Hun leger seg en gang mellom 21 og 22, da sover hun 4-5 timer, spiser og sover 3 timer, spiser og sover et par timer. Det hører med til historien at hun henger i puppen nesten sammenhengende de siste par timene før hun legger seg - synes nesten den lange leggingen på kvelden er mer slitsom enn natten.

Storesøster var født med omvendt døgnrytme ( sove om dagen, våken om natten) - DET var slitsomt det!! Så så lenge hun har de lange soveøktene sine på natten er jeg fornøyd.

Gutten min sover så og si hele dagen, og da er det så tung søvn at det er nesten umulig å vekke han.. så våkner han i 1-tiden og da er han våken til 6-7 om morgenen..eller som i går til klokken 8. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Så jeg går og går rundt med han på stua, for setter jeg meg ned begynner han bare å gråte..

Noen tips om hva jeg kan gjøre? Vil han snart snu døgnet rett, eller hva må jeg gjøre?

HUFF, det hørtes ikke godt ut for mamman og babyen!!! Jeg vet ikke hvor gammel han er, men det jevner seg kanskje ut? r r r er trebarnsmor, og har mange gode råd her inne :-)

Stina blir nå lagt klokken 20.00 ( hørte på rrr) og sov i natt til klokken 01.00, så mat og sov til 04.30, opp står vi klokken 07.00. Da begynner dagen var. Heldigvis er jeg morgenfugl :-)

Vi bader, steller og ammer på mørkt soverom. Jeg bruker ikke så lang tid vanligvis på å vugge henne i søvn, men det er vår lille tid, så en halvtime er helt greit :-) Om natten legger jeg henne rett i sengen og da sovner hun selv.

Sånn hadde jeg det med førstemann.Og jeg hadde ikke vett til å sove på dagen, så jeg ble så sliten.Husker jeg satt alene i stua og så på gamle seinfeld-episoder om natten mens jeg gråt mine tapre tårer. Fikk beskjed om å vekke henne på dagtid hver 3. time og mate henne.Måtte skifte bleie for å vekke henne både før mating og midt i måltidet.Dette hjalp meg.Ellers er det viktig å innføre faste leggerutiner om kvelden.Her er det bad og pysj, deretter mat of nattasang i mørkt rom.

Uansett, hvis det er noen trøst :dette går seg til! Innen poden er 3 måneder har nok mye skjedd. Pass på å få avlastning så du ike sliter deg ut + sov når han sover. lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...