Gå til innhold

beredt har født, en god opplevelse på føde A på ullevål:)

Anbefalte innlegg

Her er min fødselshistorie:

Våknet kl 7 tirsdag morgen og kjente litt press i bekkenet. Tenkte kanskje det var en litt mild bekkenløsning nå på slutten kanskje....

Mannen min gikk på jobb halv åtte og jeg gikk i dusjen, fikk ikke sove mer.

Ti på ni kom første ri. Da ringte jeg til mamma og spurte om hun husket hvordan det var og om det kunne være ri. (hun husket ikke sa hun - var visst altfor lenge siden. Haha).

Tenkte at det ville ta mange timer og at jeg kunne sette på en maskin med klær imens. Ti over ni kom neste, altså 20 min mellom. Da ringte jeg min mann som kom hjem ca 20 min etterpå. Da hadde jeg hatt to rier til med ti min mellomrom.

Når klokka ble 11 så ringte han føden, da hadde jeg kjempevonde rier og flere var bare 5 min mellom. Det er jo da man skal ringe sier dem.

Men de mente riene måtte vare i 1 min og at vi burde se det an en time og heller forberede oss på å bli sendt hjem. Så jeg satt i gjestesengen og drepte nesten en svær bamse babyen har fått av sine besteforeldre på hver ri. Når kl ble 12 var det så vondt og fælt at jeg nesten ikke orket snakke. Min mann løp og hentet bilen og vi dro til ullevål.Jeg tror jeg nærmest klatret rundt i taket i bilen når riene kom. Det tar 20 min å reise ned og vi var der ti på halv ett. På føden ble jeg fulgt til ett mottakelsesrom for undersøkelse. Da hadde jeg alt hatt en ri i gangen og en i resepsjonen.

"Nei, her er det 7-8 cm! Vi må få deg på ett føderom med en gang" sa jormoren. Fikk meg inn dit og opp i ei seng. Gav meg lystgass (tok en SVÆR sup og ble veldig svimmel, klarte ikke snakke og mistet synet - men hørte alt og kjente ALL smerte). Men så klarte jeg å finne en fin rytme med lystgassen slik at jeg fikk slappe godt av mellom riene. Lystgassen fjerner jo ikke smertene men gjør at du blir litt mer "likegyldig" om man kan si det sånn.

Siden jeg har skikkelig sprøyte skrekk så ville jeg ikke ha epidural eller akupunktur. Men når man har full åpning så hadde jeg kanskje tenkt på pudendal bedøvelse. Men når vi kom så langt så sa jordmor at jeg måtte i en gyn stol for å sette den (den settes på innsiden i skjeden og bedøver når barnet skal ut). Og jeg var jo helt frosset i en stilling (stod på knærne) og kunne absolutt ikke tenke meg å bevege på meg i det hele tatt! Så da ville jeg ikke det.

Det var ufattelig vondt når hodet presset ned, føltes som om jeg kom til å sprekke totalt! Men så, plutselig, så kjente jeg at han gled ut, god og varm og deilig!! Et skrik fylte rommet og en blå liten gutt ble holdt fremfor meg.

Kl. 1448 ble Magnus født den 30 oktober, kun 2,5 time etter vi kom på sykehuset. Han kom som supermann med hånden foran hodet. Jordmor trodde jeg hadde revnet, men det gjor jeg nesten ikke i det hele tatt. Måtte bare sy noen pyntesting og til det brukte de bedøvelsesspray så jeg slapp sprøyte:)

Vi ble værende på fødestuen i 3 timer og fikk servert mat og drikke etterpå:) Jeg måtte dusje og tisse før vi fikk gå (er visst krav om det før vi kan flytte til hotellet). Det var så rart å trille med seg den lille tassen i sengevognen. 4018 g og 50 cm:)

Jordmoren og barnepleieren var helt fantastiske. Må si vi har et skikkelig godt inntrykk av føde a på ullevål og fikk en kjempeflott fødselsopplevelse.

Dette kan jeg absolutt gjøre flere ganger:)

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...