Kirsebæra Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Vi har hatt on hjerneslag på skolen og skal skrive om Cerebella Stroke(kreativt navn fra lærerne, ikke sant?) hun har motorisk afasi, lam på høyre siden, rød på baken og inkontinent for urin. vi skulle velge en av tingen å skrive om, jeg skriver om inkontinent for urin. Pleieplan for Cerebella Stroke. Ressurser: • Hun er ikke lam på venstre side, så hun kan bruke ringeklokke. • Hun har motorisk afasi, noe som vil si at hun forstår hva andre sier. • Hun er klar og orientert. • Har et kroppsspråk. Cerebellas mål: • Pasienten får hjelp i tide til å komme seg på do, er tørr og fri for urinveisinfeksjon. Tiltak: Tiltak: 1. Ha ringeklokke på syk side av pasienten 2. Kartlegge når hun har lekkasje og hvor mye hun drikker. innarbeide faste toalettrutiner 3. Unngå å drikke på kvelden 4. Sørge for at hun ikke har på seg klær som er vanskelige å få av 5. Lære seg kroppsspråket til pasienten 6. Smøre pasienten godt etter dusjing eller etter behov 7. Bruke en såpe med lav pH-verdi (3-5) 8. Tørke godt i alle hudfolder etter dusjing og dogåing 9.Eventuelt bruke bleie eller bleietruse den første tiden til rutinene er i orden. 10.Observere lukt og utseende på urin 11.Observere om Cerebella har smerter 12.Sørge for at hun drikker godt i løpet av dagen Ved å ha ringeklokke på syk side av senge, må Cerebella strekke den friske delen av kroppen over til syk side for å ta ringesnoren. Dermed stimulerer hun syk side til å areide og kan klare å arbeide litt opp syk side. Ved å ha faste dorutiner kan Cerebella etter hvert klare å kontrollere når hun må på do til faste rutiner. Slik som det er nå har ikke Cerebella faste rutiner og det må innføres for å oppnå Cerebellas mål. Kroppen blir også vant til rutinene og klarer etterhvert å holde på urin til Cerebella er på do. Cerebella sliter litt på nettene med urinlekkasje, så ved å unngå å drikke på kvelden blir ikke blæra stimulert, blæra er tom og Cerebella kan sove natten gjennom å være tørr dagen etterpå. Ved å ha løse klær, som for eksempel ei joggebukse, klarer vi lett å få av buksen til Cerebella slik at det ikke tar for lang tid fra hun lar oss vite at hun må do, til hun faktisk sitter på toalettet. Cerebella har motorisk afasi. Det vil si at hun forstår oss, men har problemer med å få uttrykt sine egne tanker og følelser. Hun kan derimot vise oss hva hun vil med kropssspråk og med venste side av kroppen. Vi må da lære oss å tolke hennes kroppsspråk slik at vi vet hva hun vil og at vi vet hva hennes form for kommunikasjon er når hun må på do. viktig av vi skjønner hva hun mener når hun må på do. Cerbella kan nok bli sår hvis hun har ligget lenge og over flere dager hatt ufruvillig urin avgang. det er da viktig å vaske godt slik at det ikke ligger å ''syrner'' i huden. viktig å smøre henne godt inn med bodylotion eller andre produkter for at det ikke skal bli sårt igjen. såpe med lav pH-verdi er viktig å bruke slik at huden ikke tørker inn eller at det svir. Husk at Cerebella har hatt/har sår på huden etter urin. Huden må ikke bli for tørr. Samme som¨å smøre henne inn hele tiden. Etter at Cerebella har dusjet eller blitt vasket er det viktig at hun blir helt tørr i alle hudfolder slik at det ikke ligger å gnager. Det er enda ikke sikker hun klarer å holde seg til hun kommer til toalettet, og om det er sår, så kan det begynne å svi og betent. I en periode hvor vi ser at Cerebella har problemer med å innpasse seg rutinene og spesielt på natten kan det være behov for å bruke bleie/trusbleie for å unngå nye sår, UVI og andre plager. Vær nøye med å observere urinen til Cerebella. Lukter den spesielt må vi ta prøver. Det kan hende at Cerebella har en UVI uten av vi vet det da Cerebella ikke kan snakke til oss slik som andre. Det er viktig å observere om Cerebella har smerter. Dersom hun skulle ha en UVI og ikke klarer å fortelle oss det må vi bruke vår kunnskap å se etter tegn. Da tilbake til pungtet over om å observere lukt og farge ol. Sørg for at Cerebella drikker godt på dagen og får urinavgang i løpet av dagen. Det kan da bli mindre avgang på natten og rutinene kan fortere bli innført.
*ale* Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 Flott skrevet synes jeg. Vet ikke om du skulle hatt med bekkenbunnsøvelser? Og kanskje si litt om hvordan man møter pasienten på det psykososiale med slike plager..?
Gjest Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Syns dette såg bra ut, veldig konkret og lett å forstå.
Stor_smil Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Vet ikke hvor dypt dere skal gå i dette, alder og om hun bor på hjem.. men her er mine tips: Angst: De fleste er engstelige for lukt, at noen skal se at de bruker bind eller bleier, og for å ha uhell med lekkasjer på upassende tidspunkt. Dette fører til at mange slutter med aktiviteter de tidligere har likt: Sosiale aktiviteter med venner, trim, dans, og til og med lek med barn eller barnebarn. Blæretrening: Blæretrening og faste toalettider er teknikker som hjelper deg til å bli kjent med urinblærens tømningsmønster. Du skal fylle ut et nøye skjema over hvilke tiden du går på toalettet og når du har opplevd lekkasjer. Ut i fra dette mønsteret kan du planlegge å late vannet før du ellers ville ha lekkasje. Slik kan du trene opp blæren til å lagre og tømme urin mer effektivt. Teknikken benyttes også ved overløpsinkontinens. Livsstilsendringer: For mange er det til god hjelp å forandre væskeinntaket sitt: Redusere på inntak av vanndrivende drikker som kaffe, te og alkohol. Noen synes også det hjelper å kutte ned på krydder, sjokolade, kunstige søtningsmiddel, tomater og sitrusfrukter. Ellers syntes jeg det var veldig bra, oversiktelig og greit )
lille vennen og meg Skrevet 6. november 2007 #5 Skrevet 6. november 2007 Ikke glem der psykiske oppi alt det fysiske. Det kan være ganske mye å slite med fysisk, men det psykiske er like viktig. Alt henger sammen. Hadde ikke hengt ringesnora på syk side av pasienten, dette for at pasienten alltid skal ha muligheten til å ringe på fort og ikke skulle måtte jobbe for å nå ringesnora. Hvis pas får et illebefinnende og ikke når ringesnora, hva da??? Kontakte fysioterapeut og ergoterapeut så tidlig som mulig i forløpet, hjelper på opptrenings prognosene. Ellers vil jeg si at du har fått med det meste.
mammantilMathias Skrevet 6. november 2007 #6 Skrevet 6. november 2007 kjempe bra :-) Men jeg ville vært litt forsiktig med det å plassere alarmen på syk side.. Strekker da Cerebella seg over syk side etter den, kan en risikere fall ut av senga siden hun ikke klarer støtte imot med den lamme siden. Ang å unngå drikke på kvelden kan og være litt mot sin hensikt. Det vil føre til at urinen blir mer konsentrert om natta, og at urinen derfor er sterkere for huden. Større sjans for å bli sår, og økt risiko for UVI. Det beste vil nok uansett være bleie på natta fordi da holder huden seg nogenlunde tørr. Heller prøve å kartlegge mer på dagene så hun kan slippe bleie da. Og det viktigste er å vaske godt, tørke veldig godt og smøre! med feit krem. (Gjerne vaselin. Den har jeg god erfaring med hvertfall..) Men det var en kjempe flott pleieplan du hadde der!!! :-)
Kirsebæra Skrevet 6. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 6. november 2007 *skrive ned om angst, ringesnor og natta* det der med ringesnora er jeg enig i, men læreren var fast bestemt på at den skulle henge der....men tror jeg ''henger'' den på frisk side....takk for hjelpa=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå