Gå til innhold

Jeg må visst lufte noen tanker her... Kan ikke bli annet enn langt.


paperworld

Anbefalte innlegg

Ikke les videre hvis du er veldig engstelig for SA/MA og sånt.

 

 

I går skulle jeg til ultralyd for å finne ut hvor langt jeg var på vei.

Gynekologen trodde fosteret var 6-7 uker, men ville gjerne ha meg tilbake om 10 dager. Grunnen til det, var at han ikke var sikker på om det var i live eller ikke. Han sa at i forhold til fosterets størrelse, burde han hørt hjertelyden. Sånn jeg forstod det, var det best å bare forberede seg på at fosteret var dødt. Han sa at vi ikke måtte ta sorgene på forskudd, likevel var det på en måte ikke vanskelig å se at det var det han gikk ut fra.

 

Hadde en avtale med jm senere på dagen for å søke om svangerskapspenger, så jeg dro like godt til henne og fortalte hva som hadde skjedd. Hun hadde ingen erfaring med hvorvidt andre ikke hadde hørt hjertelyd i uke seks men at det hadde gått bra likevel, og det virket som om hun også tenkte at det sikkert var "gjort" nå. Senere på dagen ringte hun meg. Hun hadde snakket med to leger, som begge sa at det ikke var noe å bekymre seg for foreløpig. De sa det var like normalt å hjertet slå når fosteret er seks uker, som at man ikke gjør det.

 

Nå er jeg så forvirret. Og aldri har 10 dager virket så lenge før. Får ikke vite noe før neste fredag, og det er jo en evighet til.

 

Det som taler imot, er at gynekologen, som tross alt var den som undersøkte meg, virket veldig lite positiv. Og at jeg har sett andre her inne som har hørt hjertelyd i uke 6, og jeg skal jo forestille å være i uke 8-9.

 

Det som taler for, er at jeg ikke har hatt en eneste blødning. Ikke smerter. Føler meg gravid. Har masse symptomer. Klarer ikke å tro på at fosteret er dødt. Har hatt en MA før, og da begynte jeg jo å blø etter en tid. Synes det er rart at ikke fosteret kommer ut av seg selv nå som jeg liksom har fått beskjed om at det antakelig er dødt. Det kan vel bare bety at jeg får en gledelig overraskelse neste fredag? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier bare lykke lykke til. Min avdøde far sa alltid noe som jeg ofte tar fram og bruker når jeg ikke vet hva framtiden bringer: "ikke konstruer framtiden, man skal hverken leve i fortid eller framtid, man skal leve i dag". Skal tenke på dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord.

 

Det er jo helt sant det faren din pleide å si. Det er bare ikke så lett å leve etter det bestandig:-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke du skal beskymre deg om det egentlig .man skal ikke høre hjertelyden så tidlig. hos meg hørte jeg ikke noe før uke 10 nesten.. og andre hører man den ikke før i uke 14..så tror ikke det er noe å tenke på :) er så forskjellig fra jente til jente til graviditet til graviditet.. så snør deg med tålmodighet og vent til ul. så tror jeg alt går bra..:) min følelse i alle fall.. vil i alle fall høre hvordan det har gått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

 

Men det at man hører hjertelyden mellom uke 10-14, er ikke det utenpå magen da? Eller gjelder det på UL også (innvendig)? Trodde man skulle høre det tidligere på UL. Synes det er mange som har fått høre hjertelyden allerede fra uke 6 på UL, og nå skal jo jeg forestille å være i uke 8-9...

 

Håper virkelig du har rett ang. magefølelsen! Skal legge ut et innlegg etter fredag og si hvordan det har gått, evt. før hvis det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må legge meg nå, men blir veldig glad om noen har svart når jeg kommer tilbake i morgen. Det jeg lurer på, er vel rett og slett om vi burde hørt hjertelyd på ul når jeg er i uke 8-9, eller om de to andre legene har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en bruker ultralyd doppler for å høre hjertelyden, så er dette en alminnelig ultralydstransducer (http://www.medical.philips.com/main/products/ultrasound/assets/images/transducers/transducer_tn.jpg) men den er ikke kopla til noen skjerm, så en får ikke frem noe bilde.

 

Når en derimot tar vaginal/innvendig ultralyd, så vil en gjøre det for å SE fostret, og da er ultralyden kopla til en skjerm.

 

En vil kunne se et hjerte slå i uke 8-9, men ikke nødvendigvis høre hjertelyd med doppler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en ultralyd pga blødning i uke 9... da ble jeg satt tilbake til uke 6 og han sa ingenting om at hjerte slo eller noe. 7 dager senere var jeg tilbake og da var jeg plutselig 10 uker :-) sjøl om det er lett å si, så ikke stress for mye med dette... fort å se feil kan det virke som innimellom. lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ul i forrige svangerskap i 6+4 hvor legen mente det var MA pga manglende hjerteaktivitet. PLommesekken var da på 3,1mm.

 

Tok hcg test og denne viste stigning.

 

Var på kontroll ul 9+2 og da så vi et foster på 22mm med et bankende hjerte :-)

 

Har hele journalen min liggende så dette er det legen har skrevet,

 

Snuppa blir forørvrig 2 år nå i desember!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke høre hjertelyden ved en vanlig ultralyd, men man kan se at hjertet slår.

Skal man høre hjertelyden bruker man et doppler apparat. Og det er ikke normalt at man greier å høre hjertelyden før etter uke tolv når livoren har begynt å bevege seg opp av bekkenet. Unntak finnes selvfølgelig.

Det er en god del mennesker som ikke har sett hjertet slå når de har vært på så tidlig UL, men hjertet har slått når de har kommet til neste kontroll.

Ikke gi opp. Det er ennå håp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!!

 

Jeg synes du skal ringe og be om en ny ultralyd i dag!

Det er ikke bra å gå i 10 dager å bekymre seg på den måten.

Jeg skjønner ikke helt hva den gynekologen mente..

Høre hjertet på ultralyd så tidlig????

Jeg var på UL i går og ca 5+5.

Hørte ikke hjertet men jeg fikk se en pulserende flekk stort som et knappenåls hode.

Midt i en liten "ting" ca 2 mm stort..

Foster annlegget lå i en hule som gynekologen sa og den var på str som en liten mandarin ca...

Hun viste meg også plomme sekken.

 

Anbefaler deg og få en ny lege, og ny time.

Tror du har vært max uheldig med legen og undersøkelsen.

lykketil.

Klem

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Om jeg kan trøste hadde jeg innvendig ul i uke 6, da så de ikke hjertet slå, men de sa at det ikke var noe å bekymre seg for. Det kunne rett og slatt være litt tidlig. Så var jeg tilbake i uke syv, og da slo hjertet og alt var bra. Om du synes ti dager er lenge å vente kan du jo få målt hcg, det tar jo "bare" tre dager før du får et svar på om det stiger!!! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine svar!

 

Nytter dessverre ikke å mase om ny ul før de ti dagene har gått. Han sa at vi måtte vente så lenge for å se om det bedret seg. Det var ingen vits i å sjekke før, visstnok.

 

Men dette med hcg-sjekk er jeg veldig interessert i. Kan jeg gjøre det på legekontoret? Og vil den bare vise stigning hvis jeg fortsatt er gravid, eller kan den vise stigning hvis kroppen bare TROR at den er gravid, slik som med MA?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg syns det er rart de ikke tok blodprøver av deg?

Mest sannsynlig bør du ikke bekymre deg. Leger har ikke alltid så gode sosiale antenner dessuten har vi tendens til å tolke ting i værste mening når vi er engstelige.

 

Jeg var på tidlig ul i det som skulle vært min uke 7. Legen sa til meg at enten er du i uke 5 eller så er det en begynnende spontanabort. Det var jo en hyggelig beskjed å få. Var tilbake for en blodprøve etter 9 dager og fikk ny ul etter 13 dager, da fikk jeg også svar på blodprøvene. Fikk beskjed om at blodprøvene var fine, normal stigning i hcg. På ulen så vi et lite hjerte slå og jeg fikk beskjed om at jeg var mellom uke 6 og 7, noe som jo stemmer med at første ul var i uke 5.

 

Prøv å slappe av mest mulig i dagene du venter. Krysser fingrene for at du bare får samme beskjed som meg, at du er kortere på vei enn du tror og at alt står bra til.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL i uke 7 pga blødninger, de kunne ikke finne noe foster og var nesten sikker på at jeg hadde hatt en MA. Men de tok blodprøver og hCG nivået i blodet hadde doblet seg på 4 dager.

Men jeg ga meg ikke med det, stoler ikke helt på alle disse prøvene.

Så jeg fikk ny UL nå for noen dager siden, da var jeg 8+6 og da kunne vi se et lite foser og hjertet slo og vi fikk høre hjertelyden.

Så det kan gå bra.

Legen på sykehuset sa at hvis man fortsatt har symptomer på at man er gravid, som ømme bryster, kvalme og alt det der så er man mest sannsynlig fortsatt gravid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja, det er kanskje rart. Jeg har ikke hørt om disse boldprøvene før nå, egentlig. Det er i allefall HELT sant det du sier om legenes antenner og våre tolkninger! Legen din hørtes virkelig lite taktfull ut.

 

Fint at det ordnet seg i ditt tilfelle. Må jo bare satse på at det gjør det for oss også. I går gikk alt så fint, da var jeg sikker på at de tok feil.

I dag har jeg begynt å lure på om det er jeg som tar feil, og om det er dumt av meg å håpe bare for å bli skuffet på nytt. Oi, disse dagene kommer til å bli lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Og denne er til _Anki_.

 

Takk for beroligende svar.

Så godt det må ha vært å finne ut at alt var bra! Gynekologen på sykehuset sa det samme til meg, ang symptomer og sånt. Jeg må prøve å fokusere på det, rett og slett. I går morges våknet jeg og hadde lyst på alt fra kjøttsuppe til pannekaker, jeg som aldri er sulten før i 14.30-tiden. Og puppene var ømme, det har de ikke vært før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...