Gå til innhold

Til alle dere som har fjernet blindtarmen!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer VELDIG an på metoden og hvor tidlig i prosessen det tas, med sånn "igjennom navlen" (lapraskopi) tidlig tatt blindtarm, så fikk gubben komme hjem neste dag, fyren ved siden av, som hadde hatt sprukket blindtarm og sånn vanlig, på siden av magen operasjon, og komplikasjoner, han var der på tredje uka...

Jeg tok blindtarmen på søndag kveld og fikk reise hjem tirsdag. Men jeg hadde vanlig operasjon. Det mest vanlige er vel å bli til dagen etter tror jeg. Jeg ble til tirsdag fordi det var usikkert om smertene kom fra blindtarmen.

Gjest Sekretøsa

wrææææææl! Da var det avgjort, jeg skal IKKE til legen!

Nei, men alvorlig.. jeg blir skikkelig deprimert av og være på sykehus. Ikke bare fordi jeg syns det er kjedelig, men jeg går skikkelig inn i meg selv og blir helt rar :(

Om jeg ringer legen i dag, blir jeg nok sendt inn uansett hva det er (har hatt det før, i sv.skapet)

Hihi, om du er inne pga blindtarm så har du ikke tid til å kjede deg, begynner du å bli sånn i form at du kjeder deg så er det nok rett ut og hjem!!! Dessuten så får man jo leie internett på sykehusene nå, du kan henge på dib hele tiden...

Annonse

hvis du mistenker blindtarmbetennelse, så MÅ du komme deg til legen I DAG! Den kan sprekke, og du kan bli alvorlig syk! Kopierte dette fra Ullevål sine sider:

Gå over av seg selv som en bagatellmessig sykdom i løpet av noen få dager

Utvikle seg langsomt over flere dager samtidig som at blindtarmen kapsles inn av oment (kroppens innvendige "fettforkle" som har evnen til å kladde seg til betente tarmer og avgrense infeksjon utgående fra dem). Det dannes da et betennelsesinfiltrat rundt blindtarmen og man kan merke en øm kul i området. Etter noen tid overvinner kroppen infeksjonen og prosessen går tilbake. Blindtarmen er gjerne mer eller mindre ødelagt etter dette og vil sjelden være sete for ny infeksjon. Er pasienten en pike/kvinne er det store sjanser for at det har dannet seg såpass med sammenvoksninger mellom tarmer og eggledere at høyre eggleder ikke vil fungere normalt etterpå. Dette kan få konsekvenser for mulighetene til å få barn senere.

Samme som ovenfor, men det danner seg en abscess (verkebyll) inne i dette blindtarmsinfiltratet. Dersom denne pussansamling ikke dreneres ut av kroppen vil den kunne få drastiske konsekvenser pasienten. I verste fall vil den kunne føre til sepsis (blodforgiftning) med dannelse av abscesser rundt omkring i kroppen, leveren er det mest utsatte organ i første omgang.

Det kan gå hull på blindtarmen - "sprukken blindtarm". Puss fra blindtarmen vil da spre seg utover i bukhulen og gi bukhinne betennelse. Dette blir man meget syk av og får høy feber. Tilstanden er livsfarlig dersom bukhinnebetennelsen sprer seg til hele buken. Oftest vil den imidlertid ikke det, men lokalisere seg til nederste delen av buken - bekkenet - og danne en bekkenabscess. I ubehandlete tilfeller vil en slik abscess i beste fall bane seg vei gjennom endetarmsveggen og tømme seg sammen med avføring. Skjer ikke dette vil pasienten utvikle livstruende sepsis. Gjennomgått bekkenabscess hos kvinner medfører stor sjanse for permanent sterilitet.

Gjest Sekretøsa

Takk for det ejiec++

Jeg var lagt inn i sv.skapet pga samme smertene. Da mistenkte de enten blindtarmen eller nyrebekkenbetennelse. Men de konkluderte ikke med noe, da det gikk over etter at jeg fastet i godt over et døgn.

I går fikk jeg vondt helt øverst i magen, og jeg kjente at smerten flyttet seg nedover på en måte, så tenkte jeg hadde spist no...

Men våknet i natt, samme som sist, med samme plagene.

Har ringt legen og fått tilme :o)

Jeg måtte ligge i vel en uke.

Men det var nok andre grunner med i bildet der.

For de intereserte i hvorfor:

Hadde vondt i magen,gikk på jobb, besvimte på jobb. kjørt på legevakta, satt der i tre timer, så opp på sykehuset. innen den tid hadde fanskapet sprukket og jeg følte meg helt fin. Ville reise hjem, men de ville undersøke meg.

Så brukte de ytterligere to timer med div ultralyd etc for å finne restene.

Måtte faste i 12t før de kunne opperere. Men ble utsatt og utsatt og utsatt. Ble ikke opperert før nesten et døgn etter jeg annkom sykehuset.

Så da den var fjernet fikk jeg flytende næring etc i tre dager grunnet uttørring,før jeg fikk prøve meg på mat, så ytterligere noen dager, slik at de viste at allt var ok.

jeg også måtte ligge en uke, men det fordi de ikke trodde på meg..

var 1 uke før jeg ble konfirmert :)

jeg var 14 og jomfru, men de hadde mistanke om foster utenfor livmor..'

jeg sa jeg var jomfru og de bare smilte og nikka..

de prøvde ¨å ta diverse prøver av meg og tilslutt en innvendig ultralyd som gjorde så inni helvete vondt siden jeg var jomfru... endelig da trodde de på meg og skjønte de hadde driti seg ut og ble operert samme dag og ut dagen etter ( de ville ha meg lenger men jeg nekta!!!)!

mamma var hjemme hos meg, så tror det er viktig, at du har noen hjemme hos deg, for skal ikke løfte noe på en god stund..

lykke til :)

var ikke meningen å skremme nen, derfor jeg skrev forklaringen så langt nede.

Tro meg, det er faktisk ikke værste syehushistorien min, har et par (er av den tyen at når noe skjer, så skjer det grundig)

Du kan jo håpe på at det bare er luft da, vært på sykehus for det også jeg, de fant ikke ut hva det var. Vel fremme på sykehuset måtte plutselig på do, og vips, så var jeg helt frisk igjenn.

Annonse

Jeg fikk beskjed om 4-6 uker. Men det kommer an på om du får lapraskopi (lite snitt på 2-3 cm) eller vanlig operasjon som er ca 15 cm snitt.

Du skal ikke være alene 1. døgnet etter. Jeg var alene med lillegutt etter 6 dager og det gikk greit. Jeg hadde ikke noen til å hjelpe meg så da måtte jeg jo bare. Hadde en liten på 1 1/2 år som måtte løftes av og til. Det er jo bare å prøve å løfte på en slik måte at man belaster magen minst mulig.

Faren om du løfter for tidlig er at du kan få brokk bla.

Her i landet er det nå en gang slik at man faktisk må ha råd til å bli syk. Om du ikke hadde vært i permisjon har far rett på usle 10 dager med lønn. Deretter på han ta fri uten betaling. Da blir kassa fort tom.

Nå er det jo snakk om å endre reglene slik at far kan få pleiepenger men ting tar jo tid.

Så vær glad om du tar det nå. Da får du 100% sykemelding og han får i alle fall noe i permisjonen. Bedre enn 0!

Noen leger ser litt igjenom fingrene med dette og gir far sykemelding med en enkel diagnose. Men egentlig har legen sin fulle rett til å nekte siden det ikke er far som er syk. Iflg nav har ikke legen lov.

Når jeg tok blindtarmen (sommeren 98) så ble jeg lagt inn natt til mandag, de tok MASSE prøver hele mandagen for jeg hadde "kun" vondt i magen, ikke feber og ikke oppkast, som vist nok er vanlig ved blindtarmsbetennelse!! Ble operert mandags kveld og reiste hjem tirsdags ettermiddag, jeg måtte jo hjem for å se Norge- Brasil i VM-98 :-)

Gikk helt fint, lite smerter etterpå, det som faktisk var vondest var luftsmertene etter narkosen!! Var sykemeldt i 2 uker, jeg ble operert på "gamle" måten, der de kutta meg opp, arret var vel kanskje 8 cm, men nå etter 3 svangerskap ser det absolutt ikke fint ut, for de kutta på tvers av magen å ikke på skrå, jordmora jeg gikk til når jeg var gravid ble ganske irritert når hun så det, for det kom til å bli stygt sa hun, og hun fikk jo helt rett!!!!

Lykke til å god bedring!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...