Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #1 Skrevet 7. november 2007 Venninnen min trenger lit info om dette. Hun har lest på nettet, men håper at hvis det er noen her inne som har det vil svare. Har dere forresten en følelse av at maten liksom gnager borti noe før den endelig kommer i magen? (klump følelse) Og at man på en måte raper (ikke ordentlig rap) og så merker du at maten kommer opp i svelget? Sviing når man spiser i magesekken? Og kan noen sette denne på skravlesiden siden det sikkert er flere som leser der? Takk!
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #2 Skrevet 7. november 2007 Jeg har refluks. Ble oppdaget for 5 år siden men jeg har vært plaget med symptomene i mange år. Ble oppdaget under gastroskopi. Har dårlig lukkemuskel i spiserøret. Maten kan komme opp i svelget, og man kan kjenne brenning i magesekken. Da skal man være litt obs for det kan være starten på ett magesår. Plagene er som regel værre etter store måltider, fete måltider, om natten, når man bøyer seg fremover osv. Det med at maten gnager borti noe kan være en innsnevring, eller ett spiserørsbrokk kanskje? Vil anbefalle henne å prøve Gaviscon. Om Gaviscon virker bør hun ta seg en tur til lege for å bli henvist til spesialist. Det er ganske mange som har slike plager under graviditet, så om hun er gravid kan det være forbigående. Gaviscon kan hun bruke selv om hun er gravid.
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #3 Skrevet 7. november 2007 Takk for svar! Hun har fått medisin for å dempe magesyre, men fått signal om at hvis det ikke bedrer seg, må a til sånn svelge slange undersøkelse. Hvordan er det å ta den slangen som skal svelges? Er den tjukk?? hva kan den sammenlignes med? Hun gruer seg veldig og jeg skal være med.
Northernlights Skrevet 7. november 2007 #4 Skrevet 7. november 2007 Jeg har hva de kaller mellomgulvsbrokk. Ble oppdaget etter at jeg hadde bekjempet sure oppstøt i over 1 år etter fødselen. Var på røngtenavdeling og drakk kontrastvæske, og tok bilder av magen mens jeg drakk. Ble da oppdaget at det er en brokk i øverste lukkemuskel. Føles enormt "tungt" om jeg spiser mye.Stekt mat og sterkt krydret mat er fy-fy,men jeg er veldig glad i sånn mat,så jeg klarer ikke holde meg helt borte fra det... Har ikke opplevd "sviing",nei. Tar nå tabletter hver dag for problemet, men blir det verre må jeg opereres. Det er ingen stor operasjon, men jeg vil helst bare ha det under kontroll uten inngrep. Kalles Hietal hernia det jeg har. Hun kan også google "GERD"; gastric esophageus reflux disease (tror det ble rett stavelse).
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Det er fryktelig ubehagelig med brekninger og kvelningsfornemmelser. Slangen er ikke tykk, kanskje som en tynn blyant. Legen sprayet inn en bedøvelse i svelget før slangen gikk inn, pga dette fikk jeg kvelningsfornemmelser. Men det er bare ubehagelig og ikke farlig. Det var også ganske ubehagelig nede i magen fordi legen pumper ut og suger inn luft i magesekken for å se bedre (og alt det minte meg om omgangssyken jeg nettopp hadde hatt). Og en del brekninger hver gang legen bevegde på slangen, selvsagt. På den gode siden: Det går veldig fort, kanskje bare 3 minutter fra slangen går inn til den er ute igjen. Og om hun får en diagnose, får hun sannsynligvis tabletter (blåresept) som kommer til å forbedre livskvaliteten hennes betraktelig.
Piri Skrevet 7. november 2007 #6 Skrevet 7. november 2007 Jeg snakket med legen senest i kveld. I neste uke skal jeg til gastroskopi for refluks. Etter et års smertehelvete..... Jeg vegrer meg næremest panisk! Jeg brekker meg hver gang jeg pusser tennene, så da kan dere vel tenke dere min redsel nå. Jeg har ingen av de symptomene dere beskriver. Bare vondt under venstre bryst, bak ribbena. Sjelden halsbrann eller sure oppstøt. Skjønner ingenting!!!!!!! Jeg VIL ikke se den slangen en gang! Og når jeg leser dette ser jeg ikke en gang vitsen! snufs
Anonym bruker Skrevet 7. november 2007 #7 Skrevet 7. november 2007 Jeg brekker meg like fort som deg, og jeg overlevde. Jeg har fått et mye bedre liv etter at jeg var på gastroskopi. Gastroskopi er nødvendig for å stille diagnose, slik at du får rett medisin. Hva er 3 minutter med ubehag mot år med smerte?
Piri Skrevet 7. november 2007 #8 Skrevet 7. november 2007 Vel, legen lovte meg en salig rus, så jeg får håpe det går greit.....egentlig er jeg mest såra over at søstra mi ikke vil følge meg.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå