Gå til innhold

kan jeg trene som vanlig?


lillelykke08

Anbefalte innlegg

Jeg har bare vært på trening ett par ganger etter at jeg fikk vite at jeg var gravid, fordi jeg er så redd for å gjøre noe galt! Kan jeg f.eks ta sit-ups? Er det noe jeg burde passe meg for?

 

Hilsen meg som gjerne vil holde meg i form under graviditeten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Ja - du kan absolutt trene som vanlig - bare lytt til kroppen din og ikke gjør ting som du kjenner gjør vondt. Jeg har hørt om gravide som jogger på asfalt i 7 mnd... Det er kanskje litt drøyt, og de fleste orker ikke det da siden man har blitt litt tyngre på den tiden, men all moderat aktivitet og trening er sunt! Det hjelper deg til å holde deg i form, og til å holde vekta på et moderat nivå (man skal gå opp i svangerskapet - men takk og pris for at vi ikke alle blir 20-25 kilo tyngre). Jeg er i uke 40 nå og venter at fødselen kan starte når som helst - i begynnelsen trente jeg som normalt - syklet, løp litt, styrketrening inkl sit-ups etc, etterhvert i svangerskapet har jeg gått turer i fjellet og i byen, trent yoga og "letter styrketrening". Jeg har gått opp ca 10,5 kg. Sannsynligheten er at du nettopp får mindre "vondter" når du trener og er iform - siden sterke ben f.eks. er nyttig for å unngå bekken og ryggplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trene sit ups under svangerskap ??? IKKE anbefal det til folk uten en veldig god begrunnelse..

Så derfor Sommer82, IKKE tren sit ups under svangerskap.

 

Linne Alba gror / sklir fra hverandre og muskulaturen er i en "unaturlig" posisjon. Den blir strukket og dratt nok i og trenger ikke påkjenning fra situps. Ønsker man en fin mage rett etter fødsel er det under forutsetning at man faktisk har trent en god del mage FØR man blir gravid..( og noen få er bare heldige...)

Løping, trening med støt etc er ikke å anbefale sent ut i graviditeten og unngå øvelser med mye trekk og tunge løft..

Det kan begrense seg litt, men lavpuls trening er vel det jeg ville anbefalt, særlig siden gravide ofte har noe høyere puls enn vanlig.

Hør med legen din dersom du er usikker...

 

Lykke til : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei du!

DU sier at "Linne Alba gror / sklir fra hverandre og muskulaturen er i en "unaturlig" posisjon" og at man derfor ikke bør trene situps. Det høres veldig logisk ut, men det er da meget merkelig at det står i boken jeg fikk fra jordmor at situps er en veldig bra treningsform under graviditeten?!! Det er nevnt blant flere lignende styrketreningstips for å lettere klare fødselen! I tillegg står knebøy (lårstyrke) og bekkenknipe-øvelser... som tips.

 

Blir så forvirret, det står forskjellige ting over alt!

 

Noen sier at man ikke skal jogge/hoppe i beg av graviditeten, andre sier at det går bra... Hva er det egentlig som gjelder, hva kan jeg gjøre uten å risikere noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare bruk sunn fornuft, kokosnøtt...det kommer du forbaska langt med skal jeg si deg! :)

 

Tren som normalt, men selv ville jeg unngått situps, markløft, kneløft og benpress...magen din strekkes og om du bygger opp muskulatur i magen underveis, kan disse få problemer med å trekke seg tilbake i naturlig posisjon igjen og du får dermed 2 rader magemuskler som i verste fall kan stå nærmere 5 cm fra hverandre...de andre øvelsene legger stort press på bekkenbunnen din og derfor ikke å anbefale med tunge vekter...det du istedet bør trene er når du ligger på siden og har bena i 60 graders vinkel og hever det ene benet...samt ligg på rygg og løft bekkenbunn og knip igjen rumpa...beste treningen for bekkenet ditt!

 

At noen sier at du ikke skal jogge/hoppe tidlig i graviditet er fordi forskning viser at ved elite-/hardtrening er det en økt risiko for abort, men normal trening er bare sunt både for deg og barnet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Dersom man trener jevnlig før man blir gravid kan man trygd fortsette treningen med nogenlunde samme intensitet - men mindre man føler ubehag, vel og merke. Om man er utrent før man blir gravid skal man ikke plutselig begynne med hard styrke- eller kondisjonstrening.

 

Dessuten er jeg ganske sikker på at kroppen din gir deg signaler dersom du gjør noe du ikke bør. For eksempel, om du prøver og løpe vil du fort merke om det er riktig for deg, eller om du trener styrke vil du merke om det er ubehagelig pga. for mye buktrykk. Samme med sit-ups vil du føle litt ubehag dersom bukmuskulaturen har strukket seg langsetter på midten og ut mot sidene (linnea alba). Magen skal være ganske mye større en normalt før denne prosessen begynner.

 

Jeg tror på mange gode effekter av fysisk aktivitet under svangerskapet! Og jeg sier, JA, tren som vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang.: trening av magemuskulatur. Fikk tips på treningssenteret i dag om å unngå å trene de rette magemusklene og heller fokusere på de skrå magemusklene. Pilates er jo også ideelt for å styrke senter, og veldig lite belastende. Ellers gikk tipsene ut på å unngå utfall og løfte vekter over hodet, men å styrke ben-, sete- og ryggmuskulatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig synd at du har fått så mange sprikende svar OG at det fremdeles går så utrolig mange gamle myter om hva man skal og ikke skal under svangerskapet. Jeg vil virkelig anbefale å kjøpe den nye boka til Jill Jahrmann: "Trening for kule mager". Hun skriver veldig lettfattet og lager konkrete treningsprogram tilpasset din form.

 

Så lenge du føler treninga du gjør er ok er det etter all sannsynlighet bra. Både du og fosteret har veldig godt av at du holder deg i form! Du må IKKE kutte ut trening for mage og rygg nå. Ettersom magen blir større og tyngre kan det påvirke holdningen din slik at du får "gravidholdningen" hvor magen slippes fram og korsryggen blir svai. Det kan igjen føre til vondt i ryggen. Derfor er det faktisk veldig viktig å trene de stabiliserende musklene i mage og rygg. En super øvelse er planke hvor du står med albuer og knær i gulvet, presser hofta fram så den er strak og trekker navlen inn mot ryggsøylen. Den styrker den innerste magemuskelen som ligger som et korsett mage/rygg. Skrå sit-ups er også fint. Det er visstnok mye forskning som spriker i om man bør gjøre rette sit-ups. Uansett er det kanskje andre muskelgrupper enn de rette magemusklene som er viktige nå.

 

Du kan med stor fordel fortsette å trene styrke som før. Om du kjenner ubehag i bekken bør du unngå utfall og markløft. Du kommer til å trenge å være sterk i lår, rumpe,skuldre, bryst og armer etter fødselen så øvelser som knebøy, skulderpress, smale og brede armhevninger (evt. benkpress) i tillegg til stabiliserende trening for mage og BEKKEN. Vektene bør ikke være tyngre enn at man kan puste jevnt gjennom hele øvelsen. Det er ikke forsket noe særlig på tung styrketrening og svangerskap enda, derfor er dette et "føre-var-prinsipp".

 

Selv trente jeg mye i svangerskapet - helt til dagen før fødsel.Kroppen sa helt tydelig fra når det var på tide å slutte og hoppe og jogge. Magemusklene delte seg på slutten, men de grodde fort sammen etterpå. Treninga har jeg ikke angret på. Det ga meg mye overskudd under graviditeten og mer giv etterpå - det er jeg helt overbevist om! Du vil alltid møte noen av "den gamle skolen" som sier det meste er fysj-fysj undervegs. Lytt til deg selv og filtrer svarene du får på slike forum som dette. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...