Gå til innhold

Leiden og protein S mangel- hvilke komplikasjoner kan det gi i svangerskapet?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser at det er flere som har påvist Leiden her inne. Selv har jeg etter utredning for 3 MA/1SA fått påvist hetrozygot Leiden og protein S mangel. Nå var jeg gravid igjen, og ble satt på Albyl-E 75mg og Klexane 40mg fra uke 5. Hadde tett oppfølging med UL, men i uke 18 gikk det galt, og gutten vår døde. Aner ikke årsaken ennå, men hadde noen stikninger i livmoren og etter det ble det stille. Det samme skjedde i uke 15 i ett tidligere svangerskap. Informasjonen jeg har fått er at det er økt fare for blodpropp i svangerskapet med Leiden og protein S mangel. Men ser at det er forskjellige beskjeder fra lege til lege. Er litt interresert i deres erfaringer.

(Velger å være anonym inntil videre....)

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Jeg fikk beskjed om at jeg og barnet hadde begge sjanse til å få blodpropp når jeg hadde leiden mutasjon gikk derfor på fragmin og abyl- ehele svangerskapet. Abyl-e begynte jeg med da de satte inn egget siden jeg ble gravid med ivf. Sprøytene begynte jeg med da jeg hadde positiv test. Abyl.e sluttet jeg med noen ukerfør fødsel mens fragmin måte jeg ta 6 uker etter fødselen.

Hei hei alle mann.

Er en jente på 21 år og er gravid i i uke 11+5.

Fikk påvist leiden mutasjon nå i februar da jeg ble innlagt med flere blodpropper i leggen.

Jeg gikk på både fragmin sprøyter og tabelettene Marevan i tre månder.

Kort tid etter ble jeg gravid og måtte starte å bruke fragmin igjen. Legen sa det ikke skulle være noen bivirkninger ved bruk av dette under svangerskapet. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke liker å stikke meg i magen med disse hver dag nå. Jeg blir direkte dårlig av dem, svimmel, kvalm og uggen i hele kroppen. Blåmerkene jeg får av de sitter forsåvidt i hele to uker og :P Kjempelekkert! Hehe. Men men, er vel ikke akkurat det som erd et farligste, erd et vel?

Jeg ble denne lørdagen lagt inn på Ullevål med mistanke om ny blodpropp. De fant ingenting pga dårlig sikt i leggene, noe som er helt vanlig. CT og kontrastvæske vil de ikke begi seg ut på pga stråling til fosteret.

Mens jeg var på Ullevål fikk jeg mye ny informasjon av en meget hyggelig lege :)

Dette var informasjon fastlegen min egentlig burde ha gitt meg, men nei.

Når du har fått påvist en leiden mutasjon, har du i svangerskapet en morkake som er større enn den normalt skal være. Hva dette betyr vet jeg ikke noe om. Noen andre som vet?

Du har også en økt sjanse for å få blodpropp, det er nettopp derfor vi må gå på blodfortynnende. Da er det heldigvis svært liten sjanse for at du skal få det.

I tillegg til dette, er også sjansen for svangerskapsforgiftning blitt større enn hos de som ikke har denne mutasjonen.

Ha en god dag alle samen :)

- Charlotte

Sitat fra Latteliten:

Når du har fått påvist en leiden mutasjon, har du i svangerskapet en morkake som er større enn den normalt skal være. Hva dette betyr vet jeg ikke noe om. Noen andre som vet?

Jeg er hovedinnleggeren på topp. At morkaken er større har jeg aldri hørt noe om, men så ser det heller ikke ut til at legene vet så mye ang Leiden og protein S mangel... De tror, men vet ikke eksakt. I utgangspunktet skal det ikke skrives ut blodfortynnende heller til gravide som har fått påvist Leiden, kun viss de har hatt blodpropp før. Syns det er så mange som har fått påvisst Leiden, at det burde vært utarbeidet skikkelig pasientinfo.

Jeg var på nasjonalt senter for fostermedisin på utvidet ul i uke 13, og spurte ang test av blodgjennomstømming. Det var visst ikke vanlig før senere, så det fikk jeg selvsagt ikke:( Har ennå ikke fått visst hvorfor det gikk galt denne gangen, men jeg er ganske sikkert på at det var noe med morkaken. Smertene var som kniver i magen, og det var akkurat der morkaken var festet. Hadde foranliggende morkake.

Morkakeløsning er også en risiko leste jeg en plass.

Annonse

Jeg hadde ikke noe større morkake enn normalt da de 2 eldste ungene ble født. Det ble derimot påpekt masse infarkter / blodpropper i morkaka til andre mann.Han ble også født med underutviklede lunger og utviklet astma og allergier. Den gangen visste ingen om noe som het leiden..................Begge barna har arvet hererozygot apc-resistanse (leiden ) fra meg , datteren min har også arvet protein-s mangel heterozygot fra meg. Har mistet 7 ganger etter dette i sa og er nå gravid i uke 19 bruker fragmin daglig og det ser ut til og gå bra foreløpig. De er jo noe usikkre på hvordan dette arter seg hos de forskjellige personene , men vanligvis så går dette bedre hos mennesker under 25 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...