Gå til innhold

Det store regnestykket


Sannali

Anbefalte innlegg

Sitter og forsøker å komme frem til hva som vil lønne seg for meg økonomisk i forhold til 100% kontra 80% utbetaling.

Jeg har blitt gravid mens jeg har vært i 100% vikariat, dette går ut mens jeg er hjemme i permisjon så antall måneder er irrelevant i forhold til når jeg må tilbake i jobb.

 

Min permisjon starter enkelt og greit den 31.desember d.å.

100% utbetaling strekker seg 44 uker ut i det nye året, ergo jeg får ikke nyte godt av halv skatt i desember.

En 80% utbetaling i 54 uker vil dog gjøre det...

 

Hvis jeg har regnet rett ser det ut til at jeg faktisk går noen skarve hundre kroner i pluss ved å velge 80%, mens de opplyser på NAV at "Det er viktig å være oppmerksom på at totalutbetalingen for hele perioden ved 80 prosent uttak er lavere enn hva som vil bli utbetalt ved 100 prosent dekning". Hvordan er det de regner i såfall?

 

Hvis jeg ikke regner med halv skatt med 80% utbetaling taper jeg derimot nærmere 4000 kroner hele permisjonsperioden.

 

Har ikke engang vurdert å finne ut hvordan pappaen sin permisjon kommer inn i dette regnestykket:)

 

Er det noen som har kontroll på dette og kan svare meg på om jeg har regnet rett?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skatten blir bergnet slik at vi betaler mer i skatt fra januar til november slik at vi kan få halv skatt i desember. Det vil si at du skal betale samme mengde skatt på de pengene du tjener i løpet av et år, uansett hvor mye av pengene som er tjent i desember.

 

Dersom du velger 100% og ikke jobber i desember skal du derfor få mer penger igjen på skatten (eventuelt mindre restskatt) i forhold til om du velger 80%.

 

Håper det var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som har svart på innlegget ditt har helt rett.

Man vil i rene kroner uansett tjene på å ta 100% utbetaling, så det er riktig som de opplyser på NAV.

Hvis du f.eks tjener 25.000 i måneden vil du ved 100% utbet. få 250.000

mens du ved 80% får 240.000 (20.000 i måneden i 12 mnd).

For deg som uansett ikke skal tilbake i jobb vil det jo ikke ha noe å si heller, bortsett fra at pengene kommer i et kortere tidsrom.

For de som er i fast jobb lønner det seg faktisk å søke arbeidsgiver om 10 mnd betalt foreldrepermisjon og i tillegg 2 mnd ulønnet permisjon dersom de vil være hjemme i et helt år.

 

Det at du sparer det inn ved halv skatt er ikke riktig. Ved levering av selvangivelsen regnes det ut eksakt hva du skal betale i skatt ut fra hva du har tjent, uavhengig av om du har betalt halv skatt i desember eller ikke. Hva du faktisk har betalt trekkes bare fra på det du faktisk skulle betalt, og du får da enten baksmell, eller penger tilbake. Hvis du ikke drar nytte av halv skatt i desember, får du bare mer tilbake neste år som svareren over påpeker.

 

Hilsen en som jobber med lønn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...