Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg sitter nå og klør oss i hodet og lurer på om systemet virkelig er helt kokos... saken er som følger: Min samboer har 2 barn med sin eks. De har en privat avtale om barnebidragets størrelse. Hun har tidligere vært singel men dette har endret seg og hun er nå samboer og har fått et barn til med sin nye samboer. Av ren interesse og nysgjerrighet sjekket vi opp om hennes nye livssituasjon ville ha noen innvirkning på bidraget. Kan det virkelig stemme at fordi hun har mistet div stønader som følge av at hun nå er blitt samboer igjen( ekstra barnetrygd og barnetilsyn, ny skatteklasse) så skal min samboer nå betale mer ??? Hva da også hvis hun velger å leve på sin nye mann og har 0.- i inntekt??? HJELP..... Håper noen vet ettersom jeg ikke kan finne det noe sted på NAV sine sider.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10831083-beregning-av-bidrag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mulig at hvis mor mister deler av inntektsgrunnlaget ( utvidet barnetrygd, skatteklasse ol) at far må betale litt mer i bidrag. Ytelsene mor har hatt er jo ment å dekke utgifter til barnet og når denne potten blir mindre må far ta en større del av utgiftene

Regler for beregning av bidrag finner du under lover og regler på nettsidene til NAV og under hovednummer 55.

Forskriftene til § 71 forklare hvilke inntekter som skal regnes med.

Ser det står at en bidragsmottaker kan ikke uten grunn bare la være å jobbe og få beregnet bidrag etter 0 i inntekt. Det stilles krav til utnyttelse av arbeidsevne.

Dette er reglene NAV bruker for å beregne bidrag. Så lenger dere har privat avtale, kan dere jo gjøre som dere vil.

.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...