Gå til innhold

Førstegangs og seteleie

Anbefalte innlegg

Er i dag 35+0 og den lille har vært i seteleie mange uker, så jeg har liksom ikke store troen på at h*n vil snu seg.......... Kjenner hodet opp mot høyre ribbein, og når det er spark er de helt lavt mot hoftene (er jo faktisk glad jeg slipper spark mot ribbeina..... hehe)

Har egentlig vært ganske klar på at jeg ville føde vaginalt uansett. Men har begynt å moderere meg......... Lurer faktisk på ks...... Er førstegangs og vet jo ikke hva jeg går til........... Noen som har tanker?

Er det slik at det settes epidural uansett når det er setefødsel? Kan jeg bestemme hvor mye effekt jeg ønsker av den selv????

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10845934-f%C3%B8rstegangs-og-seteleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også førstegangs og har en baby i seteleie (har 15 dager til termin). Nesten samme stilling som din, men min sitter med bena rett opp (ordentlig v-stil!!!)

Forrige fredag prøvde de å snu bebisen, men den ville ikke samarbeide så de ga opp etter 5-10 minutter. I motsetning til hva jeg har lest her synes jeg ikke det var så fryktelig vondt, det værste var i huden egentlig (de kan jo ikke bruke krem på huden....og det blir ganske sårt). Jeg er glad jeg prøvde ihvertfall. Baby blir overvåket hele tiden, hjerte og UL, jeg følte det veldig trygt, og den ble ikke stresset i det hele tatt. Legen sa foressten at jo lenger baby har sittet i seteleie, jo mindre sjanse for at den vil bli snudd utenfra (er jo noe å tenke på hvis du får tilbud om å snu den)

Vi snakket en stund med legen etterpå og vi ble enige (eller jeg hadde vel bestemt meg på forhånd at jeg allerhelst vil slippe ks) at om målene mine og babyens var gode, så gikk vi for vaginal fødsel. Fikk masse info som var betryggende for oss. Det er ikke noe større risiko å føde sete enn vanlig (i vestlige land). Det er super oppfølging, legen forløser siste del av baby (skuldre og hodet skal vris ut på en spesiell måte, evt med tang). Det er imidlertid en lavere terskel på å avbryte for å ta ks. Man skal ikke ligge like lenge som i en vanlig fødsel og presse den ut. Men dette er info du får fra lege/jordmor på det sykehuset du skal føde på (sikkert litt forskjellig fra sted til sted).

Etter denne samtalen bar det videre på røntgen, UL hadde vi vært på allerede og fått vite at bebis er ca -13 på vekst (litt mindre enn gj.snitt) og at jeg har normalt med fostervann, men i nederste grense.

Røntgen viste at det er veldig god margin på bekken i forhold til babyens hode, så jeg er klarert for vaginal setefødsel!

Jeg har også spurt om epidural er "påbudt", det er det ikke her på St.Olav, men skulle fødselen drøye og mor blir fryktelig sliten er det greit å ha. De styrer rier med drypp osv (skulle de bli svakere).

Jeg har dager hvor jeg får litt hetta av at jeg skal gjennom en setefødel, og dager jeg tror det går kjempebra! Heldigvis er det flest av de siste. Jeg føler meg i trygge hender og de ville ALDRI gjennomført setefødsel hvis man ikke har gode marginer! Som de sa til meg, er det større risiko ved et ks, det er jo en operasjon. Det er bedre for både mor og barn å føde vanlig. Men jeg har full forståelse for de som velger ks!!!

Jeg har forresten spurt på dinbaby om noen har erfaring med setefødsel, fikk veldig fine svar! Skal se om jeg finner det igjen, så kan du lese det.

(Ps - legen sa og at man kan bli dritredd av å lese på forum, rett og slett fordi det stort sett er de med dårlig erfaring som skriver. Så man må vel ta ting med en klype salt.)

Jeg ønsker deg lykke til med hva du enn går for. Det er jo en mulighet for at den snur seg enda. Bare spør om det er noe du lurer på :)

Vil bare si at så lenge dere har målt bekkenet og det er plass er det stooor sannsynlighet for at det går bra. Jeg hadde setefødsel med min første og han var ute på 3 timer. Var ikke vondt engang. Det gikk superbra, og det var fem stk til stede under førdselen!

Lykek til!

selv om jeg er veldig rolig og avskappet etter å ha snakket med jordmor i går, er det utrolig godt å høre om andres flotte setefødseler.

Jeg har ihvertfall gode bekkenmål - jordmor smilte bredt da jeg nevnte de og sa at jeg har skikkelig fødekropp! Hahaha - høy og stort bekken.

Så dette skal nok gå så fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...