Gå til innhold

Er det noen som har fått til å bruke foreldrepengeveilederen på NAV??


ohayoo

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd nå flere ganger, og kommer ikke lenger enn til side 1.

Når jeg har fyllt ut at mor og far har rett til fødselspenger, mor jobber mer enn 50% og vi venter "egen-produsert" barn (ikke adoptivbarn) og trykker neste, blir alt nullet ut og så kommer jeg ikke lenger.

 

Frustrende for jeg skulle så gjerne regnet litt på hva som lønner seg for oss i forhold til fordeling av permisjon. Mannen min skal ha minst 4 måneder permisjon og tjener mindre enn meg (han er lærer), men samtidig vil jeg jo være hjemme i alle fall et halvår også. Vi tenker å bytte senest når skolen starter igjen midt i august, men så er det en del andre ting som kommer inn. Kan det lønne seg for oss å ta 100%/44 uker og ta litt ulønnet permisjon i tillegg, eller er det mest lønnsomt at vi tar 80%/54 uker. Mannen min har jo 7 uker sommerferie og da er det kanskje ikke vits i å bruke foreldrepenger???

 

Noen som har begynt å regne på det som kan gi meg noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjempe irriterende, samme skjedde på meg..

Vet jeg fikk det til en gang hvor jeg gikk inn fra et annet sted, men jeg husker ikke hva.. Men det er flere steder det er link til "kalkulatoren"

 

Jeg har tilogmed sendt mail til nav for over en mnd siden, men jeg har ikke fått noe svar..

Skikkelig irritert, spurte om å få et møte istedet men har ikke hørt noe..

 

Har du tenkt å jobbe mens han har ferie da ? Jeg ville ringt nav og hørt om det er mulig å sette foreldrepengene på "pause" mens han har ferie, om du skal jobbe..

 

Jeg jobber på skole her, og vi har gjort det slik at vi tar 80 % siden han tjener mest.. Også mens jeg har den lange sommerferien tar han permisjon, for da vil jo jeg få vanlig lønn fra jobben uten å trenge å dra på jobb ;)

 

Du må jo tenke litt på hva som lønner seg og hva dere har råd til, tenke litt på hva skal du gjøre med barnet etter permisjonen er ferdig ?

 

Vi valgte 80 % slik at permisjonen slutter i midten av januar, og håper da på å søke inn på barnehage ( er en del barnehager som tar inn 1 - 2 1. åringer i januar )

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo 5 uker ferie selv om jeg har permisjon (noe jeg egentlig synes er rart, men sånn er reglene). En mulighet er derfor at jeg tar fem uker ferie i skoleferien og to eller tre uker ulønnet permisjon etter det så får vi hele skoleferien sammen. Denne løsningen hadde jeg faktisk ikke tenkt på før akkurat nå når jeg skriver den til deg... ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen... ;o)

 

Det mest realistiske er vel å ta 80% permisjon, det er nok vanskelig å få barnehageplass før ungen er ett år - og egentlig vil jeg vel ikke at ungen min skal i barnehage før han er ett år heller.

 

Nå så jeg riktignok at barnehageløftet heretter bare skal gjelde for unger født før barnehaget begynner, noe som vil si at vi kanskje ikke får barnehageplass før august 2009 uansett :o( Så det blir jo spennende å se hvordan det går - vi må kanskje ta fri en del etter at permisjonen er over også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :) ja det er sånn vi gjør det og, slik at vi får en laaang og god sommerferie sammen og har muligheten til å finne på noe koselig sammen alle 3..

 

Oi, det er jo fryktelig kjedelig om man ikke får plass før i august da ! Det vil jo si et halvt år uten lønn, og det kan gå litt hardt utover økonomien, lønner seg innimellom å være alenmor ;)

 

Jeg er fryktelig skeptisk til dagmammaer også, er jo ikke akkurat noe oppfølging der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...