Gå til innhold

Hjelp! Skal lage to forskjellige middager på julaften!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både stek og pinnekjøtt med tilbehør. Har ikke nok kokeplater... Hvordan skal jeg gå frem? Kan noe lages i forkant? Kålrotstappe e.l

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan du få lånt deg et par sånne enkle kokeplater til å sette på benken? Blir fort pes når alt skal være varmt:) Men poteter kan jo kokes og holdes varme ved å pakke inn kaserollen i dyner. Stappe kan jo lages i forkant og varmes opp:)

Skrevet

Vi skal også det,jeg tenkte at noen tar med poteter og evt noen av grsakene,vi er naboer da,og de som bor lengst unna har bare 10 min å kjøre,så da har jeg ei plate til saus ei til kålrabistappe,ei til gulerøtter og ei til rosenkål,så får vi ta rosenkål og surkålen i mikroen eller i en bolle med vann som jeg koker opp i vannkokeren.

Ellers hvis du har eller kan låne ei sånn stekehelle som man lager lapper på så kan du sette over det som er ferdig der så det holder seg varmt.

Skrevet

Hvor mange kokeplater har du? Har du stekovn? Hvilket tilbehør skal du lage?

Stek, pinnekjøtt, poteter, kålrotstappe, grønnsaker? saus? Hva mer?

Og så et tips, selv om du har nok kokeplater så er det lurt å sjekke at de kjelene og pannene du har tenkt å bruke faktisk kan stå på komfyren samtidig. Det tabbet jeg meg ut på et år. Jeg har 4 plater, men ikke plass til 4 store kjeler.

Skrevet

Poteter kan du koke i litt tid.Mamma pleier alltid å sette det på og la det bli ferdig før hun setter på grønnsaker og slike ting. Potetene laes stå i kjelen og den tulles inn i dynene i senga dems. Og De holder seg til middagen kommer på bordet.

Det meste kan du lage på forhond, og varme rett før servering. Min bestemor laget pinnekjøtt og den varmet vi litt når hun kom julaften. Kjeler oppåhverandre slik at det som er ferdig kokt, kan stå og holde seg litt varmt på noe annet.

Skrevet

kålrotstappe kan fint lages på forhånd. jeg lager den alltid flere dager på forhånd, og fryser den ned. tiner den opp natt til julaften, og varmer den opp med litt fløte i like før servering. Den kan fint varmes i mikro!

Sausen kan du lage på forhånd og varme opp igjen. Kan også varmes i mikro.

Steken lager du vel i stekeovnen. den kan også stekes på forhånd, og evt varmes opp igjen i stekeovnen i folie.

Skrevet

Null problem.

Lag saus på forhånd, samt pinnekjøttet (gjerne lillejulaften). Potetene er jo de samme til begge rettene, så der går èn plate. Da har du tre plater til resten: grønnsaker, surkål, kålstappe osv.. Sausen(e) varmer du på en plate like før servering, og pinnekjøttet varmer du i ovnen mens steken hviler (ti minutter, men følg med så det ikke blir brennt).

Husk at det aller meste kan lages i god tid, bli lunkent, også få et lite oppkok like før servering. Gjør jo ingenting om det står noen kasseroller bortetter benken mens du holder på.

Skrevet

Tusen takk for mange gode forslag!

Skrevet

Steiken kan også lages på forhånd. F.eks. dagen før - for da kan du bryke skyen som basis for sausen (som du også kan lage dagen før). Jeg pleier å pakke steiken inn i aluminiumsfolie når jeg skal varme den opp igjen i ovnen. Lager flere forskjellige pakker i passelig størrelse. Da blir den saftig og god.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...