Shinyogsmåen Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Hei. Er det noen som kan hjelpe meg... Jeg har vært sykmeldt i en måned nå pga bekkenløsning. Skal kanskje prøve meg litt på jobb igjen (hvis legen sier ja). Men det jeg lurer på er om den søknaden om og gjøre om studielånet i den perioden til sykmeldingspenger, skal jeg sende den nå? Eller kan jeg vente? Tenkte hvis jeg blir mer sykmeldt om jeg kan sende alle sykmeldingene sammen på slutten? Ble veldig kronglete forklart, håper noen skjønner hva jeg mente =)
Erisa* Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Hvis du mottar sykepenger fra arbeidsgiver/nav, vil du ikke ha rett på sykestipend uansett, så da har det ikke noe for seg.. Jeg er usikker på hvordan du bør gjøre det. Det lureste vil nok være å ringe lånekassen og spør hvordan de mener du bør gjøre det:) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Dessuten er det ikke lov å være sykmeldt og student samtidig. Se i gjennom den grønne delen av sykmeldingspapirene. helt nederst på grønne delen står at man må si ifra om man går tilbake på jobben, eller tar utdannelse, eller e ri utdannelse osv.. Jg ble sykmeldt mens jeg gikk på skole, og sa ifra ganske lenge etterpå at jeg går på skole, og nav krevde pengene tilbake.Dem mente at dte var feilutbetalt, fordi jeg tok utdannelse. Nå betaler jeg tilbake.
snart mor til 3 Skrevet 10. november 2007 #4 Skrevet 10. november 2007 selvfølgelig er det lov å være student og sykemeldt samtidig.. jeg er det..er sykemeldt,men drar på skolen hvis jeg har mulighet (er i form til det). For lånekassen sin del må man vel være sykemeldt i to uker før at det blir noen forandring. alt av lån du får mens du er sykemeldt etter de to første ukene omgjøres til stipend... :-) nøyaktig hvordan slikt gjøres vet jeg ikke helt enda..må vel finne ut av det snart..
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #5 Skrevet 10. november 2007 Tror du misforsto litt her: Man kan visst ikke være sykemeldt fra jobben og motta sykepenger fra nav samtidig som man studerer. Men jeg tror det er ganske utbredt praksis å være det likevel... man stiller med andre ord ganske svakt hvis man blir syk som student. Da mister man enten stipendet eller lønna... Jeg blir litt sur på disse reglene iblandt!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2007 #6 Skrevet 10. november 2007 Ja, nettopp enten mister man sykepenger eller stipendet. på nav sa dem til meg at hvis du er syk så er du syk.dermed basta. Hvordan kan du studere hvis du er syk?Hvis du er syk og skal ha sykepenger så kan du ikke studere.Fikk to valg.Jeg valgte utdannelse, og får stipend.Jeg angrer ikke ett sekund.Penger kan man alltid tjene, når man har et godt yrke og trives med den jobben man har.
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #7 Skrevet 10. november 2007 Jeg har gjort samme valget som deg, anonym. Mottar ikke sykepenger, og taper dermed 2000 i mnd, men så blir lånet mitt stipend, og det tjener jeg ganske mye på i det lange løp. Kommer til å ha nesten en halv million i studielån når jeg er ferdig, så det kan være greit å slippe å betale 20.000 i alle flal...
Shinyogsmåen Skrevet 10. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2007 Hei igjen. Blir litt misforståelser her. Glemte å si at jeg er lærling, Derfor snakket jeg om jobb. Jeg skal ringe lånekassen på mandag, men mulig det ikke går ann for meg å få omgjort lånet til sykepenger. Det var noen som sa at det ikke gikk hvis man tjente penger ved siden av og det gjør jeg jo siden jeg får lærlinglønn i tillegg. (Jeg får lærlinglønn + stipend og lån) Men skal si fra etter jeg har snakket med lånekassen. Takk for hjelp alle sammen =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå