Gå til innhold

Jeg spurte barnehagen om de kunne gi litt mer informasjon til oss foreldre..

Anbefalte innlegg

Jeg skrev et innlegg tidligere om hva vi kunne forvente av informasjon fra barnehagen. De har ingen ukesplan, og de gir oss heller ingen informasjon om hvordan dagen har vært når vi levere eller henter. Spør vi får vi bare beskjed om de ikke har gjort noe spesielt.

Etter å forhørt meg her inne, snakket jeg med ped.leder og spurte om ikke de kunne henge opp litt informasjon på tavla om hva de har gjort den dagen/eller planlegger å gjøre til uken.

Jeg fikk som svar at de stort sett ikke gjorde noe spesielt men lekte med de samme tingene hver dag. Jeg svarte at det hadde vært hyggelig å vite de hadde gjort noe spesielt som feks. temaer i samlingsstunden osv. Da fikk jeg surt svar om at det kunne jeg lese i halvårsplanen. Jeg prøvde å argumentere at jeg har lest halvårsplanen, men at vi ville likt å vite når de gjorde de forskjellige tingene som sto på planen sånn at vi kunne snakke med sønnen vår om det hjemme.

Følte ikke at de hadde noe forståelse i det hele tatt. Jeg prøvde tilslutt å spørre om de ihvertfall kunne gi informasjon om bæsjebleier, men da så hun dumt på meg og sa at det kunne de ikke informere om åpent om dette på en tavle. Hvis jeg ville vite det, måtte jeg spørre om det selv.

Til dere som jobber i barnehage. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Kan jeg kreve at de informerer oss litt mer spesifikt enn kun en halvårsplan? Og hva med bæsjebleier, er det vanlig at barnehagene skriver opp dette daglig?

Fortsetter under...

Dette hørtes billig ut for ped- lederen ja=0)

Du kan kreve- og det bør du gjøre, vis de i barnehagen at du er engasjert og interessert i å vite mer, krev å få planer, be de henge opp oversikt over besjebleier på stelleplassen, slik at du kan gå og se hvis du ønsker det, skjema over soving osv, osv.

Få med deg de andre foreldrene, ta det opp i su, og krev det opptatt på foreldremøter!!!

Krev mer struktur, eller si opp plassen og velg en annen barnehage, det er såpass med konkurranse nå, at dere bør finne en barnehage som har det tilbudet dere ønsker!!

Hilsen førskolelærer som er både barn og foreldrevennlig!

Glemte å si at i de barnehagene jeg har jobbet i, er både månedsplaner med mål og fokusområde fra rammeplanen og oversikt over soving/ bleieskift/do-gåing vært helt vanlig.

Det er også en selvfølgelighet og gi litt info til foreldrene om dagen til barnet både muntlig og via dagen i dag. (både skriftlig og med bilder)

I vår barnehage skriver de opp hver gang de skifter bleie, og skriver en B bak klokkeslettet hvis det var en bæsjebleie. Den plakaten henger på veggen og alle kan se hvem som har bæsjet ol. Jeg har aldri hatt noe problem med at alle de andre foreldrene kan se det hvis de vil. Er vel ingen ting hemmelig med at ungene bæsjer? De har også lister der de skriver opp hvor lenge (og når) hver enkelt unge har sovet. Jeg syns det er en selvfølge å få slike opplysninger! Hvis man f.eks har et barn med treg mage som bæsjer sjeldent, er det jo veldig viktig for oss foreldre å vite om poden bæsjer i det hele tatt!! (Hvis h*n ikke gjør det hjemme på morgen/ettermiddag). De har også tavle der det står hva de har gjort, det kommer månedsplan på mail, og de tar seg alltid tid til å fortelle hvordan dagen har vært, om barnet spiser godt osv, har vært i godt humør osv. Jeg syns det er helt på sin plass å kreve litt info (selv om jeg tror jeg er veldig heldig med min bhg, at de gir ekstra mye info i forhold til hva man kan kreve).

I alle dager!! Selv jobber jeg i barnehage, og har aldri møtt en ped leder som er så lite imøtekommende!! Vi jobber med det mest dyrebare dere har, og det skulle bare mangle at dere fikk utfyllende informasjon om hvordan dagen til gutten din har vært, om han har bæsja, og om hvordan han er i barnehagen!! Dette er jo det stedet han tilbringer mesteparten av tiden sin!! Har du snakket med styrer om denne pedlederen, eller har du vurdert å bytte barnehage?? Det minste du kan forvente er at de tar seg noen minutter til å fortelle om dagen. Det er jo ikke sikkert at de har tid hver dag--noen ganger henter mange foreldre samtidig, og andre ganger er det dårlig bemanning, men du må jo få vite at barnet ditt blir sett!! Synes også det høres rart ut at "de gjør det samme hver dag".. Og en halvårsplan er ikke godt nok!!!! Offameg..Skjønner at du er fortvila..

Dette er ille etter min mening. Du har forsøkt å prate med ped. leder, når det ikke hjalp så ville jeg gått til styrer med dette, sånn skal det ikke være.

Det er en grunn til at førskolelærere har høyskoleutdanning, og det er ikke for å gulpe opp en halvtårsplan og leke det samme med ungene hver dag uten mål og mening!!! Merker jeg blir litt sinna på deres vegne.

Hvordan er halvtårsplanen da?

Du kan også gå gjennom fau og su. Noe du bør gjøre når det er så ille.

Kan bare nevne hva vi får:

-Eget hefte om barnehagen og pedagogikken de bruker. Dette inneholder årsplan.

-Utfyllende plan for neste periode (2-4 A4sider med info om hvordan og hvorfor de skal jobbe med ulike tema de neste mnd) 4-5 av disse i året

-Månedsskriv med info om hvordan forrige mnd har fungert og plan for neste mnd.

-Info de fleste dager om på egen tavle om hva barna har gjort- gullkorn-episoder-oppdagelser osv...

-Bok der de ansatte noen ganger tar seg tid til å skrive hvis barnet har opplevd noe spesielt.

-De ansatte prioriterer å prate med foreldrene i hente/bringe-situasjoner når de har mulighet.. og det har de som regel hver dag.

-Foreldre blir oppfordret til å delta på spesielle opplevelser og turer.

-Bleieskift og soving henger oppe slik at alle kan se det. Helt normalt.

Håper noen kan fortelle deg hva du kan kreve, det kan ikke jeg. Jeg regner med at de har planer og retnigslinjer de skal følge i forhold til ungene, men ikke hva det står i de. Du burde vel finne noe om det hos kunnskapsdepartementet.

Annonse

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/veiledninger_brosjyrer/1995/Rammeplan-for-barnehagen---kortversjon-for-foreldre.html?id=87388

Her finner du rammeplanen for barnehagene. Der står det en del om planlegging, gjennomføring og dokumentasjon. Greit å lese slik at du vet hva du kan kreve av barnehagen.

Ang bæsjebleier, det er helt vanlig å skrive opp når en skifter bleie og hva innholdet ( :o) ) i bleien er. Det er jo ikke nødvendig å henge det i garderoben, men en kan forvente at personalet kan sjekke en liste for deg dersom du ønsker å vite om h*n har hatt bæsjebleie. Jeg kan aldri tenke meg at bæsjebleier er noe som dekkes av taushetsplikten.

Jeg ville absolutt tatt saken videre til styrer og hørt hva hun har å si om saken. Dersom hun har samme holdning bør du bytte barnehage.

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har lest innleggene grundig, og på grunnlag av svarene deres hadde jeg argumentene klare da jeg ringte ped.leder i dag.

Tonen i dag var en hel annen, og mye bedre. Jeg sa rett ut at jeg ble skuffet og lei meg etter samtalen vi hadde i går. Jeg passer på å skryte av dem, for de er superflinke med barna, men jeg sa på en pen måte at kommunikasjon og informasjon til foreldrene kunne de bedre på. Jeg sa at ting som er dagligdags for dem, er utrolig morsomt for oss foreldre å høre, og at for at vi skal klare å følge opp det de "lærer" i barnehagen, må vi få et lite innblikk i hva de gjør der.

I dag da jeg kom og hentet lillegutt sto det en liten oppsummering av dagen, hva de hadde snakket om i samlingsstuden og en liste over sanger de synger :)

De trodde ikke det var nødvendig å informere hva de gjorde hver dag for de gjorde stort sett det samme, men nå som jeg har fått en oppsummering viser det seg at de faktisk gjør mye forskjellig. Tror bare at de ansatte trengte en liten påminnelse om at det som er "en vanlig dag på jobb" for dem, er veldig spennende og interessant for oss.

Jeg er utrolig glad og lettet nå. Selv om det ikke er helt optimalt enda, så er det ihvertfall mye bedre :)

Oj, dette hørstes ille ut.

Om de "ikke gjør noe spesielt" kan jo ikke barna ha så mye pedagogisk utbytte av de, når de gjør det samme hver dag.

Vi får en gang i mnd en månedsplan med hva de har tenkt å gjør hver dag, hva som står på menyen av varmmat. På fredag vet jeg f.eks at de minste barna skal ha sangstund, og utelek, i går var de på tur i nærområdet, i dag fikk de servert grønnsakssuppe. I morgen skal de ha vannlek. Temaet for høsten er vann da.

Det er en tavle på stellerommet der det står hvor mange bleier de har skiftet, og et tegn for om det var big business eller small business, når han ble lagt og hvortid han våknet.

Ellers så får vi ukentlige skriv om det er noe nytt som skjer, og nå sist fikk vi et skriv om at de små barna har hatt kjempegod nytte av tegnespråkbruken i barnehagen (grunnet at det er barn med downs på avdelingen). Noe jeg synes er kjempebra. Og med bilder om hvordan vi foreldre skulle bruke det hjemme også.

klart du kan kreve å få vite hva ditt barn har gjort i løpet av dagen. denne ped,lederen må jo vite litt om ditt barn. å lese en halvtårs plan og alle planene barnehagen har er jo greit ,men det er i det daglige du får vite hva ditt barn har gjort. og det er jo med på å kvalitetsikre at personalet har sett ditt barn:)

og det med bæsjebleier og andre bleier så spør hvordan rutiene til barnehagen er. du vil jo at ditt barn skal ha ren bleie i løpet av dagen og de fleste barnehager har en ordning på dette.

husk å stille krav til barnehagen, det er slik vi som foreldre vett om personalet ser ditt barn.

jobber selv som ped,leder på en småbarns avd. og viss du ikke er fornøyd med de tilbakemeldingene ped,ledern gir, så kan du be om en foreldresamtale. det ville jeg har gjort.

Her er det bare å stå på sitt! Har aldri hørt på maken! Snakk om slett holdning. Syns du bør snakke med styreren, jeg, eller styrelederen hvis det er foreldredrevet bhg.

Vi har (passordbeskyttet) hjemmeside hvor vi legger ut bilder, ukeplan og ukerapport. Jeg er styrer og har fått dette gjennom. Før var det bare papirer, og de forsvinner alltid. Foreldrene er fornøyde med dette iallefall, fordi de har mulighet til å sitte feks på jobb og lese, eller sammen med barna å se på bilder.

Mine ansatte, og jeg selv som ped.leder, har alltid snakket mye med foreldrene, men det er ikke alltid tid, så da er det viktig å få informasjonen på nett. Vi har også mailadresse til alle foreldrene sånn at vi kan sende mail hvis det er noe spesielt.

Veldig synd at du har det sånn i barnehagen din!!

Jeg arbeider selv som ped.leder og jeg synes det høres rart ut...

Rammeplanen 06 (lovverket) er barnehagene forpliktet til dokumentasjon i en eller annen form ( ikke bare halvårsplaner). Og hvis de ped.lederen svarer "inget spess" på hva dere har gjort skulle jeg spurt meg selv om de følger rammeplanen i det hele tatt...

Jeg skulle ta et snakk med styrer/eiere/kommunen i den rekkefølgen jeg...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...