Gurine Skrevet 8. november 2007 #1 Skrevet 8. november 2007 Jeg har to jenter fra før, på 3 og 6,5 år. Har etter at siste jenta ble født, slitt med å få ned prolaktin verdiene i blodet. Jeg ammet den yngste jenta i litt over 1 år, så det er snart to år siden jeg sluttet å amme. Trodde ikke for høye prolaktin-verdier var så nøye jeg, men leste litt om emnet i går, og forsto det slik at det kan være vanskeligere å bli gravid igjen da? Jeg har hatt litt tull med syklusen nå i høst, men ellers har syklusene mine virket ganske presise hele tiden. Noen som har noen peiling på dette?
Erisa* Skrevet 8. november 2007 #2 Skrevet 8. november 2007 Vet du hvorfor du har høye prolaktinnivåer? Jeg tror nok det kan påvirke sykluser og hvor lett du blir gravid, ja. Sånn generelt bør det vel undersøkes hva som er årsaken til de forhøyede verdiene. Kanskje det går an å gjøre noe med det?
Gurine Skrevet 9. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. november 2007 Jeg vet ikke hvorfor jeg har økt mengde prolaktin. Spurte legen min en gang, og hun sa at det kunne komme av bl.a. stress. Er ikke så lenge siden jeg tok MR av hjernen av andre grunner, så jeg vil ikke tro at tumor kan være årsaken til at det er for høyt i mitt tilfelle. Vet ikke hvorfor jeg ikke har fått noe for det heller. Har bare tatt blodprøver for å sjekke det opp jevnlig, og nivået har gått sakte nevover. Nå siste gangen var det på 800 og ett eller annet (husker ikke eksakt). Finner ikke noe tall på hva som er normalverdien. Og heller ikke noe på hvor høyt det er når det kan skape trøbbel for eggløsning og graviditet. Har helt siden jeg ammet sist hatt mulighet til å presse ut noen dråper melk hvis jeg har forsøkt det. Hadde blitt glad om noen visste noe om dette her inne, er et par måneder til jeg har time og får spurt legen min.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 9. november 2007 #4 Skrevet 9. november 2007 Prolaktin er et stresshormon. Og for høye verdier kan gi problemer med å bli gravid. Jeg har jobbet med hormoner på sykehus og da så vi ofte forhøyede verdier hos damer som drev med IVF-behandling. Det er jo ganske naturlig at man stresser litt når man holder på med det i tillegg til at de får store doser med andre hormoner. Jeg ville vel fått undersøkt hva som gjør at du har forhøyede verdier. For ubalanse i hormonsyklusen kan skyldes at du har for høyt prolaktin men det kan også skyldes andre ting. Jeg hadde veldig uregelmessig mens før jeg ble gravid første gang og da fant de ut at jeg hadde lavt stoffskifte. Så krev utredning!!
Gurine Skrevet 9. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2007 Jeg har to barn på 3 og 6,5 år fra før, og ble lett gravid med disse to. Men nå for tiden vet jeg ikke om jeg har eggløsning en gang. Jeg er ikke egentlig prøver, for jeg er visst alene om å ønske flere barn Men jeg synes nå det er litt surt om jeg nærmest er steril, hvis jeg skulle klare å få gubben til å forandre mening GuriMalla.. Kanskje du vet hva som er normalverdien til prolaktin, og om et nivå på 8-900 er for høyt til å ha normale eggløsninger? Takk for svar forresten
Erisa* Skrevet 9. november 2007 #6 Skrevet 9. november 2007 Normalverdier er mellom 50 og 700, så du ligger utenfor normalområdet. Jeg vet ikke hva som skal til for å forstyrre syklusen, men kan tenke meg at det er veldig variabelt fra person til person. Så sant verdiene sakte men sikkert synker, så kan det jo tenkes at innen mannen din blir klar til nestemann, så er kroppen din klar til det også? Det er jo lov å håpe:) Men jeg støtter henne som anbefaler deg å be om en skikkelig utredning! Lykke til!
Gurine Skrevet 9. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 9. november 2007 Tusen takk for svar. Ja prolaktin nivået mitt har synket sakte men sikkert, så det er jo lov å håpe det nærmer seg normalen snart. Skal spørre ut legen min litt mer neste gang jeg har time. Jeg er utdannet sykepleier, så da mener hun visst at jeg skal ha peiling på det meste selv Har hatt veldig fine sykluser hele tiden, men i sommer begynte det å bli litt rot. Jeg og sambo forsøkte å bli gravide i et par måneder i sommer, før han endret mening, så kanskje det var det som lagde krøll i syklusen på ett eller annet vis.. Jeg gikk jo rundt og var spent 24/7 på om vi hadde klart å få det til.. Dessverre sier sambo at han gikk med på det bare for å glede meg. Håper jo på at han kan endre mening etterhvert .
Erisa* Skrevet 9. november 2007 #8 Skrevet 9. november 2007 Ja, vi får håpe det ordner seg for dere begge:) Lykke til i alle fall! PS det er vel ganske typisk at vi som jobber i helsevesenet ikke blir forklart alt så nøye, fordi legene tenker at vi kan det fra før av. Så da blir det viktig å spør skikkelig og ikke bare finne seg i ufullstendige forklaringer! Det er da vel ingen sykepleiere som kan mye om slike ting uten at de jobber innen for det fagfeltet selv? Akkurat hormonbalanse er jo et veldig komplisert fagfelt...
Gurine Skrevet 10. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2007 Hehe.. Nei akkurat det om hormoner kan jeg lite om. Jeg jobber med eldre mennesker, så da er ikke prolaktin nivået det viktigste liksom Har registrert at i det senere har jeg hatt mer ømme pupper, og litt stikking rundt ved brystvortene. Dette har jeg ikke hatt før. Kan lettere klemme ut en dråpe hvit/grønn væske også. Syns fargen på det som kommer ut også har forandret seg litt.. Syns dette er litt rart siden prolaktinnivået var mye lavere sist enn det har vært på lenge. Er vel bare å komme seg til legen snart da og be om litt grundigere undersøkelser og forklaring..
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #10 Skrevet 10. november 2007 Oj, da tenker jeg betennelse... I alle fall hvis ømheten tiltar. Får du feber, tar du kontakt med lege med en gang, sant?
Gurine Skrevet 10. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. november 2007 Tror ikke det er det, siden det er så lenge siden jeg ammet. Men kjenner jeg mer til plagene, skal jeg kontakte lege. Er litt uggen i kroppen pga forkjølelse om dagen, men ingen feber
Erisa* Skrevet 10. november 2007 #12 Skrevet 10. november 2007 Ok:) Går an å ha brystbetennelse uten å amme, selv om det er ganske sjelden. Men hvis du går og lekker litt innimellom, så er det nok økt risiko. God bedring i alle fall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå