mei&mi + marcus :) Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Noen andre som har fått med seg at folat er kreftfremkallende?? Var en venninne som sa det til meg,men er jo rart de anbefalte meg på apoteket å kjøpe det da? Alt er jo farlig nå for tiden..ikke godt å vite hva man skal gjøre..
sjara Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Hmmm, det har jeg verken hørt eller lest noen steder. Jeg ble fortalt av min lege å ta folat, pluss at det er anbefalt her inne. I tillegg står det en artikkel/notis om viktigheten av folat i det forrige nummeret av "Gravid".
Erisa* Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Da må du i alle fall spise vanvittige mengder! jeg har aldri hørt noe slikt! Folat er et livsviktig vitamin, ikke bare for å forebygge ryggmargsbrokk, men for bl.a å lage røde blodceller. Vi er avhengige av det hele tiden, men trenger litt ekstra når vi er gravide. Ikke stol på det venninna di sier uten at du får se den artikkelen hun henviser til. Det er godt mulig at det var en artikkel der det kun var forsket på rotter som fikk mange ganger anbefalt dagsdose eller noe sånt... Man leser så mye i forksjellige blader og sånn, ta det med en klype salt!
Gjest Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Hei! Det hørte jeg på radioen for en stund siden også, men jeg spiser folat uansett. Skal jo slutte etter 12 uke:)
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Jeg fikk også beskjed av legen min å spise folat, og har heller ikke hørt noe om at det er farlig.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Ikke tro på alt som sies her i denne verden.. Alt her er farlig og ingen har overlevd enda.. Men folat er ikke farlig.. Da hadde iallefall ikke legene sagt at gravide skulle spise det.. D er jo noe kroppen trenger..man har d jo i seg naturlig, men behøver mer under graviditeten:)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Jeg tror det stod i VG for omkring et halvt år siden at en amerikansk undersøkelse hadde vist at det virket som om personer som hadde en uoppdaget tarmcancer kunne utvikle denne raskere. Og her var det snakk om mye større doser folat enn de 0,4mg pr dag som vi bør spise. Og hvor mange av oss går rundt med uoppdaget tarmcancer? Eller spiser folat i store doser? Den artikkelen var kun ment for å skremme, og helt IDIOTISK fordi den skremte mange fra å ta folat. Folat er kjempeviktig for at barnet ikke utvikler ryggmargsbrokk!
Gulljenta mi:) Skrevet 10. november 2007 #8 Skrevet 10. november 2007 Folat er ikke farlig. Det skal taes en mnd.før man planlegger å bli gravid og i de tre første mnd.av svangerskapet. Dette for å forhindre nevralrørsdefekter hos barnet.
Gjest Skrevet 10. november 2007 #9 Skrevet 10. november 2007 Hei! Ja, det stemmer at det var gjort en studie hvor det kom frem at folsyre kunne være kreftfremkallende. Men den studien var gjort med kvinner som tok 0,8 mg, altså dobbel dose, og over lang tid. Så tror ikke vi som tar halv dose, og over kortere tid har noe å bekymre oss over!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå