Gå til innhold

Da tror jeg at jeg har bestemt meg

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn fra før, begge fødslene gikk raskt. Er også mye raske fødsler i familien min, min lillebror kom til verden ti minutter etter at min mor våknet av første rien, f.eks. Men min andre rakk vi såvidt frem til sykehuset, men da hadde jeg sittet i bil med pressveer i 20 minutter mens jeg hele tiden pratet med min våkne sønn i baksetet slik at han ikke skulle bli redd. Og jeg var så nervøs for om vi måtte stoppe bilen og ta imot barnet i veikanten med 4-åringen baki. Blir stresset bare jeg tenker på det i dag. Så det styret orker jeg ikke en gang til, og veldig mange får jo også raskere fødsel for hver gang.

Så derfor tror jeg at vi har bestemt oss for å innrede gjestesoverommet nede som fødestue frem mot termin, slik at når fødselen starter, kan vi ringe jordmor, og vi kan få en av naboene til å komme over i tilfelle barna våkner, og så kan vi tusle ned og gjøre oss klar til fødsel nede. Kjenner jeg blir rolig bare av tanken, istedet for å stresse med å komme oss til sykehuset.

Hva synes dere, høres det ut som en gjennomførbar plan?

Og noen spørsmål:

Når man har hjemmefødsel, må man dra til sykehuset med en gang for å ta tester etc da? Sist gang dro vi hjem dagen etter fødsel, så vi måtte til bake dag 3, men må man til sykehuset første dagen også?

Hvordan gjør de med lengde og vekt, får de målt det på noe vis med en gang, eller må det gjøres på sykehuset?

Hva slags utstyr er det lurt å ha liggende klart i forkant av fødselen?

Forrige gang hadde vi også lagt frem litt i tilfelle rask fødsel, men vi valgte da å reise til sykehuset. Da hadde vi lagt frem plastlaken til senga, myke håndklær, tepper. Er det mer vi burde tenke på?

Og, hva skjer hvis morkaka ikke vil ut etter fødselen? Kjøres man i sykebil til sykehuset da?

Masse tanker, skal suse litt rundt og kikke mer inne her.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10835554-da-tror-jeg-at-jeg-har-bestemt-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjestesoverommet høres ut som et bra sted å ha "fødestue". Det viktigste er at det er hyggelig og ryddig der, og at du har mulighet for forskjellige stillinger underveis - en stol, en seng og noe (solid) å holde i eller lene deg mot om du vil stå.

Plastlaken, håndklær, tepper er fint. Snakk med jordmor om hun trenger noe annet. Noen jordmødre vil ha en "arbeidslampe" hvis det må sying til tror jeg. Er det langt til badet fra gjesterommet deres? Du vil kanskje ha et vaskefat eller liknende hos deg om du blir svett eller vil tørke deg litt.

Du kan bare ta det med ro etter fødselen. Jordmor har med målesaker og fyller ut de nødvendige papirene osv. Det eneste er Føllings, som man må ta tre dager etter fødsel. Vi bor i Oslo nordøst uten bil, og måtte ned på Ullevål den tredje dagen for å sitte på et venterom i timesvis. Neste gang kommer jeg til å insistere på at det kommer en lege hjem til oss (dette kan ikke hjemmejordmor gjøre, visst) og ordner det, det var slitsomt og virket unødvendig! Kanskje man kan få en privatpraktiserende lege til å gjøre det?

Husk å ha huset fullt av god mat, kaker og kaffe til gjester (selv om du bør ha minst mulig besøk, og besøkende bør ha vett til å ta med barselgrøt..), styrkende "fødemat" (druer, energidrikk, sjokolade?), myke bind, og mykt dopapir!

Morkaka... den klarer jordmor å få ut. Hvis det mot formodning skulle skje at det må skrapes eller noe, så kommer sykebil. Snakk med jordmor om du engster deg for det!

Og bare spør og grav så mye du orker her inne, da!

høres ut som du har tenkt igjenom det meste og bestemt deg nå :)

jeg tror også jeg kommer til å føde hjemme denne gangen..

Venter nr 4 i mars. Og så sant alt går greit i svangerskapet og legen/jm ikke ser noe i veien for at jeg kan føde hjemme kommer jeg til å gjøre det..

har hatt raske og lette fødsler med de andre, så håper det blir slik denne gangen også.

Er mye å tenke på, men det er spennende, og ikke minst så føler jeg at jeg blir roligere av å tenke på å føde hjemme.. slippe alt stresset til sykehuset, være redd for å føde i bilen osv osv..

Føler det trygt og avslappende det å føde hjemme..

Så vi år bare håpe tingene går slik vi vil :)

Du må ha lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...