Gå til innhold

Uke 24 og svak livmorhals (2.tri)

Anbefalte innlegg

Da er jeg utskrevet fra sukehus etter 2 dagers opphold. Ble lagt inn tirsdag kveld med blødninger og vond livmor. Hodet til ungen lå og presset mot livmothalsen og de fryktet prematur fødsel. Men med sengeleie i 2 dager har kynnere roet seg og jeg får lov til å leve igjen. Fikk i dag bekreftet svak livmorhals. Så nå får jeg ikke lov til å hoppe, løpe, bære over 3 kg eller ha samleie av noe slag.

Jeg må hvile liggende og ta livet HELT med ro. Normalen på lengden på livmorhals ligger p 4 cm og mer. Min var 2 cm på tirsdag. Med sengeleie og at barnet ikke ligger og stanger mot åpning lenger har den økt igjen til nesten 3 cm.

Nå har jeg fått beskjed om at jeg er heldig hvis jeg klarer å bære barnet frem til uke 34. Dette er målet. Men først og fremst å komme meg til januar.

Ble så redd og skremt. Er godt de tar grvide kvinner på alvor. Nå skal jeg inn til kontroller hver 2. uke frem til fødsel, samt skal jeg komme inn med en gang hvis jeg merker nedpress eller plutselige smerter..

Håper babyen min holder seg inne i magen lenge enda..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10858244-uke-24-og-svak-livmorhals-2tri/
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Fortsetter under...

Ser at dette innlegget ble skrevet i november. Håper det gikk bra med deg. Er selv i uke 24 nå, og er sykemeldt pga mye kynnere og svak livmorhals(2,5 cm nå, til vanlig er den over 5). Har to unger fra før, og har hatt samme problem i begge tidligere svangerskap, men gikk ut til termin og vel så det begge ganger. Så jeg håper det går bra denne gangen også... Og håper det har gått bra for deg.

Gutten min holdt seg inne i 10 uker til. 17.januar kom han til verden, akkurat 6 uker før termin.

Han var 2640 g og 45 cm og 32 cm rundt hodet. Fra førtste rie til han kom til verden tok 32 timer.

Livmorhalsen min normaliserte seg igjen i uke 28. Da hadde den økt til 3 cm . Når jeg kom inn til sykehuset med rier på morgenen den 16. januar hadde jeg faktisk 4,5 cm lukket livmorhals med delvis gått slimpropp.

Lucas Nathaniel lå på nyfødtintensiv i 11 dager før vi fikk reise hjem pga problemer med å ta til seg nok næring. Han var kjempeflink til å ta brystet, men sovnet så alt for fort.

På termindagen 28.februar var vi på 6 ukerskontroll, da hadde han blitt hele 4380 g. De vokser fort disse små kjempene.

Vi koser oss masse hjemme.

Lykke til til dere som venter..

Hilsen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...