Gå til innhold

når far ikke har hatt fast jobb de sistre 3 mnd før termin?? Trenger hjelp fort!

Anbefalte innlegg

for moren skal man enten ta utgangspunkt i lønn der du har hatt fast jobb de tre mnd før termin, eller hvis du ikke har hatt fast jobb- utgangspunkt i lønn de 6 beste av de 10 siste månedene. Min mann fikk ny fast jobb to mnd før termin. Han skal jo ikke ta farskvoten enda, ikke før på slutten av min permisjon. Må han som meg vise til inntekt de 6 beste av de 10 siste mnd før min permisjon, eller kan han vise til nåværende lønn siden han ikke skal ta kvoten før han har jobbet der i over tre måneder? Noen som vet hvor lang tid det tar fra man søker til man får penger. hvis jeg søker i løpet av denne uken, har jeg sjans til å få første utbetaling i slutten av denne mnd?

Fortsetter under...

Nå er det sånn (iallefall iflg hun jeg har snakket med hos NAV) at det er veldig fleksibelt når det kommer til fars mulighet til å ta ut fedrekvoten. Dvs at han må ha tjent opp farsrettighetene enten i forbindelse med fødsel (vår permisjon) eller i løpet av tiden før han skal ta ut permisjon. Det er sånn, fordi far kan utsette sin fedrekvote når det måtte passe inntil barnet er 3 år. Så tror at for deres tilfelle så vil han få permisjonspenger etter sin reelle inntekt når dere tenker å ta ut permisjon.

Vet ikke om du får utbetaling denne måneden, men det er bare å prøve, for min del gikk det greit. Fant ut at jeg ikke hadde søkt om permpenger sist svangerskap, trodde jeg hadde det, men hadde ikke levert alle papirer, og da fikk iallefall jeg ordnet alt innen en uke. Ring NAV kontoret du tilhører og spør og grav:) Bare sånn du får greie på hva du har krav på, og er det noe du syns er rart, ikke gi deg, sjekk det ut. Ikke alle i NAV er like oppdaterte på regler etc....

har lært det den harde veien. var arbeidsledig to uker før jeg skulle ut i perm og lurte på om jeg kunne ta perm fra og med den første dagen jeg var arb. ledig slk at jeg slapp og søke om dagpenger for de to ukene. da fikk jeg beskjed om at ingen kunne ta perm før tre uker før termin! Så måtte ordne og styre så mye for å få jobbet litt lenger, når jeg har krav på å egentlig kunne ta perm i inntil 12 uker før termin. så holder meg deg der.. er bare dte at jeg virkelig HATER å ringe til sånne folk.. føler at de ikke vil det beste for oss, at de nesten bare er ute etter å ødelegge... selv om mange sikkert ikke er det, er det mange drittfolk i den offentlige sektoren.. Takk for svar!

Utbetalingene henger jo sammen med når du går ut i permisjon. Går du ut i permisjone i november eller desember.??

Hvis permisjonen din starter i midten av desember får du ikke utbetaling i november selv om du sender inn søknaden nå. Da blir første utbetaling i desember.

Den dagen far skal ta ut fedrekvote, innhenter NAV opplysninger fra arbeidsgiver og da vil de sjekke at han har hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de 10 siste månedene før HAN går ut i permisjon og de vil også få informasjon om lønnen hans. Har han fast jobb og fast lønn, er hovedereglen at det er lønnen siste måned før HAN går ut i permisjone det tas utgangspunkt i.

Permisjonen min startet 18 september den... har ikke fått levert inn arkene enda fordi jeg har fått så mye forskjellig info. jeg var vikar i full jobb frem til jeg gikk i perm, selv om jeg ikke har noen avtale om å fortsette der når jeg er ferdig med perm-holder det da å levere den siste lønnslippen min også, eller må jeg har fra 6 måneder fordi jeg ikke e fast annsatt. vet ikke helt hvor jeg har de siste tre månedene fra? Vi har også ventet på lønnslippene til far, ettersom jeg trodde det samme gjaldt for han. me tror dere jeg har sjans på å få penegen fra sept og oktober før den siste november, eller får man ikke på etterskudd i det hele tatt?

Lever den siste lønsslippen din og den siste til far , og legg ved et telefonnummer som saksbehandleren kan ringe deg på hvis de trenger flere lønnslipper...Enkelt og greit!

Arbeidsgiveren din skal jo sende inn inntekts og skatteopplysninger, så det er ikke sikker det er nødvendig med flere lønnslipper. ¨

Kan være de rekker å behander søknaden din før utbetalingen i november, men da bør du få farten opp.

Annonse

Det stemmer sikkert det du skriver her om fars inntekt, men iflg min saksbehandler på NAV er det veldig fleksibelt når det kommer til fars inntjening. Vi trodde ikke far hadde rett på fødselspenger (hadde passet best fordi jeg hadde høyest inntekt), men de klarte jammen meg finne en inntekt i nærheten av min permisjon, selv om det ikke var innenfor 6 av ti siste mnd for hans del.....

Har levert i går. Leverte med lønnslipper får 10 mnd tilbake så sa hun på nav at de skulle finne ut og de skulle ta utgangspunkt i de fire siste eller 6 av de 10. men oed tar utgangspunkt i hva som er best for meg vet jeg ikke. sikkert ikke. på den bekreftelsen på inntekt fra arb giver står det jo kun hva jeg har som grunnlønn uten tillgg, bonus og ekstra timer. hvis de tar utgangspunkt i den er det jo ikke vits at man skal jobbe ekstra for å få mer foreldrepenger da... hvis man uansett får det samme som står der.. komplisert dette her. blir litt matt.. har egentlig bare bestemt meg for å ikke tenke så mye mer på dette og bare ta i mot det de bestemmer seg for.

Det står jo på inntektskjemaet arbeidsgiveren skal fylle ut hvilke inntekter som skal regnes med. Dårlig gjort hvis de ikke greier fylle det ut skikkelig.

Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.

Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med utførelsen av arbeidet, tas ikke med. Dette gjelder blant annet diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse. Overskudd på utgiftsgodtgjørelser regnes med og gis den verdien som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Lønn for overtid tas ikke med. (493) Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.

Feriepenger tas ikke med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeidstakeren opparbeider som et tillegg pr. arbeidstime (494).

Naturalytelser tas ikke med dersom arbeidstakeren også mottar ytelsene under sykefravær. Fra det tidspunkt arbeidstakeren ikke lenger mottar ytelsene, tas de med ved beregningen med den verdi som nyttes ved forskottstrekk av skatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...