Gå til innhold

klumper i bryst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fullammer lillegutt på 2 1/2 måneder og han vokser og trives godt med det. Jeg har hatt litt startproblem og det vil vise seg om dette holder da......

Jeg har hatt en brystbetennelse tidligere og var veldig obs på å f å i meg lecitin dengang, holde bryst varme og forsåvidt også bena, tømme brystene med pumpe i tillegg osv osv.

Lillegutt sover gjennom natten for første gang i natt, og det ble 8 timer uten tømming av bryst, jeg fikk selvfølgelig 'klumper' i bryst og brystspreng. Jeg har ofte hatt brystspreng på natten siden han ofte sover gjennom lengre perioder da enn på dagtid (ammer ofte, ca. hver time, annenhver time). Dette resulterer i at jeg har gått med klumper i brystet ganske lenge nå, opptil flere uker. Klumpene 'forsvinner' når han får i seg mat, så jeg mistenker at det bare er melken som hoper seg opp i slike mengder at det blir kjennbart gjennom huden kort og godt. Jeg har ingen smerter men kjenner av og til en slags stikk i brystvorten, eller en slagt iling. Regner med dette er normalt?

Er det noen 'fare' ved å fortsette slik og utsetter jeg meg selv bare for en potensiell brystbetennelse nå? Er denne ilingen en form for begynnelse på dette eller noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melkesjøene dine har vel blitt store etterhvert. Så sant du ikke har mye spreng lenge, og at du ikke får feber av sprengen, så går det greit når det tømmes og blir bløtt veldig regelmessig. Antar lillegutt legger meget godt på seg? Du kan stå opp og håndmelke litt om det er for mye. Ilingene er nok enten fylningssmerter, utdriving eller vasospasmer (med fargeforandringer). Ingen av disse er farlige...

Skrevet

Jeg antar melkesjøene har blitt store ja.... lillegutt legger på seg omtrent 2-300 gram pr uke det skulle ikke være noe galt med vektøking såvidt jeg vet. Når du nevner vasospasme (er dette det samme som raynaulds fenomen? jeg har undret litt på dette siden brystvorten ser ut som den er litt hvit rett etter lillegutt går av. Vil disse forsvinne etterhvert eller må jeg bare leve med det?

Om jeg rekker det kunne jeg jo forsøke varme omslag neste gang jeg skal amme ;-) kanskje en kopp te også, selv om tetein kanskje ikke er best for barnet....

Jeg har en liten tilleggsspørsmål om du kan? Jeg ser lillegutt har hatt flytende, slimete avføring i det siste 3 ukene. Han har og vært plaget med magesmerter på kvelden som ofte starter rundt 12 tiden hver kveld i tillegg har han ca. 2 ganger avføring døgnet. Noen tips i forhold til dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...