Gå til innhold

Hva gjør man når "sykt barn-dagene" er brukt opp?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

da får man en bekreftelse fra legen om at man har har sykt barn som må være hjemme. også er det opp til arbeidsgiver å velge om de vil trekke deg i lønn eller ikke.

dagene tils ykt ban går på kalenderåret, så man får 10 nye hver januar. så det er jo for så vidt positivt. for det er jo høsten/vinteren de er mest syke..

Dette dilemmaet er vi i for tiden, så det vet jeg litt om. Når dagene er brukt opp må man enten ta avspassering, feriedager eller fri uten lønn. Det var det svaret jeg fikk fra min arbeidsgiver. Vi snakket med legen ang det å få utvidet dagene, men han gikk igjennom reglene der og det er for det mest bare kronisk sykdom som kommer inn under der. Vi har hatt sykt barn i 1,5 mnd med lungebetennelse og vi kunne ikke få noe ekstra :( Ganske frustrerende!!!!!!!!! Ellers så hvis du har en "grei" lege så kan han kanskje skrive ut ei sykemelding på deg, men det er ikke alle legene som vil det.

Jeg har kommet fram til at hvis barna blir mer syk dette året så kommer jeg til å si ifra til jobben min at jeg er syk, og bruker derfor egenmeldinga mi.

Er det noe som heter "sykt barn dager"? Jeg må fylle ut et egenmeldingsskjema når jeg er borte pga sykdom. Å dagene mine er delt på sykdom hos meg selv,barnet mitt, dagmammaen og dagmammaen sitt barn. Sier seg selv at mine egenmeldinger snart er brukt opp :( Vet du om man begynner på nytt i januar eller er det fra den mnd jeg startet? (startet i aug)

et lite tips til dere som sliter med mye forkjølelse og sånn etter barnehagestart - gi barnet SAMBUCOL KIDS, kjøpes på helsekost. Koster 160 kr for en liten flaske, men det er jammen verdt det. kan gis hver dag som forebyggende eller to ganger om dagen som kur. Er laget spesielt for barn (fra 1 år) og inneholder solhatt, rød solhatt, svarthyllekstrakt etc. hørt mange som har god erfaring med det :)

Har arbeidsplassen din "inkluderende arbeidsliv"? Det har vi, og da teller de enkeltdager, istedenfor at en egenmelding gjelder for tre dager. Det er digg. jeg kan også ta halve sykedager, slik at min mann og jeg kan ta halve dager hver.

Kan ikke mor få sykemelding for å ta seg av sykt barn?

Søk arbeidsgiver om å få dekket flere sykedager, eller har du mulighet til å avspasere og jobbe ekstra før/senere?

Annonse

Takk for tipset. Vi skal bli IA bedrift, men er vel ikke blitt det enda. Tror nok ikke arbeidgiver går med på å gi oss ekstra dager, siden vi er flere som er i samme situasjon. Så da hadde det nok blitt veldig dyrt for dem. Men skal prøve sambucol kids.. :)

Problemet her er at jeg er student, så det er bare pappaen som har disse dagene.. Jeg har vært så mye borte fra skolen allerede.. Er ikke småen syk, så er jeg det.. Kjedelige greier.

Nå er det vel knapt noen uker siden det sto på førstesiden av VG at man IKKE skulle gi vitaminer etc til barn. Fordi det kan gjøre mer skade enn godt. Man skal ikke gi annet enn omega3 eller tran, om ikke lege har sagt annet.

Du har 12 egenmeldingsdager til deg selv (evt 24 om dere er IA bedrift), også har du 10 dager som skal dekke sykt barn og syk barnepasser. Dette er permisjonsdager, og ikke sykedager, og vi har hvertfall egent skjema til disse dagene.

Dine 12 dager går fra dato til dato, mens de 10 dagene følger kalenderåret.

Annonse

Hvis begge foreldrenes "sykt barn" dager er oppbrukt kan man likevel få fri, men da uten lønn. Man kan også avtale med arbeidsgiver at man avspaserer eller tar feriedager. Det er opp til arbeidsgiver om det er OK.

Det mest vanlige er jo å forsøke å ordne seg barnepass på andre måter. Spørre besteforeldre, fammilie eller venner, Bytte vakter eller liknende.

Om dere er IA bedrift eller ikke, har ingenting med syke-barn dager å gjøre. Du har 10 dager per kalenderår uansett (15 hvis dere har 3 barn eller mer)

Dersom du har brukt om dagene, må du søke arbeidsgiver om å få ta ut feriedager, veldferdsperm, avspasering eller fri uten lønn. Vi pleier alltid å spare igjen noen feriedager til høsten/slutten av året i tilfelle syke barn.....

Du ahr ikke rett på sykemelding. Hvis legen likevel skriver sykemelding, har arbeidsgiver full rett til å underkjenne denne dersom den ikke er reell (legen må jo faktisk fabrikere en diagnose på deg for å kunne skrive ut sykemeldingen). NAV kan også underkjenne sykemeldingen!

pleiepenger får man fra 8. dag dersom barnet er eller har vært innlagt på helseinstutusjon.

Ved alvorlig sykdom kan man få det fra 1. dag. men da snakker man om alvorlige eller livstruende sykdommer der det av hensyn til abrnet er viktig at foreldrene oppholder seg på sykehuset med barnet, eller må være hjeme med barnet i svært kritiske perioder.

Kamomille

Arbeidsgiver har ikke rett på å vite årsaken til sykemeldingen( diagnose står ikke på den delen av sykemeldingen som arb.giver skal ha), så de kan jo i utgangspunktet ikke vite at sykemeldingen ikke er reell...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...