Gå til innhold

Vi mistenker at datteren vår har ADHD,burde den nye læreren hennes ha fått beskjed om det via skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke snakket med ham om det enda,gått og ventet på innkallelse til konf.time.Det har gjerne pleid å være mye tidligere,men tror det har blitt så sent i år pga nye lærere som sikkert vil bli litt kjent med ungene først.

Tok dette opp med skolen i fjor,og hadde samtaler og møter med lærer og PPT.

Har vært stille fra dem lenge nå,ikke hørt noe siden før sommerferien.

Hun har blitt merkbart verre siden hun begynte i 4 kl,og det kreves mer av henne med tanke på lekser og innsats på skolen.

Får stadig kommentarer på fredagssjekkene om at hun er ukonsentrert i timene,må gjøre større innsats med lekser osv.Enda vi bruker enormt mye tid og krefter på dette.

Fått inntrykk av at den nye læreren ikke vet noe om at vi tok opp dette i fjor.Burde forrige lærer/skole gitt beskjed om dette,eller er det vi som må si fra?

Tenkte å ta kontakt med PPT igjen nå etter konf.timen,vil bare snakke med den nye læreren først,og høre hvordan han oppfatter henne på skolen.

(Får egentlig følelsen av at vi ikke helt blir trodd heller,så nå har jeg smugfilmet her hjemme for å dokumentere)

Skrevet

Hvis datteren din ikke har diagnose (og dermed kanskje også ei mappe) er det slett ikke sikkert at læreren vet om dette. Av erfaring er det mye man skulle informert de neste lærerne om som koker litt bort i kålen og aldri blir gjort... Så ja, læreren burde hørt det fra forrige lærer eller skolen, men sjansen er nok stor for at dere må informere selv.

Skrevet

Dersom det finnes papirer osv på barnet, burde den nye læreren fått beksjed om dette - enten via dere eller via tidligere skole.

Dersom dere mistenker ADHD og dere har vært til utredning osv, synes jeg enegntlig det er merkelig passivt av dere som foreldre å bare gå å vente. Dersom du ikke ahr hørt noe fra ppt siden før sommeren burde du jo absolutt ringe de for å høre. Dersom du mener at læreren burde ha beskjed om vanskene til barnet ditt, burde du selv ha tatt kontakt hen han - gjerne i forkant av skolestart!!!

Skrevet

Vi har ikke kommet så langt som til utredning enda.Hadde et møte med forrige lærer og rep.fra PPT i fjor,så et par møter med PPT.

Har følelsen av å ikke bli trodd,fordi det ikke har vært så tydelig i skolesammenheng tidligere.Mest på fritid og hjemme.Men får inntrykk av at dette har forandret seg på skolen også nå.

Har egentlig gått og ventet på at PPT skulle ta kontakt etter skolen hadde startet opp igjen,noe de sa de skulle gjøre.Men fortsatt ikke hørt noe fra dem.Derfor kommer jeg til å kontakte dem selv igjen etter å ha hatt en samtale med lærer.I og med at det kanskje har blitt merkbare forskjeller der også nå,syns jeg det er greit å ha litt mer å komme med om dette også

Skrevet

Velkommen i klubben...

Vi har holdt på frem og tilbake nå i fire år med bup/ppd.

Jeg har også vært som deg:Gått og venta på telefon fra dem,og ikke ringt selv.

Men nå har jeg slutta å vente,jeg ringer og maser støtt og stadig,og da ser det ut til at de gjør mye mere.

Den som intet våger,intet vinner,vet du :-)

Du må selv stå på!

Ta en tlf til ppd,og fortell dem hvordan dere opplever henne,og be også om henvisning til bup.

Ikke pynt på noe som helst,fortell det akkurat sånn som det er!

Hvis du pynter på det,så havner du bare bakerst i køen igjen,og så sitter du der og venter og venter...

Klem

Skrevet

Godt å se at det ikke bare er oss som føler det sånn:-)

Føler vi bare står og stanger huet i veggen...men har som nevnt over begynt å filme henne iblant.Så kan de se hvordan hun er hjemme.Setter kameraet opp så hun ikke er klar over det står på.

Må visst bare mase selv her ja:-)

Skrevet

Når du prater med dem,så er det viktig at du fokuserer mest på hvordan hun har det.At hun er sånn og sånn,og at det primære er hun,ikke at dere er slitne osv.

Du trenger egentlig ikke å vente til du har hatt møte med skolen.

Når hun blir henvist til bup,skal dere foreldrene,pluss skolen fylle ut et skjema (dawba) som forteller hvordan hun blir oppfattet,er i forskjellige situasjoner,hvor lenge det har vart osv.

Dette legges sammen,og da ser bup om dere trenger veiledning/utredning.

Det kan være lurt å gjøre dette så snart som mulig,for det er laaang ventetid på bup.Ei jeg vet om har akkurat fått brev om at hun må vente i 6mnd..

Skrevet

Viktigste er jo at hun får hjelp,må jo være slitsomt å ha det sånn.

Fyllte ut et skjema på PPT i vår,og det ga fullt utslag hjemme og på fritid,men ikke på skolen.Men der også kan det jo være forandringer nå....

Men er vel et annet skjema som skal fylles ut ved henvisning til BUP....?

Ja,det er tydelig at dette kan ta tid,så det er vel bare å komme i gang igjen.Skal iallfall ikke gi meg:-)

Skrevet

Den dawba-testen er ganske ny.Kom i fjor,tror jeg.

Ppd bruker ikke denne,da den er mere rettet mot diagnostisering.

Ppd veileder,mens bup kan stille diagnoser.

Dawba er en test man tar på internett.Hver enkelt får tildelt et brukernavn og passord,og når alt er utfylt,går det direkte til bup.

Dette er en omfattende test,jeg satt i to timer på pc`n og fylte ut,sambo likedan.Skolen har en som er litt mindre omfattende.

Ta en tlf til ppd,så ber du om en henvisning til bup.

Fastlegen kan også henvise dere.

Skrevet

Ok.Tusen takk for hjelpen,greit å vite:-)

Da skal jeg ta kontakt igjen:-)

Skrevet

Jeg håper at foreldre som mener at barna har problemer føler de kan ta kontakt med læreren før høstens konferansetime... lykke til!

Skrevet

Amen, miapia!

Foreldre og lærere skal samarbeide til barnets beste. Er det noe du føler læreren bør vite, ta en telefon! Jeg VET at læreren setter pris på info, og det er lettere når du tar kontakt fordi du er bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...