Gå til innhold

hjelp, hjelp, hjeelp?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på dette;

Hvis mine 42 uker permisjon og termin er i okt,

må jeg da begynne på skolen de to månenden (august, sept),

eller får jeg takket nei til plassen og heller gå hjemme? (med egen økonomi.. ikke støtte fra lånekassa) men får jeg penger fra lånekassen utansett fra oktober? Eller må jeg ha vært på skolen de to månedene?Grunnen til at jeg ikke vil begynne på tredje året, i bare to måneder er på grunn av studiet..

Trenger svar på det her.. hjeeelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å starte permisjon tidligere enn 3 uker før termin, må det være faglig begrunnet fra studiestedet ditt. Hvis de anbefaler at du utsetter de 2 første månedene og du får en skriftlig bekreftelse på det, så skal det gå i orden med Lånekassa også.

Ellers er et av vilkårene for å få fødselsstipend at du har opptak i en utdanning og at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen. Siden du snakker om å takke nei til plassen tolker jeg det som at du kanskje skal begynne på et nytt studium, så da bør du nok ta kontakt med Lånekassa for å undersøke om du har rett til å få støtte fra dem. Fødsel er for øvrig godkjent grunn til å få innvilget både permisjon fra studier og utsatt studiestart (men Lånekassens regler for støtte må følges uansett, da).

Skrevet

Usikker på dett her. Ville ha tatt en telefon til lånekassen. På sidene står det jo at man får støtte i 42 uker. Kan ikke se at du ikke kan ta permisjon fra skolen hele semesteret. Men da må du jo finansiere de to første mnd. selv... Men ikke godt å vite.. Så spør dem..Kjedelig om man i ettertid finner ut at det ikke går.. Si gjerne fra hva de sier. Er sikkert flere som er interessert i å vite dette

Skrevet

takk for svar :)

Jeg har ikke tenkt å bytte studie. Men når jeg søker meg inn på tredje året, og kommer inn.. så har jeg jo krav på støtte fra lånekassa. Men min plan er da å takke nei - og utsette siste året 1 helt år. (Permisjon)

Og jeg har ikke krav på mer enn 42 uker permisjon, så planen var å "holde det økonomiske" selv de to månedene. Synes det er liten vist å begynne på skolen for bare to månender, og begynne helt på nytt igjen med det året neste år :S

Vanskelig.. mye som må ordnes og klaffes..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...