Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage

Anbefalte innlegg

Hva synes dere om foreldre som "henger rundt" i barnehagen? Jeg har to barn i samme barnehage, liker å hent tidlig fordi jeg vil se dem mer, men de vil leke mer og vil ikke hjem. Så jeg leker litt med dem der og henger i en halvtime, noen ganger lenger, noen ganger kortere. Synes det er hyggelig å snakke med de ansatte når de har tid og bli litt kjent med barna mine barn leker med. Men er litt redd for å bli sett på som en plage som går i veien for de ansatte. Er det greit med mødre som leker i gangene, eller vil dere helst ha oss hjem fortest mulig?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10851079-dere-som-jobber-i-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke tenk på det. jeg syns det er koselig når foreldre tar seg tid til å se litt hva barnehagen er og hva de står for. kjekt for deg også å bli kjent med de barna som dine barn leker med. jeg jobber i barnehage nå som ped.leder og har en sønn i enn annen barnehage og vi kan være opp mot en time i b.hg før vi går hjem.

så det er koselig syns jeg da. ( er ute i perm for øyeblikket)

Det syns jeg er kjempe koselig så lenge foreldrene ikke forventer at personalet skal stå å prate med dem hele tiden :o)

Ofte er det litt hektisk og da må selvsagt barna få oppmerksomheten fremfor foreldre som er på besøk.

Ingenting er bedre enn foreldre som engasjerer seg i hva barna gjør i barnehagen! Syns egentlig det er merkelig at ikke flere foreldre gjør dette.

Det kommer helt an på. Noen foreldre vil jeg ha ut så fort som mulig, mens andre er det bare kjekt at er der. Tror du vil merke det veldig på de ansatte, men samtidig syns jeg det er viktig at du snakker litt med dem om det. For det er jo noe med taushetsplikten også. Noen foreldre henger i barnehagen for å få noe å sladre om (Spesielt hvis det er et barn på avdelingen som trenger litt ekstra er det kjekt å vite masse om dette barnet!), og de ansatte vet jo ikke om du er en av dem. Forskjellen er at du evt vil si til dem hvorfor du er der, og det vil ikke en sladrehank.

Men det er bare å være der med god samvittighet så lenge både du og persoanlet føler dere trygge på at intensjonene er de rette. :)

PS! Det er veldig vanskelig å kjefte på andre barn når det er foreldre der, så ha det med i tankene ;-)

Men herligheten da Matja, det var da voldsomt til holdninger. Ja, enkelte foreldre kan være slitsomme å ha der fordi de krever min fulle og hele oppmerksomhet og har ikke noen forståelse for at jeg har en del andre ting som også må gjøres, mens de aller, aller fleste har forståelse for dette. Ofte er det slik at ungene er på en måte hjemme og en annen i barnehagen og derfor er det veldig spennende for foreldrene å se hva som skjer. Jeg har aldri fått noe inntrykk av at foreldre henger i gangene hos oss for å ha noe å sladre om. De aller felste småbarnsforledre har alt for liten tid til slikt tull. Må være en veldig spesiell barnhage du jobber i tror jeg.

Og den siste setningen din, hva i all verden skal den bety?? Vanskelig å kjefte på andre barn? Ja, det får jeg da inderlig håpe det er enten det er foreldre tilstede eller ikke. Det at du ikke gjør det med foreldre tilstede, vitner for meg om at du innerst inne vet at det ikke er greit, og vil holde det skult. Barnhagen er ikke et sted der kjefting hører hjemme. Vi er veiledere for barna og slår ikke med ord!!!

Det kommer helt an på. Hvis vi er inne, så blir det veldig slitsomt med foreldrene hengende rundt. Ute er det ingen problem. Vi har noen foreldre som til stadighet bruker 1/2-1 time på henting. Det er helt ok når vi er ute. Hyggelig å slå av en prat med foreldrene, men man har jo andre barn man skal passe også.

Annonse

Litt sitsomt inne, men bare kjekt ute! Grunnen er at inne har vi ofte et opplegg og dette blir litt forstyrret hvis det er besøk, og at barna ofte blir fjollete og styrete når foreldre er der og derfor vanskelig å roe ned til for eks samlings stund o.l. Vi voksne føler ikke oss like fri til å synge å leke med barna da andre voksne hører på..:)

Men ute er det ofte fri lek, det er jo en ypperlig anledning til å se hvordan ditt barn er sammen med andre barn!

Et lite råd er hvis du har lyst til å komme innom, gjør det heller på ettermiddagen enn på formiddagen. Da får ungen en forutsigbar start på dagen, og vet at her må hun gå inn alene. Hvis ikke er det lett for å bli mye grining på morgenen for at de ikke skjønner at "idag må jeg gå inn alene, men igår ville du bli med inn å leke med meg". Og på ettermiddagen når du sier at dere skal gå, gjennomfør dette, ikke la ungen styre rundt og hyle og dra ut tiden. Det skaper dårlig steming, og ungen er for liten til å ha ansvaret for når dere skal gå.

Ikke at dere gjør dette altså! men bare et par tips på veien!

Kjempe flott med foreldre som engasjerer seg!:)

Matja:

Hvis du ikke greier å grensesette uten å "kjefte" så får du finne deg en annen jobb.

Kjefting som ikke tåler dagens lys - hva er det? Psykisk mishandling? Barneoppdragelse anno tidlig forrige århundre? Mørke middelalder?

Tenk igjennom hva du driver med.

er vel ikke sikkert hun/han mener kjefting men karnsje rettesetting.

Har et godt eksempel på at det ikke alltid er enkelt med foreldre.

Vi hadde et barn som plutselig ble veldig fyskisk mot de andre barna når barnet fikk et mindre søsken (ikke helt uvanlig..)

Måten vi taklet dette barnet når det bet, kløp eller på andre måter skadet andre barn, var et fast oppsett. Som var diskutert og laget med pedagogisk leder og barnets foreldre.

Og sto i forhold til sitvasjonen.

Vi hadde en mor til et annet barn som ofte var i barnehagen lenge ved både levering og henting.

Noe som til tider var veldig forstyrrende da hun undergravde barnehagens regler og det personalet sa med sitt barn. Type Barnhagen har regler om ingen leker ved bordet når vi spiser.... Men her lille vennen min sier moren og gir barnet leker når det sitter ved matbordet. (og det selv om personalet har tatt det opp med henne gang på gang.)

Ihvertfall hadde vi en episode hvor det utagerende barnet bet et annet og vi følger vanlig "prosidyre". (her er det snakk om å snakke med barnet og ta barnet vekk fra sitvasjonen, du kan ikke leke med denne tingen akkurat nå for.eks.Og forklare hvorfor. Altså overhode ingen ekstrem avstraffing eller noe slikt. )

Og denne moren kommer og bryter inn i det vi driver med og skal krangle med oss om at vi gjør ting feil hun ville aldri gjøre ting sånn.

(hun hadde absolutt ingen regler for sitt barn men brukte belønning veldig hyppig for at barnet skulle gjøre som hun sier. Altså hver minste ting det gjorde skulle belønnes med kaker og is. Barnet spiste is og kaker opp til 5 ganger om dagen .)

Hun ringte til og med barnets foreldre for å fortelle hvor fæle vi var i barnehage. Men fikk jo passet påskrevet av en sint far da for at hun blandet seg inn i deres barns oppdragelse.....

Tydeligvis trodde hun at vi ville sette igang et opplegg uten å ha foreldrenes fulle støtte og enighet.

Ellers må jeg si at 99% av foreldrene er det alltid koselig å ha "på besøk" i barnehagen.

Men som en sier tidliger helst på ettermiddagen da det kan være forstyrrende for barna i samlingstunder og andre planlagte aktiviteter.

I en barnehage jeg jobbet i tidligere hadde vi det slik at hvis foreldre ville komme på dagtid på besøk så kunne vi lage et lite opplegg til dette.

ta en presantasjon i samlingen hvor barna fikk vite at dette er mamman eller pappan til .............. og til vanlig pleier de å gjøre (sett inn yrke) men idag har de litt tid til å være sammen med oss. Stor stas og lærerikt for barna. Tenk å få finne ut hva en frisør, en brannmann, regnskapsfører, lærer osv gjør i jobben sin.

På den måten blir det ikke forstyrrende men en del av dagen. :-)

Tror at hvis du er i barnehagen på besøk er det viktigste at du respekterer de regler som gjelder.

Da blir det lite probler vil jeg tro.

" ja vennen min du får lov å hoppe i sofan hjemme men det er ikke lov i barnehage, og nå er vi i barnehagen, det er ikke lov selv om mamma er her...."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...