Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #1 Skrevet 9. november 2007 Datteren min på 3mnd tar ikke bryst, så har måtte pumpet meg siden dag 1 Men nå er jeg så lei av hele pumpingen. Vet jo at mm er det aller beste for datteren min, og jeg vil jo at hun skal ha det beste. Men synes det er så slitsomt å måte pumpe meg hver 3-4 time døgnet rundt også må jeg jo vaske flaskene og pumpen etter hver gang jeg pumper meg. Føler at det eneste jeg gjør er å pumpe meg, mate datteren min og vaske flasker. Sambo jobber i nordsjøen, så når han er hjemme så tar han seg av flaskevaskingen og vi deler på matingen, men han er jo vekke 2 uker av gangen og nå har jeg fått skikkelig eksem på hendene, så når jeg får vann på de så svir det noe sinnsykt, så nå er det enda værre å vakse flaskene. Også er det så stress hvis vi skal ut til byen eller på besøk til venner for hvis jeg ikke pumper meg etter 4 timer så føler jeg at brystet sprenger og hvis vi er i byen så må jeg finne et sted å varme melken. Hadde hun tatt bryst så hadde jeg sluppet all pumpingen, flaskevaskingen.. Skulle ønske at hun kunne klart å ta bryst, men det toget er kjørt Huff.. måtte bare få ut litt frustrasjon her.. Skal nok klare å holde ut litt til. Men hvor lenge er det best for barn å få mm? Samboeren min, foreldrene og HS skryter av meg siden jeg holder ut, men føler at jeg har fått nok av hele pumpen, har bare lyst å kaste den vegg i mellom.. Så jenter jeg trenger litt motivasjon av dere(?) for jeg vil jo så gjerne at min datter skal få det beste av det beste, men... Det ble langt og rotete dette her, men som sagt måtte bare få det ut..
Expat Skrevet 9. november 2007 #2 Skrevet 9. november 2007 Hei og gratiis med babyen, og imponerende innsats så langt! Selvfølgelig er det bedritent med pumpen, men er du 200% sikker på at det ikke går an å få henne lagt til? Det ville ikke være første 3mnding som plutselig tok brystet for første gang! Ring gjerne en ammehjelper (ammehjelpen.no har liste) for litt hjelp.
trollet66 Skrevet 9. november 2007 #3 Skrevet 9. november 2007 Som hun andre sier, prøv å få lagt henne til nå. barnet er jo ¨fornuftigere¨ nå på 3 mnd, det kan absolutt fungere. Hun bør ha fått flaske på forhånd, og puppen bør ikke være for full, få i gang utdriving før du legger til, ta det rolig og ikke stress. Få hjelp av en ammehjelper. Hva slags pumpe har du og har du elektrisk sterilisator ?? Jeg ammer og pumper pga mye melk, så jeg har det litt som deg hva pumping angår. Jeg vet ikke hvordan du gjør det når du vasker og slikt.... Jeg skyller flasker og pumpeutstyr (jeg har nok sett til 3 pumpinger)i kaldt vann etter bruk, og lar renne av seg, bruker en stor salatslynge bolle til dette, da ligger alt på ¨rist¨ Når jeg skal vaske og sterilisere, legger jeg alt i bollen(uten rist) i glohett vann og zalo, og lar ligge en god stund, det er sjelden jeg behøver å bruke børste(det er skylt på forhånd i kaldt vann, og det er jo ingen melkerester da ). Tar på meg hansker og skyller i glohett vann, for så å sterilisere i AVent Dampsterilisator. Dette fungerer, har ennå ikke fått noen ¨anmerkninger¨ på melken fra sykehuset. De flaskene som du har brukt å lagre melken i, kan du bare sette i vann etter bruk , og kanskje børste litt ut av når du vasker, der sitter det jo fort vekk en liten ¨fett-rand¨ . Det anbefales jo at barn får bare mm frem til 6 mnd! Synes du er flink som holder ut jeg, det er helt klart stress å fullpumpe og gi alle måltider på flaske......
lizzie har blitt 2barns mor Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Jeg hadde på det på samme måten. Lilemann var så liten da han var født at han ik klarte å ta puppen. pumpet meg hver 3 time. følte seg at jeg ik gjorde annet enn å gå med pumpen i hånden. jeg fikk et tips på basel, og det var på pumpe meg litt, sånn at utdrivnigen var begynt. gå toppløs rundt og bære på babyen. av en eller annen mereklig grunn sugde han seg fast i puppen. han har aldri gjort det før, han var 8 uker før han tok puppen. vet veldig godt hvordan du har det. om du ik har prøvd så prøv det som jeg gjorde. funket på meg og min baby, krysser fingrene for at det hjelper deg og din baby oxo
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #5 Skrevet 9. november 2007 Jeg skjønner du får skryt for det du gjør. Men det er ikke levelig i lengden. Jeg har lykkes med å amme to unger, mye og lenge. Uten problemer. Og det er tungt nok. Jeg tenkte det samme som de andre her sier - er det virkelig umulig å få henne til å ta puppen? Leke/lure, kose, tulle rundt i senga, naken mammakropp med spennede pupp. Prøv dere frem, og ikke stress. Bare lek. Jeg synes det er fint du får skryt for innsatsen. Men jeg synes det virker som de heier på en hest som utslitt stavrer seg mot kanten av et stup. (Uten sammenligning forøvrig). Du trenger en snuoperasjon, en arbeidsbesparelse. Ungen på puppen - eller flaska. Ikke både pupp og flaskestyr. Da kunne du likegodt hatt to unger da. Dette er dobbelt opp.
Anonym bruker Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 HI her.. Jeg har avent sin elektriske brystpumpe, til du over som lurte. Jeg vasker flaskene i zalo også koker jeg de i 10 minutter( det var det jeg fikk beskjed om at jeg burde gjøre) Har fått hjelp av ammehjelp,jordmor og helsesøster, men ingenting ser ut til å fungere. Hvis jeg tar flaske smokken utenpå brystet så suger hun, men det blir så vondt med flaskesmokken for den gnager sånn. Har pr;vd med ammeskjold, men den vil hun ikke suge paa. Hun blir helt hysterisk hvis jeg prover aa legge henne til brystet. Hun har drukker fra brystet 1 gang i ca 3 minutter, da hadde jeg pumpet meg litt f;rst sann at melken rant og hun hadde fatt litt melk fra flase sann at hun ikke var helt sulten, men har provd det flere ganger men det gar ikke lengre .... Ser ut til at jeg har kommet borti en knapp sann at de 3 siste bokstavene i alfabete ikke gaar ann aa skrive, noen som vet hva jeg maa trykke paa? hehe
trollet66 Skrevet 9. november 2007 #7 Skrevet 9. november 2007 Avent sin elektriske pumpe er enkel ikke sant?? Ville jo absulutt hatt en dobbelpumpe, med mange pumpesett.... Hør med ditt lokale sykehus, og de har morsmelk mottak, så pumper du deg litt opp og leverer en liter og to i uken, på den måten får du låne gratis pumpe og pumpesett!!!! Ville vurdert anskaffelse av en elektrisk dampsterilisator, alt for å gjøre livet enkelst mulig når du først skal lumpe. Jeg kjøpte min sterilisator brukt på Finn.no for kr 350.- (nypris 998.-)bette kjøpet jeg har gjort på lenge. Jeg skjønner ikke hvordan jeg holdt ut den kokingen i gryte før at jeg fikk sterilisatoren!!!! Det er virkelig en utrolig lettelese. Den går av seg selv, du behøver ikke passe på og riskoen for tørrkoking er borte!! Har drept en hel pumpe slik!!!! (skal love deg at det luktet ikke godt) Bare noen forslag dersom du overhodet ikke får henne til å die. Ville absolutt prøvet det en over her skriver om å gå rundt uten klær og kanskje leke det frem.... Hva med å polstre smokkene på et vis, slik at de ikke gnager når du har dem på puppen??
toughany Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 De tre siste bokstavene i alfabetet er "borte": Jeg går ut fra at du har en Windows PC. Sjekk nederst til høyre på skjermen, om det står EN der et sted. Det betyr at du har fått engelsk tastatur. Klikk på EN og få en dropdown-liste med de språkene du kan velge mellom, forhåpentligvis står norsk der... Det er en utrolig unyttig snarveistast som skifter mellom språkene på tastaturet, men jeg husker ikke hva det er... Støtter ellers kjøp av dobbelpumpe og sterilisator! Jeg både ammer og gir mme til mine tvillinggutter, og jeg er inderlig glad for å slippe å brenne fingrene på flaskegreier som er kokt i gryte, og det er skjønt å slippe risikoen for tørrkoking. Av og til har jeg glemt å helle på vann, men det skjønner også sterilisatoren, så da skjer det ikke noe galt. Sterilisator trenger du hvis du bestemmer deg for å bare gi mme også. Ah, det er et styr. Pass på deg selv, og ta de snarveiene du og jenta di trenger for å få en fin hverdag!
Expat Skrevet 9. november 2007 #9 Skrevet 9. november 2007 Ja, dobbeltpumpe er viktig! Ammehjelpen selger, leier ut, helsestasjonen har ofte til å leie, medisindepot, hør med barsel, etc. Og det med å gå/ligge toppløs sammen med baby og la dem snuse uten press er kjempelurt! Og, ang skjold, har du prøvd Chicco sine kautsjukskjold? De er ellers ikke å anbefale for de fleste (for de er for tykke), men de føles mer som flaskesmokker...
LaPaysanne Skrevet 9. november 2007 #10 Skrevet 9. november 2007 Det er som å lese om meg selv, dette... Kunne ha skrevet mye og langt, men nå er det sengetid. Men send meg gjerne en PM, jeg har noen tips som trolig kan forenkle hverdagen din en god del hvis du velger å fortsette!
LaPaysanne Skrevet 12. november 2007 #11 Skrevet 12. november 2007 Hei Anonym, hvordan går det med deg? Det er tungt å holde på sånn, jeg hadde også jevnlig lyst til å slenge pumpa under nærmeste dampveivals. Men jammen var det vanskelig å ta avgjørelsen om å slutte også:-) Har du mye melk, eller strever du for å få til nok? Her er mine tips, hvis du nå fortsatt sitter ved pumpene: Ang. flaskevasking/koking: For de som driver med dette på heltid er en sterilisator et must. Vi kjøpte en avent sterilisator for mikrobølgeovn. Vaske og skylle delene, stable dem inn i sterilisator, fire minutter i mikroen og vips - sterilt. Steriliserte pumpa på samme måten. Vi hadde åtte-ni flasker, så vi slapp å vaske/sterilisere oftere enn vi strengt tatt trengte. Som de andre skriver her: Kjøp eller lei en elektrisk dobbeltpumpe! Da tar det halve tida. Jeg tømte begge brystene helt på 10-15 minutter, og pumpet fem ganger i døgnet. Skulle vi ut på tur, varmet jeg mm og helte på en liten, forvarmet ståltermos. Serveringsklart på null tid! Sikkert ikke helt etter boka, men funket som bare det uten problemer i flere måneder. Jeg ga etterhvert litt blaffen i om det gikk en time eller to for mye mellom pumpingene av og til - hvis vi var borte på besøk, i byen e.l. Stappet inn ammeinnlegg i tilf lekkasje, og pumpet som en helt når vi kom hjem. Det gikk ikke ut over produksjonen. Tvert imot virket det som det hjalp å stresse ned:-) Ang antall pumpinger i døgnet: Jeg begynte med åtte (måtte pumpe meg opp etter å ha mistet melka), og trappet så ned til seks. Prøvde meg litt frem, og fem x i døgnet funket veldig bra, hadde da litt mer enn nok til småen - og jeg er ikke blant dem som er velsignet med overflod av melk. (Fire x i døgnet funket ikke, dessverre). Med fem pumpinger i døgnet var effektiv pumpetid bare en drøy time totalt, og det føltes levelig. Pumpet rett før jeg la meg, og så etter at småen våknet for sin første servering ved 6-tida, så stupte jeg i seng igjen og sov til han våknet igjen. Slik ble det litt nattesøvn også. Jeg ga meg da småen var seks måneder, og hadde da vært drittlei en god stund... Lykke til, enten det nå blir med mm eller mme!
Gjest Skrevet 12. november 2007 #12 Skrevet 12. november 2007 Du har samme innkøringsproblem som jeg hadde. Det er enkelt for andre som står utenfor å skryte av all jobben som følger med å pumpe og alt styret som følger med men det er du som står for jobben og jeg forstår godt at du ønsker å gi opp, jeg var der selv. Det som "reddet" meg var at jeg bestemte meg for at mini var sterk nok nå til å tåle et skikkelig forsøk med fullamming. Jeg stablet opp puter i senga, rigget meg til med vann, kjeks og alskens godt (som premie) la lillemann på brystet mitt og ventet på at han skulle søke seg frem selv. Noe han gjorde. Dette igjen stimulerte melkeproduksjon og nærheten mellom meg og lillemann. Jeg lot han styre det for det meste selv, og jammen fant vi ikke ut av dette sammen. Jeg gikk rett fra flaskemating med pumpet melk og til fullamming på dagen. Dette er snart et par måneder siden og jeg fullammer fortsatt og mini legger godt på seg. Nå vil han desverre ikke ta flaske lenger... men det overlever vi ;-)
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. november 2007 #13 Skrevet 13. november 2007 Hei, HI her. takk for råd alle sammen. Prøvde faktisk å legge hun til brystet i går( er vel gått 2 uker siden jeg prøvde sist) da tok hun faktisk tak i brystet å sugde 4-5 ganger, men så stoppet hun, for hun hadde akkurat fått melk på flaske, men når jeg prøvde igjen senere så ble hun helt hysterisk som vanlig, så det forsvant det håpet IGJEN =( Pumper meg fremdeles. Jeg lånte en sånn dobbelpumpe fra wedela, men det blir så dyrt i lengden, så kjøpte meg den elektriske fra avent,tar vel 25 min tilsammen. Jeg har nok melk, heldigvis, får rundt 200 ml tilsammen. Men angående sånn flaskesterilisator(?) jeg bruker flasker fra dr.Browns, men de passer vel ikke inn i avent sin sterilisator, siden dr.Browns flaskene er lengre? Og må jeg vaske flaskene først før jeg sitter de inn i den sterilisatoren? For flaskene blir så fettete hvis jeg ikke vasker de..
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 13. november 2007 #14 Skrevet 13. november 2007 jaja, glemte anonym knappen..
trollet66 Skrevet 13. november 2007 #15 Skrevet 13. november 2007 Det skal gå fint med den elektriske sterilisatoren til Dr. Browns flasker , må bare være litt kreativ når du stabler deler inni. Jeg har 3 typer av flasker som jeg steriliserer, går bra det. Og ja du må vaske flaskene først. Som jeg skrev lengre opp, skyll brukte flasker/pumpeutstyr i kaldt vann rett etter bruk, og se at alle rester er borte. Før du steriiiserer ; legg alle delene i Zalo vann en stund, og så skyller du godt etter på med varmt vann, som oftest slipper du børsting... Bare en tanke !!!! Har du prøvet å gi mat med Avent sine flasker???? Jeg ville gjort det, smokkene på disse er utformet på en måte som lettergjør kombinasjon amming/flaskemating. Kjøp noen 1. smokker med bare ett hull(da må hun jobbe for å få i seg maten) , og gi mm med disse noen dager. Pass på at hun får mye av smokken inn i munnen, ikke bare tuppen......Så kan du igjen prøve å legge henne til puppen. Har du prøvet Chicco sine brystskjold som Expat foreslo. Når det gjelder Dr. Browns sine flasker så er jeg av den personlige oppfatningen at de er litt oppskrytt , de skal jo forhindre kolikk osv osv osv. Brukte de litt til nummer 2. og ble sprø av de, altfor mye jobb med vaskíng av deler..... Avent fungerer godt nok i masse vis. Snuppa fikk ikke mer vondt i magen av Avent enn hun fikk av Dr. Browns.(hadde ikke vondt i magen...) Bare så det er sagt. Du har et slitsomt liv for før med pumping og mating, Dr. Browns gjør det ikke lettere med alle delene !!!!! Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå