Gå til innhold

Noen som har kalt opp ungene sine?

Anbefalte innlegg

Andreas-

(ikke planlagt å kalle opp, men har en tippoldefar med det navnet)

Egil-

etter sin farfar Kåre Egil og etter mammas (min) onkel som døde ung Egil Magne

Jonas-

etter sin morfar Jon Arnfinn

Martin-

etter sin farmor Marit Konstanse og hennes far Nils Martin, og etter sin mor (meg) og hennes farmor, begge Marit

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10852999-noen-som-har-kalt-opp-ungene-sine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er egentlig enig med deg, men når man kaller opp en gutt etter en jente må man nesten ha en nødløsning. Men syns det blir litt dumt å lage "freshe" varianter av gamle navn, fordi man ikke vil bruke det navnet man oppkaller etter.

Mine barn er oppkalt: gutten etter fars morfar, jenta etter mors farmor. Syns det er en fin tradisjon. For meg er det naturlig at ungene knyttes til slekta gjennom gamle navn.

Oppkalling har foregått på forskjellige måter opp gjennom generasjonene.

I gamle dager ble man oppkalt med fullt navn. Døde et barn, fikk det neste som ble født samme navn.

Etter krigen ble det mer vanlig å kalle opp ved å bare bruke samme forbokstav som den som ble oppkalt. Det var likevel ment å skulle ære den som ble oppkalt, først og fremst besteforeldre.

Oppkalling har ikke vært så aktuelt på noen år, men nå er det tilbake igjen, og nå gjerne med fullt navn. Nå oppkaller vi gjerne etter oldeforeldrene, fordi det er de navnene som er på mote nå.

Hei!

Vi har kalt opp ungene våre både etter foreldre og kjente personer.

Vendela Marie (snart 17) - etter modellen Vendela Maria Kirsebom

Pernille Ingeborg (8) - etter far som heter Per Inge (oppkalt etter sine foreldre), farfar som heter Per og farmor som heter Ingeborg

Evander (snart 4) - etter bokseren Evander Holyfield

Egentlig liker jeg navn som ikke alle andre heter, og håpte derfor at Pernille skulle hete Chantal. Men der sa gubben nei.... Også elsker jeg navnene Theodor og Gabriel!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...