idamortil2 Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Du må drikke mye vann i løpet av en dag. Ca 2 liter eller mer. Og spise ca hver 3. time. Måltidene kan du faktisk ta i hvilken rekkefølge du vil. Dette spiseprogrammet er ikke egentlig noe program, det er helt vanlig mat. Enkelt å bruke og passe de fleste utmerket. Jeg har endelig kommet ned til 58 kg har veid 80:) Her har jeg laget ett program med 1600 kalorier i gjennomsnitt hver dag. Når du har nådd din vekt skal du ligge på ca 2200 kalorier daglig. Dette programmet passer godt for de fleste vektklasser:) Frokost/lunsj/kveldsmat -50 gram av alle slags frokostblandinger/gryn + 1,5 dl ekstra lett melk/skumma eller en lett yoghurt i stedet for melk. -50 gram brød med ca 15 gram av alt slags vanlig pålegg (ett egg) og eventuelt 10 gram lett majonaise eller light smør pr. måltid. -1 kalkunpølse med brød eller lompe. -En halv vanlig liten pølse med brød eller lompe. -3 knekkebrød med 20 gram av alt slags pålegg. -1 pizza stykke (vanlig frossen pizza) -1 og ett halvt stykke dr oetker -Ett halvt stykke peppes/dolly osv. -En liten hamburger fra Mc Donalds. -En stor salat med 50 gram kjøtt/reker el. 1-2 ss lett dressing. (uten ost, pasta og lite mais.) 1 kopp melk eller juice til frokost eller 1 liten lett yoghurt. En frukt/grønnsak til ett av disse måltidene. (denne er fin å ha til kveldsmat hvis du er sulten) Mellommåltid En kalkun pølse uten noe. 2 fiskekaker, ett dr oetker pizza stykke, ett halvt stykke av annen frossen pizza, ett knekkebrød med pålegg, en frukt, to grønnsaker, en lett yoghurt eller en tynn brødskive. (Kunn en av disse tingene da selvfølgelig:) Middag Til middag skal du ALLTID ha en del karbohydrater, en del proteiner og en del grønnsaker. Proteiner 100 gram: - vanlig pølse - kjøttdeig - kjøttkaker/karbonadekaker - Medisterdeig - kjøttpølse - ribbe (jul hehe) - Julepølse - pinnekjøtt - fiskepinner - laks - kyllingvinger - koteletter - kjøttdeig - kjøttfarse 150 gram: - kalkunpølse - kalkun/kylling eller mager svinekjøttdeig - kalkun kjøtt - kylling med skinn (ikke spis skinnet) - seibiff med løk - pepperbiff - svinekoteletter - ytrefilet - steik - entrecote - svinekjøtt uten fett 200 gram: - kyllingfilet - torsk - Fiskekaker - Fiskepudding - indrefilet - reker/krabbe Fiskegrateng tar du halve boksen. Har du egg til middag kan du ha 2 stk. kokt, stekt eller hva du liker. Karbohydrater: 200 gram kokt potet 100 gram kokt ris 100 gram kokt pasta 70 gram brød med en del proteiner eller 30 gram pålegg av alle slag. 4 knekkebrød med en del proteiner eller 30 gram pålegg av alle slag. 70 gram pommes frites (hjemmelaget, ikke som fra mc donalds) 100 gram ferdig potetmos 150 gram bønner av alle slag Grønnsaker: 100 gram eller mer av all slags grønnsaker. Tomat, paprika. Agurk, gulrot, løk, ferdige salater, amerikansk blanding eller andre frossen blandinger, surkål, rødkål, tomater på boks, sopp, blomkål, brokkoli, kålrabistappe, kokt kål osv…. Saus til middager Vanlige sauser: En halv dl, eller 50 gram. Sauser med smør/melk/fløte 2 ss Sur søt saus, Ketchup, lett thousand island, kesam og krydder i normale mengder, kanskje maks 3 ss. Ellers har du jo all slags boksemiddag som spaghetti på boks, lapskaus osv, dette kan du ha 400 gram av. Ferdig lasagne, pytt i panne osv kan du ha ca 200 gram av. Pizzaen til dr oetker 4 stykker. Supper som blomskålsuppe, tomatsuppe osv kan du ha 4 dl suppe + 30 gram brød. (ikke bruk fløte i suppene) Hvis du vil ha ekstra mye middag for eksempel på søndag eller lørdag, kan du droppe kveldsmaten. Med ekstra middag mener jeg 50 gram mer proteiner (kjøttet) og 50 gram karbohydrater, ikke mer saus. Kos til helga/ iløpet av uka: 1700 kalorier, det betyr - 100 gram chips og en stor sjokolade 200 grams (eller 200 gram smågodt.) eller - 400 gram kake el. Jeg syns det har vært veldig deilig å ha noe godt i hverdagen. Trening er veldig viktig da. Tren hva du vil ca 3 timer i uken. Du trenger absolutt ikke pese deg ut, men du skal ha litt puls, være litt andpusten og svett.
Gjest Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 tusen takk! jeg skal slanke meg nå men er vanskelig å komme igang... men er blitt flink til å trene nå da!!!=)
idamortil2 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2007 Lykketil:) Stort sett fungerer det meget dårlig å bare begynne å trene uten å forandre noe på mat vanene. Skriver det av erfaring:)
Kamomille Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Hmmmm..... For meg virker det ikke særlig sundt eller næringsrikt å spise hamburger fra MCD, halvfabrikata eller helfrabrikata pizza eller pølse og lompe til hverken frokost eller mellommåltider
idamortil2 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2007 Nei, det er det jo selvfølgelig ikke heller. Ikke hver dag iallefall. Men så vidt jeg vet er det forferdelig vanskelig for noen å slanke seg hvis de ikke kan spise mat de er vandt med. Og skal man da feks på ett kjøpesenter er det myyyye bedre å spise det jeg har skrevet enn å spise ett stort måltid. Det er iallefall slik jeg har klart det:) Og nei, jeg spiser ikke pølse/burger/pizza til lunsj eller kveldsmat hver dag. Kanskje ett par ganger i uka.
Sivalur Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Dette høres da ut som Grete Roede. 1600 kcal dagen, spise hver 3. time, drikke ofte... men ikke så mye av det usunne da, McDonalds og sånt. Sjekk vektklubben.no for flere tips.
Labbetøs Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 Haha. Ikke meningen å være slem altså, men hadde jeg spist den dietten dær hadde jeg rast opp i vekt. Hvilken kostholdsfilosofi er det dær da? Jeg har ikke sett noen kostholdsfilosofer som annbefaler å spise potet, brød, pasta, pizza, hel eller halvfabirkater i det store hele, hamburger på mac donalds osv osv...
___ Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 For meg ser dette ut til å være et av de beste oppleggene jeg har sett på lenge. Det er et opplegg du faktisk kan leve med. Å spise brød, pasta ol er det i praksis vanskelig å ungå. Ikke er det usundt heller. Dette er en type kur du kan leve på lenge, ikke bare en uke eller to for å kvitte deg med noen få raske kilo. Med utgangspunkt i dette opplegget kan du sette sammen et variert sundt kosthold, men den åpner også for utskeielser og lettvindte løsninger. Det gjør sjansen for å lykkes med å gå ned i vekt på sikt bedres betraktlig.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 9. november 2007 #9 Skrevet 9. november 2007 Regnestykke er jo enkelt. Mindre kalorier inn enn du forbrenner. Så går enn ned i vekt. Så ofte kan det hjelpe å begynne å trene. Men problemet for mange er at de blir mere sultene av å trene. ( Jeg er en av de) Hvis man da klarer å spise noe som gir lite kalorier, men som metter godt er det bra. Jeg spiser en del rugsprø, den inneholder lite kalorier. Men må da også ha sunt pålegg. Makrell i tomat,skinke m/agurk bruker jeg mye. Pølser og hamburgere er ikke sunt. Men det er jo som hun sier at for å holde en slankekur oppe hender det at enn vil ha noe sånt. Og da gjelder det å ikke ta av. En sjokolader er ikke farlig i slankekur, ,men ikke hver dag.
idamortil2 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 9. november 2007 Takk Poamin:) Akkurat som jeg skulle sagt det selv. Og de som ler av det er vell syl tynne da og fryktelig mette???
*dum&deiLig*™ Skrevet 9. november 2007 #11 Skrevet 9. november 2007 Jeg er syltynn, men hadde aldro blitt mett av et halvt pizzastykke;-p
idamortil2 Skrevet 9. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 9. november 2007 Poenget mitt er iallefall at det er lett å følge dette fordi det er helt normal, vanlig mat. Ikke super sunn og kanskje mindre god mat. Kroppen min har det helt bra:) Jeg trener mye, har to små barn, ja vi lever et veldig aktivt liv. Jeg føler jeg har overskuddet jeg trenger. Og hvis du som mener at man ikke skal spise kjarbohydrater tror at kroppen ville overlevd uten noen karbohydrater, tror du feil. Men selvfølgelig... Alle gjør som en selv vil. Jeg vet at dette fungerer. Og som en annen sa. Det eneste som teller er kaloriinntaket i igjennomsnitt. Så egentlig kunne man levd på sjokolade tilsvarende 1600 kcal. Men det har ikke kroppen spes godt av.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 9. november 2007 #13 Skrevet 9. november 2007 Ville bare si at klart dette fungerer. Det vanskeligste er å holde seg til det. Ikke ta helt av å spise alt og mye igjen.Var ett flott opplegg.
Labbetøs Skrevet 9. november 2007 #14 Skrevet 9. november 2007 Jeg er ikke syltynn nei, men normalt slank. Str 40 ca, og jeg er 170 høy. Selv syns jeg godt jeg kan bli litt strammere, og det er derfor jeg har satt meg en god del inn i dette med kosthold. Jeg spiser nå fedon, og der er ikke vanskelig å følge i det hele tatt¨, og jeg er mett hele tiden. Å kutte mel, sukker, potet og pasta går kjempefint. Jeg spiser f eks brød, men jeg spiser brød uten mel. Istedet for potet spiser jeg grønnsaker. Teorien går ut på at man skal spise mindre enn man forbrenner. Skulle jeg spist pizza, pølser og hamburger så hadde dagskvota blitt fylt opp rimeig kjapt, og det ville resultert i at jeg ble gående sulten. Og når er det størst sjangse for å sprekke? Når man er mett og god, eller når man har spist litt junkfood og fremdeles er småsulten??? Dette handler ikke om å kutte ut alle karbohydratene. Det er masse karbo i frukt, bær, grønnsaker osv osv. Ja nesten ALT vi spiser inneholder karbohydrater. Og de skal vi ha. Men vi skal ha karbo fra sunne ting, og ikke fra pølser og pizza.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå