*Lykkeliten* Skrevet 18. november 2007 #26 Skrevet 18. november 2007 Hei! Trur ikke kirka lurer noen?? Trur du? Er det noen ifra Finnmark/Troms hær? Har også hørt om flere som har over 6 faddere. Trudde først ikke, men det var visst tilfelle. Så hun med 14 faddere har nok ikke blitt lurt nei, etter det jeg vet så har flere enn ho mer enn 6 faddere. _tromsø jente_
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #27 Skrevet 19. november 2007 Det er stor uvitenhet ute og går angående hva det innebærer å være fadder. Å være fadder betyr at du skal oppdra barnet i den kristne tro, det betyr ikke at du får ansvar for barnet hvis det skal skje noe med foreldrene. Dette sier den norske kirke om det å være fadder: Minst to faddere Den døpte skal ha minst to, og høyst seks faddere. Foreldre kan ikke være faddere. Minst to faddere må være tilstede ved dåpshandlingen. Det er fint om fadderne har mulighet til regelmessig kontakt og til å være en støtte for både barn og foreldre. Fadderne er ikke alene om sin oppgave. Sammen med hele kirken – spesielt den lokale menighet skal de ”be for den døpte, oppmuntre denne til å høre Guds ord og finne sin plass i menigheten og ved nattverdbordet”, som det heter i dåpsliturgien. Faddere er noe spesielt Den døpte får ofte et spesielt forhold til fadderne sine. Faddere kan bidra til at dåpsdagen blir feiret som en litt annerledes fødselsdag der en snakker om det som skjedde ved dåpen. For de døpte er det også trygt å vite et det er noen som bryr seg spesielt om dem og ber for dem. Hva en fadder ikke er Å være fadder innebærer ingen sivilrettslig forpliktelse, som for eksempel å skulle overta omsorgsansvar for barnet hvis foreldrene dør. Dette er en gammel tankegang som fortsatt har fotfeste mange steder, men den er ikke riktig. Selve fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #28 Skrevet 19. november 2007 synes dette bare ble latterlig og lese... velg familie de er der??? hva er nå det og komme med.. min onkel er min gudfar og da jeg skulle komfirmeres husket han ikke en gang at han var det... familien tenker ikke over det de heller.. på lik linje med venner og betjente.. når jeg skal døpe min unge er det ingen av familien som står på listen over faddre ol... for pakker til jul og bursdag er ikke det som teller... heller ikke det at de er der hver dag... faddere er ikke som for 20 år siden... de er blitt noe som bare er der... for min del kunne jeg spart meg for og i det hele tatt ha fadder på mitt barn..
Anonym bruker Skrevet 19. november 2007 #29 Skrevet 19. november 2007 Min familie er da annerledes enn din! Dem e så omtenksom å good
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå