Gå til innhold

Gravid og epileptiker - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har svak epilepsi av den typen som ikke gir krampeanfall, bare små bevissthetsbortfall. Har levd i mange år uten medisiner, men de siste tre-fire årene har jeg vært medisinert både fordi anfallene ble hyppigere og fordi jeg på sikt ønsket å kjøre opp til bil. Men etter at jeg fant ut at jeg var gravid har jeg kuttet ut medisinen helt fordi det står på pakningsvedlegget at bruk under graviditet skal være i samråd med lege osv - og jeg regner med det betyr at dersom medisinen ikke er livsnødvendig vil det være tilrådelig å slutte med den. Skal selvsagt ta opp dette med legen min på første kontroll, men jeg tror nok ikke jeg kommer til å starte på igjen før tidligst etter fødsel, sannsynligvis ikke før etter at jeg er ferdig med amming.

Men jeg leste et sted at det er rutine å gi epileptikere ekstra oppfølging under svangerskapet - blant annet ekstra ultralyd på grunn av at barn av epileptikere har litt høyere hyppighet av misdannelser. Noen som vet om det stemmer, eventuelt om det gjelder for sånne som meg som ikke har kraftige anfall?

Og noen som har andre erfaringer å dele? Jeg vet det er ekstra viktig for meg å ta folat - så jeg mumser i meg 400 µ om dagen og håper det er nok (noen som vet?), ut over det forsøker jeg å være så gravid som mulig :P

Leste også noe om at vaginale blødninger er vanligere hos epileptikere - noen som vet noe om det - eventuelt hvorfor? (hadde en i dag som skremte livet av meg - plutselig var vannet i doskåla rødt etter å ha vært på do - må ha vært en barneskje, minst! Men heldigvis stoppet det der også, og ingen smerter, så jeg satser hardt på at det bare var et blodkar som hadde sprukket og blødd, og at det hadde samlet seg opp og rant ut når jeg slappet av i musklene der nede. Ikke vært antydninger til blod etter det i alle fall, og det var tidlig i ettermiddag *tenker positive tanker*)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med graviditet!!

Som epileptiker skal du ha ekstra oppfølging i svangerskap hos fastlege/nevrolog. Det er også rett at du skal ta ekstra dose med Folat, men det er gjerne når man står på antiepileptika, så dette kan du jo sjekke opp hos legen.

Et epilepsianfall kan skade babyen i bagen (vil tro mest med kraftige anfall med kramper), så det er veldig viktig at de som har store plager tar medisin selv når de er gravid.

Selv har jeg sluttet på Topimax før jeg ble gravid, og det går fint uten.

Blødninger i svangerskapet er ganske vanlig, men kan være greit å sjekke hos legen. Ofte er det et blodkar som sprekker.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar. Føler meg litt mindre alene :)

Det morsomme med hele situasjonen er at jeg faktisk ikke har hatt et eneste anfall som jeg er klar over etter at jeg kuttet ut medisinen min når jeg så den ekstra streken på testen... (det er tre uker siden) Og vanligvis, på en god dag uten medisin har jeg minst fire-fem! Nesten som om kroppen min plutselig er kjempesamarbeidsvillig for at den lille skal ha det best mulig :)

Skrevet

Gratulerer.

Først av alt,hvorfor er du slutta med epilepsi medesin?

Den første kontrollen kommer legen til at sig,at han vil ha at du begynner på tablettan igjenn.

Er ikke lurt at slutte med medesin,om ikke det er en nevrolog som har sagt det.

Jeg har selv fått tre barn,alt har gått veldig bra,nå er jeg en av dem som får grandmal anfall.

Jeg fik 3 ultralyder for hvert barn,første gang var de 8 uker,also første trimester.

Jeg har ikke fått noe rødt utflod,lurt at få sjekka det op.

Tok fire gang den vanlige dosen av folat,da jeg som epileptiker med medesin har større sjanks at få barn med ryggmargsbrokk.

Lykke til med gravidteten :-)

Skrevet

Jeg sluttet med medisinen rett og slett fordi jeg vet jeg ikke "trenger" dem - anfallene mine er så små at det aldri har vært noe "must" for helsa sin del at jeg går på dem, de er veldig lite farlige i seg selv da de bare er korte bevisthetsbortfall (jeg faller ikke og har aldri vært ute for noen ulykker på grunn av det. Som barn fikk jeg til og med lov til å sykle i trafikken som alle andre, helt uten medisin). Og siden jeg foreløpig ikke har førerkort eller andre ting som gjør at jeg MÅ holde meg anfallfri, synes jeg det er en unødvendig risiko å utsette lille spiren min for. Egentlig tviler jeg på at jeg kommer til å få noen annen beskjed enn at legen synes det er helt greit at jeg sluttet, da jeg så langt jeg vet overhode ikke er i noen risikogruppe for å utvikle grand mal-anfall. Og så langt ser det jo til overmål ut som om kroppen har tatt "pause" fra epilepsien, så da er jo alt bare velstand :)

Takk for tips ellers. Ultralyd allerede i uke 8? Kanskje jeg får med meg en før jul likevel da :) (er 6+6 i dag)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...