Gå til innhold

Ang celleprøve av gravide....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min nekter å utføre dette på gravide siden det kan irritere og/eller ødelegge slimproppen.. Dette kan altså føre til abort.

Litt skummelt at så mange får utført celleprøve da, hvis dette stemmer..???

Råder dere til å si nei til celleprøve for å være på den sikre siden, og heller ta det på 6-ukers kontrollen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gynekologen min sa det ikke var noe farlig å ta celleprøve, eneste var at man gjerne blødde pittelitt pga at livmorhalsen er litt sensitiv.

Skrevet

For noe TULL! Hva slags lege er det du går til???:D

Skrevet

Bruden! hehe. (Sorry anonym!) :)

Skrevet

Er det noen grunn til at du ønsker å ta celleprøve akkuratt under graviditeten?

Skrevet

Ja, særlig at jeg sitter å navngir legen min på nett... Men er sikkert en årsak til at han ikke utfører dette under graviditet.

Slik som alle mennesker, har også leger forskjellige meninger om ting. Og spør du meg så synes jeg det virker litt logiskt at man ikke bør holde på med ting oppi der hvor denne slimproppen sitter...

Jeg vil iallefall holde meg på den sikre siden, vil ikke risikere noe for lillemann, selv om risikoen er veldig liten sikkert... Venter med celleprøve til ETTER graviditeten jeg iallefall.., Dere gjør nå, og tror det dere vi...

Skrevet

Hei :-)

Ingen leger ville tatt celleprøve av en gravid om det på noen måte kunne være farlig.

Har selv time hos gynekolog om en ukes tid. Celleprøve og tidlig UL. Da er jeg ca 7+3

Har tatt celleprøver hvert svangerskap jeg. Og nå er jeg gravid med min 4 lille attpåkladd!

Lykketil alle jenter.

Skrevet

JM tok celleprøve på meg i dag, da jeg hadde celleforandring forrige gang jeg tok den... Hun rådførte seg med lege før det ble gjort.. Han sa at det ikke var farlig i det hele tatt....

Skrevet

er nok stort sett ikke farlig tror jeg.. men hos meg har de denne gangen kun gjort en innvendig ul, vil ikke irritere ting inni der...

har mistet etter et par dager etter jeg har vært hos legen (gyn. undersøkelse)... har mistet fire ganger.. har en sønn, ble ikke gjort noen gyn. undersøkelse da, kun ul, siden jeg akkuratt hadde tatt alle prøvene, nektet selv også... turte ikke ta sjangsen på noe..

tror faktisk at hos noen har denne prøven en risoko, men ikke hos mange..

legene er nok uenige på dette..

hos friske kvinner, uten tidliger komplikasjoner er den nok ingen fare...

Skrevet

Det er nok en grunn til at de vil ta celleprøve, nettopp at det kan lett være endringer som man burde vite om dersom man er gravid. Både legen min og gynekologen min anbefalte dette, men FØR uke 12.. Kanskje dette har noe med slimpropp å gjøre eller ikke.. hva vet vel jeg.. Er min første..

Men, tviler på at en erfaren gynekolog ville tatt en prøve som kunne skadet fosteret. Fikk også Ul samtidig og alt var bra med spiren:) Blødde bittelitt men det ble tørket med en gang. Hun tegnet og forklarte. Prøven taes helt nederst på livmorstappen, laaangt unna der barnet ligger og unna proppen! Nå er jeg ferdig og ingen tegn på abort eller slimproppskade her. Er en uke siden nå!

Nei, tror virkelig ikke at dette kan være farlig! men skjønner hvorfor gynekologen ba meg om å holde meg borte fra dette forumet :s Som man ikke har nok å tenke å engste seg for fra før :/

Skrevet

som jeg skrev over tror jeg det er trygt for de aller fleste, men ser jo ikke grunnen om man utførte en calleprøve rett før man ble gravid.. de tar alt for mange slike prøver tett på hverandre mener jeg...

ingen får meg til å gjøre det denne gangen, men det skjønner du kanskje. jeg blødde mye etter disse prøvene. tok en i sommer også, så trenger ikke ta en igjen mener jeg.. aldri vært noen forandringer på mine...

jeg har blitt hysterisk pga dette.. tar ingen sjangser..

Skrevet

Gravide som tar celleprøver vil omstrent alltid får påvist celleforandringer. Hør med gynekolog. Det er ikke nødvendig å ta rutinemessig ved første svangerskapskontroll.

Skrevet

Næsj, det er da ikke alle som har celleforandring selvom de er gravide...???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...