Gå til innhold

Noen som mener at risengrynsgrøt står på listen over sukkerholdig nei-mat?

Anbefalte innlegg

Leste i gårsdagens VG om en barnehage som hadde en klar linje ang. sukker i kostholdet. De mente selv at de fungerte som oppdragere på foreldrene til barna i barnehagen. Fikk sjokk når jeg så den lista deres, med risengrynsgrøt på nei-lista. Når de feiret bursdag, fikk de sugerør i vannet sitt, og kakao på tur er strengt forbudt. De fikk frukt-te uten sukker istedenfor. Jeg synes det er vel ekstremt. Vanlig "husmannskost" er ikke godt nok lenger, alt er usunt nå.

Noen som har synspunkter?

Fortsetter under...

Den var litt rar i og med at det i utgangspunktet ikke er sukker i risengrynsgrøt, men man har jo gjerne sukker oppå grøten, så kanskej derfor? Risengrynsgrøt er jo ikke akkurat så sundt heller, men ikke såååå usundt vil jeg si.

Leste det samme, og reagerte også. Litt drøyt synes jeg. Alt med måte sier nå jeg, av både yoghurt (naturell med fruktmos), lettere brunost og grøt av alle slag. Helt enig at man skal begrense sukkerinnhold og at saft, brus, kaker og godt ikke skal serveres til hverdags, men barn må da få "kose seg" de også. Hadde vært interessant å vite hvorvidt de voksne i denne aktuelle barnehagen eller foreldrene praktiserer som de taler? At det ikke havner en liten Snickers ned på høykant på vei hjem fra jobb:-)

Ville trodd at det heller kom på en "bør ha i ny og ne" liste.

Det eneste jeg kan finne negativt med risgrøt er at en blir veldig fort veldig mett, uten at det varer lenge.

Blir jo sulten kjappere etter en slik middag en mye annet.

Jeg tror ikke at det ekstreme fokuset mange har på usun mat i dag er bra.

Selv er jeg redd for at mine barn skal utvikle et dårlig forhol til mat.

Ikke rart antall med spiseforstyrrelser stiger så kajpt som det gjør!!

Synest også det virker som om alle har glemt at sukker, det vanslige usunne "farlige" sukkeret er noe vi faktisk må ha en viss del av i kostholdet vårt!

Det virker også som om veldig mange glemmer - eller overser- at de erstatningene/søtningsstoffene er mye farligere en vanlig sukker.

Fatter ikke hvorfor enkelte mener at diet/light brus er ok, men ikke vanlig.

Søtningsstoffet lurer kroppen til å bla produsere mye mer insulin enn hva vanlig sukker gjør. I tillegg til at det insulinet ikke får sukker å bryne seg på.

Nei det hører ikke hjemme på fy listen hos meg.

Min gutt er såpass liten at jeg er streng med sukker nå, men jeg må jo lære han "alt med måte". Men som en sier her oppe, hva gjør de på nissefest til jul...utrolig kjip barnehage.

Skal brød bli bannlyst snart også, siden det inneholder karbohydrater..uff

Annonse

*rister på hodet* For en nazi disiplin. Hadde bhg til mitt barn hatt et slikt reglement hadde jeg tatt ham ut derifra.

Jeg tror sterkt at om slike tendenser vedvarer, at vi vil stå ovenrfor en omfattende problematikk om noen år.. Nemlig overspising\bulimi.

Og la disse små barna spise mindre fettfritt enn ekstrem toppidrettsutøvere er horribelt i mine øyne og langt over min fatteevne.

Og som sagt jeg tror dette vil by på mer problemer enn helsegevinster på sikt.

Er enig i det meste du skriver. Men vi trenger overhodet ikke raffinert sukker. Dette er bearbeidet og næringsstoffene er borte.

Forøvrig syns jeg det er viktig å fokusere på et sunt kosthold, men der det er rom for å skeie ut innimellom. Vi trenger jo ikke å snakke så mye med barna om dette, annet enn at vi tilbyr sunn hverdagskost og at de får godteri på lørdager. Tror neppe noen vil få spiseforstyrrelser på dette grunnlaget.

Det er akkurat det jeg er redd for, at vi foreldre skal printe dette inn i hodet på barna våres. De har nok utfordringer i vente enn at vi skal være mat /helse nazister hjemme.

Alt med måte, være aktiv og servere sunne måltider og holde seg til moderate mengder snop på lørdager. Barn må jo også få kose seg en gang iblandt og tviler på at de blir helsefarlig overvektige av å få risengrøt iblandt.

Helt ærlig ... jeg hadde funnet en annen barnehage til sneipen!

Ingen skal komme og "oppdra" meg, og mitt barn skal få lov til å vokse opp uten å tenke på at alt han spiser er "farlig".

Skal selvfølgelig lære ham at enkelte ting spiser man med måte, men sugerør i vannet som bursdagsfeiring synes jeg grenser til barnemishandling.

Jeg så ikke saken og vil ikke uttale meg om en barnehage jeg ikke kjenner til; men ja - risengrynsgrøt anser jeg som usunn mat. Vi spiser det én til to ganger i året, men det er på ingen måte hverdagskost.

Og nei, "vanlig husmannskost" i hverdagsnorsk versjon synes jeg vel heller ikke er særlig sunn.

At de drikker vann og te i barnehagen hadde heller ikke plaget meg.

Nei, ikke spesielt.

Det vi i Norge kjenner som indisk mat - altså i hovedsak pakistansk mat, er ofte frityrstekt og har høyt kaloriinnhold. Øst- og sørøstasiatisk tradisjonskost bærer nok i noen større grad preg av rene råvarer og grønnsaker, så sånn sett en del sunnere. Begge baserer seg mye på hvit ris, som jo ikke er voldsomt næringsrikt.

Annonse

Herregud.. neste generesjon kommer til å vokse opp med mat-angst og mangel-sykdommer.

Vokste opp med vanlig "husmannskost". Av og til var mine foreldre så fæl mot meg at vi hadde noe godt attåt "kaffematen" også.Fikk i tillegg grøt HVER lørdag, med sukker på!og kanel! Og det verste av alt; Det ble folk av sånne som meg og.Med normal vekt og normal allmenntilstand. Klarer til og med å oppdra barn(så langt hvertfall)

Men pga min harde oppvekst blir det fremdeles servert grøt med sukker på- og kanel- hver forbaskede lørdag.

Noen vær så snill og ring Nanny 911!!!

Det er ytterst svært få i denne diskusjonen som har peiling på sunt kosthold. Hadde dere vært klar over hvor usunt raffinert sukker er, så hadde dere blitt gråhåret over å tenke på hvor mye raffinert sukker vi får i oss gjennom alle matvarer.

Fedme, kreft, diabetes øker i hyppig grad, men gitt her skal vi kose oss i hjel!

Listen over skadevirkninger på sukker er like langt som er vondt år!

Dere er bare ikke klar over det.

Vi burde alle bli "sukker-nazier", om det betyr å utrydde raffinert sukker og andre matvarer som brytes ned til sukker med en gang de kommer innabords.

Jeg hadde blitt strålende glad om mi lille hadde gått i en slik barnehage.

For hun skal nemlig læres at man trenger ikke mat eller snop for å kose seg.

Nei, gitt her skal vi jo alle kose oss i hjel og gi kreftcellene akkurat det de lever av, sukker!

Vi lager ALDRI grøt.

Ikke fordi det er usunt (det er ikke særlig sunt, ihvertfall ikke med en halvkilo sukker på), men fordi det kun er 25% av vår husstand som kan spise det.

Har en gutt som er hyperallergisk mot melk, så vi unngår retter med mye melk i. (Han reagerer også på hvete, egg og hvitt sukker, så vi har det noen kanskje vil oppfatte som veldig "strenge" kostvaner, og det blir ofte kommentert).

Lillesøsteren har også melkeallergi, men er ikke like ille som storebror.

Og jeg har laktoseintoleranse.

(Mannen reagerer på egg og litt på hvetemelet).

Vi spiser som regel rene fisk og kjøttvarer med grønnsaker til. Av og til har vi ris/pasta/potet ol.

Vi drikker ikke saft, men juice. Til småen vanner vi den som regel litt ut. (Han hadde refluks før, nå er han bedre, men vi er fortsatt forsiktig med juicen). Ellers får han rismelk, og av og til te i helgen.

Vanlig husmannskost var jo tilpasset den livsstilen de hadde før hvor arbeidet var ganske fysisk.

Nå sitter jo de aller fleste på et kontor og de fleste i fysisk arbeid har jo ikke på langt nær like tunge jobber som tidligere.

Altså, når livsstilen endrer seg bør jo også kostvanene endre seg.

Rister bare på hodet jeg.........

Sunn fornuft i hverdagen åpner for kos i helgene mener jeg. Og hvis vi har risengrynsgrøt et par ganger i året får han jammen bittelitt sukker på.............

Nå skal jeg snart avslutte arbeidsdagen hos en koselig gammel dame. Siden jeg ikke drikker kaffe byr hun alltdi på et glass cola..............deilig!

Å herre min hatt......... TheDarma

Det finnes nå langt verre ting våre barn kan vurdere å innta iløp av livet.

Et moderat og sunn fornuft forhold til sukker er vel det beste.

Lykke til med å nekte barna dine å spise snop i fremtiden.

" rister på hodet" av hysteriske tendenser.

Måtte bare svar litt her frøst. Søtningstoffer lurer ikkje kroppen til å produsere mykje meire insulin enn vanlig sukker gjer. Søtningstoffer vil ikkje føre til eit forhøga blodsukker, dvs at når du drikker light brus så bli ikkje blodet ditt reagere på det og dermed vil ikkje kroppen heller produsere insulin. Drikker du vanlig brus så er det vanlig sukker i den og da får du eit forhøga blodsukker som om du skulle ha spise reint sukker, da produserer kroppen din insulin for å ta seg av det sukkeret.

Så for ein diabetiker er det bedre med light brus for å sleppe dei store svingningane i blodsukkeret sitt. For oss som ikkje er diabetikere så er det heller ikkje bra med store svingningar i blodsukkeret men me får ikkje så store svingingar fordi kroppen vår produserer insulin mens ein diabetiker må tilføre det. Så ein som ikkje er diabetiker må sjå på fordeler og ulemper, sorbiltol og aspartam er dei to verste kunstige søtnignsstoffa. Mange får ein mage som er i ulage av detta mens andre reagerer meire allergisk.

Ungane får kakao i barnehagen, dei eter vafflar med sukker på og kosar seg!!

Her åt me risengrynsgraut ein gong i uka før, men nå har nr 1 starta å reagere på laktoseredusertmjølk au så da har det ikkje vert graut her på lenge. Men me eter pannekaker med smør og sukker på, nr 1 er så sunn at han vil ha kanel på pannekakene sine så han får det. Kanel kan føre til at blodsukkeret ditt ikkje blir forhøga. Og les gjerne mitt innnlegg lengere opp om søtningsmiddel og forhøga blodsukker. Var litt feil info der

Leste artikkelen jeg også, og syntes ikke den var så ille. Det jeg reagerte på var, som nevnt tidligere, det at risengrynsgrøten stod på fylisten. Trodde ikke den var så ille jeg.

En annen ting som jeg reagerte mye mer på var, at når de feiret bursdag, så feiret de det med at ungene fikk sugerør i vannglasset! Syntes det hørtes trist ut jeg da, og tenkte litt sånn at kunne de ikke ha fått ett glass saft i det minste da? Finnes jo light-saft som de kunne ha fått.

Men ellers hørtes det ut som barnehagen hadde et fornuftig, kanskje litt strengt kosthold!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...