MissO Skrevet 8. november 2007 #1 Del Skrevet 8. november 2007 Har prøvd å lese gjennom endel av innleggen her, men syntes det er vanskelig å forstå hvilke rettigheter jeg har. Jeg har går tredje året på allmennlærer utd og har termin 9.mai 08. Jeg ønsker å fullføre dette tredje året og fjerde året, slik at jeg er ferdig utdannet våren 09. Fjerde året er det ingen praksis og jeg både tror og håper at det lar seg gjøre. Det jeg lurer på er: 1) Når og hvordan skal jeg informere lånekassen om at jeg venter barn? 2) Vil lån for fjerde året bli gjort om til stipend eller vår 08 og høst 09? 3) Vil jeg motta noen form for støtte sommeren 08? 4) Mannen min er i full jobb, vi ønsker at han skal jobbe 60-70%, slik at han kan være hjemme enkelte dager i uken. Lar det seg gjøre? I tilfelle vil jeg da motta stipend fra lånekassen, eller vil det påvirke min støtte? Dette ble mange spørsmål, håper noen der ute kan hjelpe meg å få litt klarhet i ting og tang(";) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10854888-forvirret/
Erisa* Skrevet 8. november 2007 #2 Del Skrevet 8. november 2007 1) Siden du sikkert allerede har søkt om stipend og lån for våren 08, og ikke har krysset av om at du venter barn, bør du ringe lånekassen og si at du er gravid, og spør hva du skal gjøre med det:) 2) Lån omgjøres i etterkant, men det blir for perioden fra mai 08 tre uker før termin og i 42 uker fremover. Så vil du få vanlig lån og stipend igjen etter det. 3) du får støtte hele sommeren 08, ja:) Det regnes som en del av de 42 ukene dine. Og godt er det! 4) Slik jeg har forstått det, så kan mannen din ta 30-40% permisjon (gradert uttak heter ordingen, se nav.no), og du vil fremdeles få fødselsstipend, fordi du har hovedansvaret for barnet. Jeg tror ikke det ville gått hvis han hadde hatt permisjon i over 50%, men der er jeg ikke helt sikker. Har jeg forstått det rett, så vil det ikke påvirke din støtte, men han vil få sin normale lønn, med noen ekstra fridager i uken. Det må dere ordne med hans arbeidsgiver og nav, så ring til nav og be om å få en konsultasjon når det begynner å nærme seg litt. For sikkerhets skyld ville jeg også tatt en telefon til lånekassen og spurt om dette stemmer. Det hjelper ikke særlig at noen på bim har sagt det;) Lykke til, håper dere får det til! Hadde jo vært supert for deg å bli ferdig på normert tid! Siden mannen din tar litt permisjon, høres det ut som at det kan la seg gjøre (sier jeg som ikke har barn enda og ikke vet en ting om hvordan det er å være mamma. Men det må være lov å være optimist!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10854888-forvirret/#findComment-10857927
MissO Skrevet 9. november 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 9. november 2007 Tusen takk for utfyllende svar. Ble mye klokere her;) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10854888-forvirret/#findComment-10862693
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå