Gå til innhold

Lege vs jordmor


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 7 uker på vei og skal til første svangerskapskontroll ii begynnelsen av desember. Men jeg har alldeles ikke noe lyst til at min fastlege skal ta GU på meg. Det er liksom noe ved han som gjør at jeg ikke føler meg bekvem med tanken på at han skal undersøke meg der nede. Alt det andre er greit, men akkurat underlivsundersøkelsen vil jeg så gjerne slippe å ta hos han. Kan jordmor gjøre dette i stede? Og hvordan kan jeg eventuelt få time hos jordmor til en GU? Det er ikke så viktig at det er jordmor som foretar GU'en, men jeg vil så gjerne at det er en kvinne som skal gjøre det.

 

Noen der ute som har tips til meg ift dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til en gynekolog! Jeg har brukt samme gynekolog flere ganger og kommmer til å gå dit for GU nå også. Greit å vite at han ser underliv flere ganger om dagen...

Hvis det er en kvinnelig lege der fastlegen din jobber kan du be om å bli undersøkt av henne. Evt at du får ny time.

Vet ikke om jordmor kan gjøre den samme GU'en. Ta kontakt med kommunen for å finne ut hvilken jordmor du evt kan gå til, så kan du jo spørre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke være bombastisk på dette, men jeg tror ikke jordmor gjør den GU'en.. Få heller en annen lege på legekontoret til å gjøre det (det fikk jeg!) eller be om henvisning til gyn pol.. Min lege skjønte meg iallefall godt da jeg sa at jeg hadde trøbbel med at en mann gjorde GU'en og syns det var helt fint at jeg heller sa fra enn å lide meg mer enn nødvendig gjennom det..... :) Enig me aevum her oppe, er lettere hos en gynekolog, for det er jo det de gjør hele dagen!! Der er de utrolig proffe og du vil også kunne ha en sykesøster/kontorsøster med inn hvis du syns det er bedre å ha noen sammen med deg. Det kan du også be om på legekontoret..

 

Og skulle alt skjære seg, så kan du jo be om å vente med GU'en en stund? Så får du undersøkt litt rundt omkring om andre muligheter! Det er tross alt du som skal bestemme hvem som "roter" rundt der nede!!! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg så godt jeg.. Fordrar ikke de undersøkelsene.. Men har vært på tidlig UL og skal en gang til så jeg håper bare at jeg slipper mer undersøkelse da, siden gynekologen tok seg av det. Men før har jeg fått en dame som var lege på samme legekontor til å ta GU'en på meg, noe jeg syns var veldig bra for hun var utrolig flink og forsiktig.. Så ja, forstår deg godt! :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er i uke 12 og har vært hos legen siste uke som fortellte meg at det er ikke nødvendig til å ta en GU hvis ikke man har noen spesielle plager. hadde heller ikke GU med første barne mitt.kun 6uke etter fødseln.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det syns jeg hørtes veldig fint ut!! Er så teit å ikke være klar over slike ting selv, og bare følge legens "ordre" så det skulle jeg ønske jeg hadde visst sist.. Jajamensann! Man lærer så lenge ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har akuurat vert på min første kontroll, og fikk beskjed av fastlegen om at man ikke tar GU undersøkelse ifm med svangerskapskontroll, har ingenting med det å gjøre med mindre du skal ta celleprøve, klamydiatest e.l.

Jeg ble litt lettet av dette, er ikke særlig bekvem med det.

Så mest sannsynlig så slipper du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med GU når man er gravid. Man går mer og mer bort fra det, og det er ikke lenger en obligatorisk del av svangerskapskontrollene.

Grunnen til at man har gått bort fra det er at man ønsker at livmoren og den lille spiren skal være i fred.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt andre svangerskap og jeg har ikke tatt en Gu bare fordi jeg er gravid. Man pleier ikke å ta GU hvis det ikke er noen spesielle grunner for det. Man gjør ikke det der jeg bor i alle fall, men det er jo forskjellig fra sted til sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...