Gå til innhold

Min fødselshistorie ;o)

Anbefalte innlegg

Jeg våknet natt til 1.november kl 0430 av tak i mage og rygg. Jeg har ikke hatt dette tidligere, så lå og kjente litt på det. Stod opp og satte meg i stua for å se an litt før jeg vekket samboeren. De kom ujevnt fra 10 min imellom til 4-5 min. Kl. 06 vekket jeg min bedre halvdel og sa at jeg trodde noe var på gang.

Vi satte i stua og tok tiden, hadde korte rier stort sett og noen perioder med bare 2-3 min. imellom og opp til 9 min. Det var svært få av disse som var veldig vonde. De korte var jeg nesten litt usikker på om "telte".

Fikk blødning også i 06 tiden og ringte da føden for første gang. De ville bare vite hvor mye blod osv og ba meg spise og drikke godt og ringe igjen når det var 5 min imellom.

Da kl var 0845 ringte jeg igjen da hadde det vært 5 min. imellom siste halvtimen bare og jeg hadde fortsatt ikke veldig vondt, noen var vondere enn andre. Fikk beskjed om å komme inn for sjekk. Dro kl 09 og kjente på vei ned trappen at det nå var litt vondere og presset litt nedover. Kom til sykehust 0930 og ble lagt på CTG registrering, lå med det en times tid og hadde gode rier med 5 min mellomrom denne time, fortsatt ikke sånn at jeg trengte smertestillende. Sa til jordmor på den siste rien at jeg følte det presset litt på nå, så hun ville sjekke åpning og ble ganske overrasket da det var 10 cm åpning og vannet stod i helspenn. Hun stod fortsatt litt langt opp i bekkenet så skulle bare prøve å ikke presse noe på de riene jeg fikk for å få henne lenger ned. Det gikk helt fint. Fikk tildelt fødestue og kl. var vel rundt 1100 da.

Jeg hadde ønsket å få pudendalblokkade, men denne kunne ikke settes når vannet ikke hadde gått. Jordmor tok da vannet og da begynte pressriene i 1130 tiden, så det ble ikke noe av den bedøvelsen. Pressriene synes jeg var det vondeste ved hele fødselen, bare den fasen hvor hun kom lenger og lenger ned, men jeg hadde gode pauser imellom og følte hele tiden at jeg hadde veldig god kontroll. Presset i nærmere en time og hun var ute kl 1236 og det å presse henne ut var ikke vondt, bare godt!!

Hun kom ut litt på snei med nesa og med navlesnoren en gang rundt halsen men var frisk og fin og skrek med en gang. Så utrolig fin!

Dette gikk over all forventing, kun 8 timer fra det hele startet til hun var ute og jeg hadde bare det jeg kaller ordentlig vondt kanskje 45 minutter av hele seansen. Så jeg er absolutt ikke skremt. Måtte sy 3 små sting innvendig eller ingenting. Fikk beskjed om at jeg måtte være obs ved en evt. nr 2 da dette gikk veldig fort og jeg ikke har rier som er så vonde, men tydeligvis veldig effektive!

Kjempefornøyd med både fødeavdeling og barsel på AHUS, nå er vi hjemme og koser oss. Prøver og feiler, det er litt skummelt og vi har nok flere spm enn svar, men det går seg til dag for dag. Imorgen er hun en uke alt :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10845635-min-f%C3%B8dselshistorie-o/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette hørtes jo ut som drømmefødselen.....

Gratulerer så masse! Når jeg fikk min føste satt jeg konstant med spebarnsboken i hendene og prøvde å finne svar... Men, det er som du sier- man må prøve og feile litt for å finne ut av det!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...