Gå til innhold

Halsbrann - noen gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, da er jeg også på plass blandt de "videregående", på god vei mot "eksamen". Synes tiden har gått fort jeg. Er nesten litt skummelt å tenke på at terminen er så nær - bare litt over 70 dager igjen.........

Men altså, hovedpoenget akkurat nå, er gode råd mot halsbrann! Sitter her og tvitygger på Fishermans friend, nesten så jeg går lei. Vet noen vil anbefale mandler, men det tror jeg ikke skal være så lurt om barnet kan være disponert for allergi fra mor og/eller far. Andre tips mottas med glede!!!

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har spist masse mandler pga mye halsbrann, og nevnte dette for jordmor idag. Hun syntes det var kjempebra at det hjalp, og nevnte ingenting om at barnet kunne få allergiske reaksjoner... Det er jo rart hvis dette er tilfelle.. Men uansett. Melk og melkeprodukter hjelper faktisk også :)

Lykke til :)

Skrevet

Er ikke så glad i melk, så drikker litago, og tygger isbiter. Føler det hjelper

Men fant denne på nett....

Jeg er 32 uker på vei med mitt første barn, og har vært veldig plaget av halsbrann. Alle sa at melk skulle hjelpe, men jeg er av de få som faktisk ble verre av det. Da fikk jeg beskjed fra jordmor om å prøve øl (alkoholfritt selvfølgelig!) og det hjalp på meg. :) Hilsen Zsuzsanne

Prøv riskaker! Selv er jeg veldig glad i ost-riskaker. Det er godt som snacks og halsbrannen blir borte, ihvertfall på meg. Hilsen Anita

Har selv vært plaget med halsbrann kun de siste ukene, men har funnet ut at store mengder vann hjelper. Blir det for ille har også aflurax tyggetabletter (kjøpes på apotek)god virkning. Og for de dagene man trenger noe søtt og godt, har milkshake hatt en lindrende effekt på meg i hvertfall. Kanskje det hjelper for andre også. Smaker i hvertfall godt om ikke annet. Hilsen Lene

Jeg er nå 7 måneder gravid med mitt andre barn, og har også denne gangen sterke plager med halsbrann til alle døgns tider. Fikk tips om å drikke Club Soda, vanlig mineralholdig Club Soda - smaker som Farris, og er veldig god kald. OG det virker umiddelbart! Club Soda fås også i alle matbutikker - et enkelt, raskt og effektivt tips som også smaker OK. Hilsen Hilde

Har vært plaget av halsbrann under hele svanger skapet. Da jeg venter tvillinger begynte dette veldig tidlig pga presset på lukkemuskelen. Nå da jeg er 37 uker på vei og svangerskapet snart er over, har jeg endelig funnet noe som hjelper. Nyco fruktsalt, en flaske med pulver som blandes i vann og drikkes mens det bruser. Fåes på apotek og i Rimi butikker.

Jeg har vært veldig plaget med halsbrann og det har bllitt mange våkenetter på grunn av det. Så fikk jeg et tips: Bland ut en teskje Natron i et halvt glass vann og drikk dette. Dette hjalp meg veldig mye så derfor vil jeg dele det med andre. Hilsen Vibeke

Var under mitt første svangerskap, og også denne gang, veldig plaget med halsbrann. Har til nå brukt Gaviscon, som virker veldig bra på meg. Men av jordmoren min, fikk jeg beskjed om å prøve tyttebærsyltetøy, og det virker. Det må ikke være for søtt, men den Noras hjemmelagde er bra. Det er flere som har prøvd dette, noen virker det på, noen ikke. Men slik er det

også med Gaviscon, ikke alle merker bedring med dette heller.

Lykke til for de som vil prøve. Heidi + 35

Syns selv å tygge tyggis er meget effektivt mot halsbrann. Så snart jeg begynner å tygge, forsvinner halsbrannen. Dersom jeg tar en tyggis like etter måltid, merker jeg ingenting til halsbrann.

Jeg er gravid i uke 34 og har hatt halsbrann fra dag 1. Har prøvd det meste men ingenting synes å hjelpe på mine plager. Det er derimot en ting som hjelper på meg og der er at når jeg pusser tennene mine så svelger jeg litt tannkrem og drikker litt vann etterpå. Det høres kanskje rart ut, men det hjelper på meg. Hilsen Bente.

Jeg var veldig plaget av halsbrann og følte jeg hadde prøvd alt. Gulrot, (kultur)melk, potet samt div produkter fra apoteket. Da fikk jeg heldigvis høre om noe så enkelt og godt som vaniljeis :-) Den lindrer fantastisk godt og "kjøler" samtidig ned en brennende hals! Hilsen Laila

Når du har prøvd alle kjerringråd og halsbrannen fremdeles svir så tårene spretter; gå på apoteket og kjøp flytende gaviscon. Jeg har blitt menneske igjen. Hilsen Vibeke

Helt siden jeg var liten, har jeg lært at halsbrann kan raskt kureres ved å spise en rå potet. Den bare skrelles og spises som den er. Ettersom den inneholder mye stivelse, så vil dette på en måte "binde" magesyren slik at den holder seg der den skal. Jeg har selv slitt med mye halsbrann tidlig i svangerskapet og vet at dette nytter. Dette tipset er effektivt, og så er poteter noe de aller fleste har i huset. Lykke til, hilsen Åshild

Et tips mot halsbrann er noe så enkelt som et glass melk før leggetid!! Var plaget med halsbrann og sure oppstøt i flere måneder, men så fikk jeg et tips om melk og det virker. Har prøvd det i en uke nå uten å ha disse plagene på kvelden etter sengetid!

Når jeg får halsbrann, så tar jeg et lite glass med vaniljesaus. Det er tykkere enn melk, og jeg synes det virker fortere med vaniljesaus. Hilsen Linda Kristin

Tygg en spiseskje med karve. Smaker sterkt og godt, og hjelper også mot luftsmerter.

Spis agurk når du er plaget med halsbrann. Agurk virker nøytraliserende. Det har hjulpet meg. Hilsen Marianne

Spis en rå gulrot, og halsbrannen gir seg. Det hjelper for alle. Hilsen Trude

Når jeg får halsbrann spiser jeg en god neve med mandler, og da går den som regel over. Jeg er nå gravid med barn nummer 2 (har fra før ei datter på 5 år). Jeg var veldig plaget med halsbrann når jeg gikk med henne, og spiste da mandler. Jeg er nå 15 uker på veg med nestemann, og er også denne gangen plaget med halsbrann. Derfor er forbruket av mandler stort denne gangen også. Håper det kan hjelpe andre i samme situasjon!! Med hilsen EE

Jeg er nå i mitt andre svangerskap, og har også denne gangen blitt tidlig plaget med halsbrann. Bortsett fra det vanlige - å holde seg unna svært "sure" ting som kaffe, appelsinjuice, tomat (saus), krydder og fett - så har jeg hatt kjempegod hjelp av "base te" (Helios). Den virker basisk og nøytraliserer derfor halsbrannen noe- ofte virker det mye bedre enn slike Gaviscon (?) tabeletter som en får kjøpt på apoteket. Drikk 1-3 kopper lunken base-te når halsbrannen er som verst - det har i allfall hjulpet meg !

Hilsen Linda

Hei

Dette er mitt tredje svangerskap -med halsbrann.

Det som utrolig nok hjelper for meg er noen "love-hearts"! Disse rullene med pastellfraga drops med hjerter som det står noe i.

Mvh Anita

Skrevet

Jeg får mye halsbrann av fet mat. Spiste juletallerken på IKEA i går, og det merkes fortsatt i halsen! Anbefaler melk/yoghurt, og dessuten Gaviscogne (fåes på apoteket) mot plagene.

Annonse

Skrevet

drikk tykk vaniljesaus, det hjelper bra, og så er det godt!!

Skrevet

Love hearts( fåes kjøpt på bensinstasjoner og kiosker over alt og koster vel 8 -10 kroner for en rull),

Gulerøtter(lurt å skrelle de og la de ligge i vann i kjøleskapet, alltid klar),

Halsbrannstabeletter på apoteket,( e du veldig plaga hør med legen din, om han har noe å annbefale...)

Sove med hodet høyt, bruk ekstra puter eller bygg opp madrassen...

Unngå veldig sterk mat.

Vet at det kan hjelpe å drikke melk, men har åsså hørt at det noen ganger kan bli verre etter en stund...

Trur du får prøve noen av disse å se hvem som passer deg best.

Sjøl har eg alltid med meg en love hearts i veska, mest praktisk å ta med ut,ulempa e at vesst du e veldig plaga så vare virkninga ikkje så sinnsykt lenge.Og e du plaga om natta så e det jo ikkje bra å ha en sånn i munnen hele natta (vi har jo svakere tenner i utgangspungtet når vi e gravide) så eg har snakka med min lege, og han godkjente at eg brukte et preparat som du får kjøpt på apoteket pepsiduo halsbrannstabeletter som har 12 timers virkning. men at eg ikkje skulle ta mere enn 1 tabelett daglig.!

Lykke til, vet at det e et helv... å gå med halsbrann, spesielt når man får det om natta.

Skrevet

Mmmmm....... tusen hjertens takk for mange og superraske svar allerede. Mange av tipsene lyder riktig fristende, og jeg prøvesmaker gjerne med en gang!!! (og slår to fluer i ett smekk, he-he : )

Skrevet

Som andre har skrevet før - LOVE HEARTS og farris - vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten :)

Sikkert individuelt, men hjelper meg ihvertfall, og jeg var skikkelig skeptisk til love hearts siden jeg prøver å være litt flink å ikke spise godis.

Skrevet

Ekstra tyggegummi hjelper meg når eg har halsbrann :) Har brukt det ei stund nå har 24 dager igjen til termin så det blir nok å tygge ekstra til siste dag :))

Lykke til håper du finner noe som kan hjelpe deg for det er pyton å gå med halsbrann.

Skrevet

mye bra råd, men ingen av de funket for meg, og jeg ville heller kutte av meg halsen enn å spise gaviscon tabelettene fra apoteket som bruser i munnen.

De påstod at de var de eneste jeg kunne ta, men fikk bekreftet att også novalozid kan man ta som gravid. smaker mint ikke så værst og hjelper iallefall meg. :)

Skrevet

Jeg har prøvd det aller meste av legemidler mot dette,

og det eneste som egentlig hjelper for meg er den flytende gravisconen

(selv om jeg brekker meg bare jeg kjenner lukten eller får stoffet i munnen. Ofte kan jeg kaste opp alt sammen...usj)

Novaluzid har en ekkel konsistens syns jeg, og jeg føler liksom ikke de er så bra å ligge å tygge på på nettene, mtp tennene...

Nei halsbrann er noe skit!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...