Gå til innhold

Litt smågal

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt smågal av å lese på disse forumene, jeg (så hvorfor i all verden fortsetter jeg å rote rundt her inne?!!). Alt for ofte dreier diskusjonene seg om hva som er farlig og ikke. Er det farlig å sove på magen? Å gå for mye opp i vekt? Å spise salami eller hodepinetabletter? Og jeg klarer ikke å la være å lese innleggene, i tilfelle det skulle stå noe der som jeg burde vite (hvilket det i flere tilfeller også har gjort).

Jeg tok to smertestillende noen dager før jeg testet positivt. I uke ti spiste jeg roastbiff, det falt meg ikke en gang inn at dette skulle være skadelig. Dagen etter ble jeg dårlig med diare, og selv om ingen av de andre som spiste roastbiff ble dårligere, så blir jeg med jevne mellomrom redd for at kjøttet inneholdt bakterier som har skadet barnet.

Jeg har spist eggerøre, og nok en gang så falt det meg ikke inn at det skulle være skadelig. Kjenner jeg meg selv rett så har jeg nok en eller annen gang i løpet av svangerskapet også spist kakedeig. Jeg ringte min mor eg gang, oppløst i tårer fordi noen her inne hadde skrevet at salami er farlig. I ettertid har jeg fått bekreftet av en lege at dette er noe jeg trygt kan spise. Men tablettene, roastbiffen og eggerøren plager meg fortsatt, og kommer til å gjøre det frem til den dagen min lille blir født og forhåpentligvis viser seg å være frisk og fin. Og så hva med all denne bekymringen? Det kan da heller ikke være sunt for den lille!

Og hva er så meningen med dette innlegget? Å lufte noen tanker og bekymringer, kanskje. Det er ihvertfall ikke å si at jeg tar lett på alle råd om hva som kan og ikke kan inntas, for de som skulle tolke det dithen. Men jeg rekner også med at det er flere som går rundt med liknende bekymringer.

Så til alle dere vordende mødre: Håper dere får en fin og bekymringsfri helg!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10865552-litt-sm%C3%A5gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner veldig godt hva du sikter til. Vi bugner i informasjon, noe som kan forvirre og bekymre mer enn det gavner. Husk at det er mye ufaglært snakk her inne, så snakk heller med legen / jordmor og ta ting med en klype salt. Men er du bekymret for om noe du har spist kan ha påvirket barnet skal du vite at det taes toksoplasmose-prøver minst to ganger og du kan også be ekstra om det hvis du f.eks har vært i utlandet.

Men eggerøre????? Det har jeg aldri hørt at jeg ikke kan spise! Rått kjøtt og fiks, alkohol og div. muggoster og altfor mye koffein, salt og sukker ville jeg ha styrt unna, men ellers: Kos deg med graviditeten!!

Da misforstod jeg deg:-) Jeg trodde du var redd for å spise eggerøre. Spis eggerøre og kos deg du! Masse næring i det:-) Dessuten er det vanlig å få skikkelig dilla på ting når man er gravid og det er lov det, så kos deg med eggerøre du:-)

Annonse

Hei!

Jeg tror at vi begynner å bli overhysterisk i dette landet. Syns det er rart at det er mennesker på denne jord når man ser hva man ikke skal gjøre i dag og hva man gjorde for få år siden. Tidligere var det saltet man som hodlt liv i folk, det samme med egg. Folk røkte og drak i svangerskapet, bare tenk på gravøl, bryllup ol. og ingen tenkte tanken på at det var farlig (ikke for røyking og alkohol), men det ble som regel friske og sunne babyer. I tillegg jobbe kvinnene knall hardt på gårdene rundt omkring i landet. Mye av både kjøtt og fisk var ikke stekt eller kokt slik som røkt laks osv. Det jeg mener er at den største trusselen for oss i dag er at vi er for redde for alt mulig. Tenk så sterilt vi har det i husene i dag i forhold til tidligere, enda hørte de fra eldre generasjoner ikke om asma, kols og allergier. Tror at man snart må slutte med all hysteri ellers er det snart ikke en ting man kan gjøre eller spise.

Man blir nok absolutt smågal av all informasjonen vi får. Jeg har mine "hang-ups" - mat (toxoplasmose og listeria osv), men er fryktelig lite bekymret for: løfting, lyd, stråling, kjemikalier, trening osv osv. MEN da blir jeg selvsagt bekymret for at jeg ikke er bekymret innimellom.

Det skal ikke være enkelt.

Først av alt: Beklager hvis jeg skremte opp noen. Var overhodet ikke meningen! Tror nok at eggerøre er frikjent, men jeg har lest det påstått her inne at det er enda en av tingene vi ikke kan spise, og selv om jeg rekner meg for å være en fornuftig kvinne så hender det at tanken "hva om" griper meg. Den lille i magen er jo så veldig kjær, allerede, og man er livredd for å gjøre noe galt.

Vi er jo så mange her inne som gjør vårt beste for at den lille skal ha det bra, og med litt ekstra hormoner å slite med er det jo naturlig at ting går litt over styr en gang i blant. Samtidig så søker jo mange her inne råd, ofte i håp om å bli beroliget, men svært ofte blir resultatet det motsatte. Jeg har ved flere anledninger sett at folk har skrevet at leger og jordmødre ikke nødvendigvis er oppdatert så de skal man ikke lytte til, og da blir utgangspunktet så helt feil. I slike tilfeller må man stoppe opp og tenke; hvem er det jeg vil stole på - min lege eller et forum fult av folk jeg ikke kjenner? Dessverre er det så veldig lett å høre på de som roper høyest (forumet) og resultatet blir da enda mer engstelse.

Men selv om jeg merker at en del innlegg gir grobunn til anfall av hysteri, så skal det heller ikke benektes at jeg har lært mye nyttig her inne. Og det er jo hyggelig å ha kontakt med andre i samme situasjon, og se at du ikke er alene om de spørsmålene du sitter med.

Hehe, ser at innlegget kan tolkes i den retning, ja. Tro det eller ei, men jeg er faktisk av den oppfatning at graviditet er en av de mest naturlige tilstander som finnes (hvis ikke hadde nok menneskeheten dødt ut for lengst). Nå er jeg fra naturens side av den bekymrede typen, og om du putter litt hormoner på det hele så får du en vandrende liten nervebunt av en førstegangsfødende.

Tenkte bare å si at de blodprøvene du tok hos legen din på den 12 ukers kontrollen sjekker om du har toksomosplasmose, noe du evt muligens kunne ha fått av roastbiff, så hvis det var noe du spiste i uke ti eller hva det var, og du ikke hørte noe etter den kontrollen, er det en ting mindre å bekymre seg for. Det er omtrent like sannsynlig å få det av roastbiff som av uvaskede grønnsaker, og ingen av delene er så veldig sannsynlig i Norge!:) jeg har valgt å spise det jeg selv har lyst på,men med måte, som jeg alltid har prøvd på ,gravid eller ikke:) Eneste stedet der dømmekraften detter ut er når det kommer til klementiner, men noe morro skal man ha;)

hei.

jeg går nå gravid med mitt 3 barn gjennom alle svangerskapene har jeg spist alt jeg ikke tenkt på noe som kan være farlig jeg og begge de jeg har nå er friske og raske.

så egentlig trur jeg ikke det er så mye som er farlig når man går gravid. men alkohol drikker jeg ikke da selv om jeg fikk beskjed av legen min i mitt første svangerskap at jeg skulle drikke et glass rødvin til dagen.

så trur ikke det er så mye som er farlig jeg bare folk som skal gjøre oss nervøse.

lykke til i svangerskape

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...